يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۴۶۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
رييس کميته کشوري ايمن‌سازي پزشکي با بيان اين كه "ايران به رغم سابقه 70 ساله‌اي که در واکسن‌سازي در دنيا و منطقه دارد، در وضعيتي است که از لحاظ کيفيت تزريق و واکسن‌سازي پس از افغانستان و پاکستان قرار گرفته است"، وضعيت واکسن‌سازي در کشور را بسيار نگران‌کننده و نامناسب عنوان کرد.

به گزارش  "شهر"، دكتر عليرضا مرندي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين باره اظهار كرد:

در کشورهاي افغانستان و پاکستان هم اکنون واکسن‌هاي 5 ظرفيتي و 4 ظرفيتي در يک مرحله تزريق مي شود، اما در ايران واکسن در 3 مرحله تزريق مي‌شود.

 

وي درباره معايب تعدد و تکرار تزريق و کم ظرفيتي واکسن ها گفت: متاسفانه تکرار تزريق واکسن‌ها علاوه بر هزينه‌بر بودن، وقت گير بودن، براي اطفال همراه با درد و سوزش بيشتري است.

 

مرندي در واكنش به برخي اظهارات از سوي برخي مسوولان وزارت بهداشت مبني بر قرار داشتن ايران در جايگاه نخست در زمينه ايمن‌سازي گفت: اين صحبت‌ها از هيچ پايه و اساس عملي و مستندي برخوردار نيست؛ جايگاه واقعي ايران در منطقه از لحاظ واکسن‌سازي در اواخر رتبه‌بندي‌هاست.

 

رئيس کميته کشوري ايمن‌سازي افزود: در 15 يا 20 سال گذشته، ايران از لحاظ واکسن و واکسيناسيون در رتبه اول قرار داشت، سالهاست که واکسن‌هاي جديدي توليد و تزريق نکرديم، چون وزارت بهداشت معتقد است پول نداريم که واکسن‌سازي در کشور را اجرايي کنيم.

 

وي ادامه داد: از سوي ديگر واکسن‌هايي که بطور عمده تزريق مي‌شود، چون سلولي است، تشنج‌زا است؛ اما واکسن‌هايي که مثلا در افغانستان و پاکستان تزريق مي‌شود، تشنج‌زا نيستند، از سوي ديگر ما درخصوص برخي واکسن‌ها هيچ سرمايه‌گذاري نمي‌کنيم.

 

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: برخي واکسن‌ها همانند روتاويروس، پنودرکوک، آبله مرغان، هپاتيت A، آنفلوآنزا... را تزريق نمي‌کنيم و سراغشان هم نمي‌رويم، در حالي که تزريق اين واکسن‌ها ضرورت دارد.

 

وي وضعيت توليد واکسن در کشور را بسيار نامناسب دانست و افزود: بدليل نبود استانداردهاي لازم درخصوص واکسن‌ها، مجبوريم توليدهاي واکسن را دور بريزيم، چون فاقد امنيت و تکنولوپي لازم است.

 

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس اذعان كرد: بنظر مي‌رسد يکي از مهمترين دلايل مشکلات توليد واکسن به ساخت واکسن به وزارت جهادکشاورزي بازمي‌گردد؛ مکاني که بر توليد واکسن حيواني تأكيد دارد و توجهي به واکسن انساني نمي‌کند.

 

رييس کميته کشوري ايمن‌سازي پيشنهاد داد: واکسن‌سازي از وزارت جهادکشاورزي به وزارت بهداشت يا بخش خصوصي واگذار شود، چون در اين سال‌ها بزرگترين مرکز توليد واکسن کشور «واکسن‌سازي رازي» عملکردش به گونه‌اي بوده است که حتي يک دُز هم صادر نکرده است.

نظر شما