دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۴۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
شهردار تهران تاكيد كرد: اگر من به عنوان شهردار در جمعي حاضر شوم و شهرداري سرتا پا نقص باشد و من بخواهم از معنويت حرف بزنم ، مردم باور نمي‌کنند و مي‌گويند اگر راست مي‌گفت وظيفه خودش را خوب انجام مي‌داد ، مردم بايد اول اعتماد کنند و ببينند که در عرصه خدماتي خوب عمل مي‌کنيم آنوقت فعاليت‌هاي حوزه فرهنگي به دلشان مي‌نشيند.

به گزارش شهر ، دکتر محمد باقر قاليباف صبح امروز در همايش مسئولان اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران شهردار تهران  با بيان اين که خوشحاليم که شعار تبديل شهرداري از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي در بدنه شهرداري باور شده و اتفاق افتاده است ، گفت : اين شعار جدي ماست اما مهم آن است که راهکارهاي عيني کردن آنرا مورد توجه قرار دهيم .


وي افزود: براي عيني کردن اين شعار نياز به خلاقيت داريم و اين که هر کسي با ظرفيت و درک و سليقه خود به آن نگاه کند و درکنار آن هم از مسير و رويکرد اصلي خود فاصله نگيريم و وحدت کلي را در مجموعه حفظ کنيم.


قاليباف خاطر نشان کرد: از راس شهرداري نمي توان نسخه مشخصي براي کل شهر داد ، بخشهاي مختلف شهر ، هر محله و با حتي هر بلوک شهر بايد رساله عملياتي خاص خود را داشته باشند و همه بايد اين را باور داشته باشيم که در شهر تهران انسانها براي ما موضوعيت دارند نه ساختمان ها .


شهردار تهران با بيان اين که در شهرداري بايد به مهمترين نيازهاي مادي و زيستي و همچنين نيازهاي روحي و معنوي شهروندان پاسخ داد، گفت : قصد نداريم تا موضوعات مادي و زيستي را فداي موضوعات روحي و معنوي کنيم ، مدير خوب در نظام جمهوري اسلامي هم بايد نيازهاي مادي را درک کند و هم نيازهاي معنوي را ؛ مردم به عنوان شهردار از من توقع دارند که به نظافت شهر رسيدگي کنم ، شهرشان را خوب بسازم ، هم به زيبايي آن توجه کنم و کارهاي عمراني را انجام دهم که اين ها اصل کار ماست و در کنار آن نيز نبايد از مسائل روحي و معنوي غافل شويم .


وي افزود : اگر من به عنوان شهردار در جمعي حاضر شوم و شهرداري سرتا پا نقص باشد و من بخواهم از معنويت حرف بزنم ، مردم باور نمي کنند و مي گويند اگر راست مي گفت وظيفه خودش را خوب انجام مي داد ، مردم بايد اول اعتماد کنند و ببينند که در عرصه خدماتي خوب عمل مي کنيم آنوقت فعاليت هاي حوزه فرهنگي به دلشان مي نشيند .


قاليباف خاطر نشان کرد : اگر توسعه پايدار شهري را دنبال مي کنيم بايد به اين اصل توجه کنيم که عنصر "انسان به ما هو انسان" ، مهمترين موضوع در عرصه توسعه پايدار شهري است ، اگر وظيفه اي که به عنصر انساني داريم درست انجام دهيم ، بقيه مشکلات حل مي شود ، انسان هم هدف توسعه است و هم عامل تحقق توسعه و از اين رو بايد به انسان ها توجه بيشتري کنيم .


وي موضوع فرهنگ را مهمترين موضوع بعد از عامل انسان در مجموعه شهري دانست و گفت : نقاط قوت و ضعف ، بدبختي و خوشبختي هرجامعه و ملتي و حتي استقلال سياسي يک کشور ، در گرو فرهنگ آن کشور است ، ما در نظام اسلامي زندگي مي کنيم که معجزه پيامبرش ، معجزه اي فرهنگي بود ، در جامعه غير ديني زندگي نمي کنيم ، در جامعه منطبق بر مشروعيت و شريعت هستيم و بايد به اين موضوع توجه کنيم .


قاليباف در ادامه با اشاره به اهداف يک جامعه اسلامي که انسان و فرهنگ در آن بر بستر شريعت حرکت مي کند ، گفت : بدون شک اگر اينطور عمل کنيم ، عدالت اجتماعي ، استقلال سياسي، استغناي اقتصادي و اميد و نشاط جامعه ما تضمين مي شود ، وجدان کاري و انظباط به ارمغان مي آيد .


قاليباف خاطر نشان کرد : وقتي در حوزه شهر ، توسعه پايدار شهري را مي خواهيم بايد به طور جدي به عامل فرهنگ توجه کنيم ، چون هر فکر و انديشه اي و هر تصميم گيري در گرو آن چيزي است که در ذهن افراد مي گذرد.


وي افزود : وقتي از کارآمدي دين در اداره جامعه حرف مي زنيم اين موضوع در گرو فرهنگي است که در ذهن مردم وجود دارد و اگر مي خواهيم اتفاقي بيفتد بايد آن را هدفمند در مورد عنصر انسان عملي کنيم .


قاليباف با بيان چالش هاي مهم در راه رسيدن به اين اهداف اظهار کرد : نخستين چالش ، چالش تغييرات است ، جامعه سيال است و ايستا نيست ، پرشتاب حرکت مي کند و به دنبال خود تغييرات دارد ، اما تعريف ما از تغييرات چيست و بايد چه رويکردي راجع آن داشته باشيم .


شهردار تهران افزود: بعضي ها اصلا تغييرات را قبول ندارند، بعضي قبول دارند و مي گويند بايد در مقابلش محکم مقابله کنيم و برخي آن را قبول دارند و مي گويند بايد بر اساس آن تدبير و مديريت کرد و آن را به نفع فرهنگ و منافع خود پيش برد .


وي با تاکيد بر اين که مقاومت در برابر تغييرات ناکامي است و تسليم شدن در برابر آن هم بدون در نظر گرفتن ارزش هاي جامعه اشتباه است ، گفت : تسليم شدن در برابر تغييرات اگر مبتني بر ارزش هاي ما نباشد ، ذهن مردم و در نتيجه تصميمي گيري هاي آنان را تغيير مي دهد همانگونه که مقام معظم رهبري به درستي از آن به عنوان تهاجم فرهنگي نام برده اند .


وي تصريح کرد : بايد تغييرات را به درستي درک کنيم و بشناسيم و آن را به نفع باورها و ارزش ها و فرهنگ خود مهار کنيم و پيش ببريم .


قاليباف ، چالش دوم در اين راه را مديريت دانست و خاطر نشان کرد : وقتي در اين زمينه فرهنگي به سطوح مختلف نگاه مي کنيم مي بينيم که يا درک درستي از موضوع فرهنگ نداشتيم و يا اگر درک درستي بوده مدير خوبي نداشته ايم و داشتن هردو اينها در کنار هم در جامعه کم اتفاق افتاده است و به همين دليل است که در عرصه فرهنگي کشور ، گله زياد است و در راس آن انتظارات مقام معظم رهبري است که به طور عام از حوزه مسائل فرهنگي که زيربناي همه چيز است محقق نشده است .


شهردار تهران خاطر نشان کرد : وقتي در کلانشهري مانند تهران زندگي مي کنيم ، گاهي موضوعات را به پديده هاي اجتماعي و فرهنگي مربوط مي کنيم ، اما درچنين کلانشهري ، پديده ها به سازه هاي اجتماعي تبديل شدند ، مثلا فقر در تهران با يک روستا کاملا متفاوت است ، هر دو فقيرند اما ماهيت آن ها با هم متفاوت است و يا موضوع طلاق در شهري مانند تهران با شهرهاي کوچک ريشه هاي متفاوت دارد .


قاليباف با اشاره به راهکارهاي هاي مورد نياز براي مواجهه با تغييرات در جامعه خاطر نشان کرد : گاهي مي بينيم برخي افراد حزب اللهي با عنوان حفظ ارزش ها تغييرات و واقعيت هاي تلخ جامعه را نمي پذيرند ، در صورتي که اگر آنها را نبينيم و مقابل اين تغييرات فقط صدايمان را بلند کنيم مشکلي حل نمي شود ، بايد درک درستي از آنها داشته باشيم ، آنها را بشناسيم و البته بين شناختن و پذيرفتن نيز فرق است ، اگر تغييرات را بشناسيم و نپذيريم و تغييرات مبتني بر ارزش هاي ملت ما نباشد ، انسان وابسته و از دست رفته مي شود و اگر آن را نيز نشناسيم و کارشناسي نکنيم ، به همان اندازه ظلم کرديم که در مقابل تغييرات تسليم شده باشيم .


وي تصريح کرد : براي حل مشکلات اول بايد آنها را بشناسيم و بعد تدبير کنيم و آن گاه با همت و کار مضاعف براي حل آنها تلاش کنيم که در اين صورت اگر فرد انقلابي بود فرصتي براي حاشيه سازي و دروغ گفتن و غيبت کردن و هزينه بارکردن در عرصه سياسي به کشور و مردم پيدا نمي کند ، پس بايد تغييرات را خوب بشناسيم و درک کنيم و بر اساس چارچوب هاي جامعه خود براي آن تلاش کنيم .


قاليباف افزود : من به عنوان عنصري که در انقلاب بزرگ شدم بر خود لازم مي دانم که گاهي به 5 سال اول انقلاب برگردم و ببينم که مردم و امام (ره) آن زمان چه مي خواستند و امروز نبايد از آن ها غافل شويم .


وي ، سرمايه اجتماعي ، همبستگي اجتماعي و کيفيت زندگي را از مولفه هاي مهم تغييرات اجتماعي دانست و اظهار کرد : اعتماد مردم مهمترين سرمايه اجتماعي است و اين سرمايه اجتماعي از سطح کلان نظام اسلامي گرفته تا مغازه اي کوچک در محله ، اعتماد مردم است و در شهرداري هم اگر اين عنصر را ايجاد کنيم و مردم به ما اعتماد کنند ، رابطه خوبي بين ما و شهروندان ايجاد مي شود .


قالياف خاطر نشان کرد : مردم از 80 سال پيش هم از نظميه ، عدليه و بلديه بدشان مي آمد و اين در ذهن مردم است و فرهنگ نيز آن چيزي است که در ذهن و رفتار مردم است ، اعتماد وقتي برقرار مي شود که سطح آگاهي مردم بالا برود وبالا بردن آگاهي مردم يک وظيفه و رسالت اصلي در نظام اسلامي ماست .


وي افزود : هرکس به هر دليلي اگر بخواهد آگاهي مردم را پايين نگاه دارد ، يعني کاسه اي زير نيم کاسه دارد ، اگر باور ديني داشته باشد بايد مردم را آگاه کند و وقتي مردم به حقوق خود آشنا شدند مطالبه گر مي شوند که بايد بشوند و آن گاه براي مطالبه حق خود ، مسئوليت پذير مي شوند و وقتي چيزي مي خواهند مي دانند که خودشان هم وظيفه اي دارند و ازاين رو پاسخگو نيزمي شوند و در اين صورت مشارکت معني دار در همه عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي ايجاد مي شود .


شهردار تهران تصريح کرد : مشارکت معنادار آن چيزي نيست که مقطعي و کوتاه مدت باشد وهر وقت نيازي نداشته باشيم ، آنان را کنار بگذاريم اين يعني استفاده ابزاري . مشارکت معني دار مداوم است و نمي توان آن را رها کرد و در اين صورت است که اعتماد شکل مي گيرد و اتفاق بزرگ کارآمدي دين در اداره جامعه رخ مي دهد .


قاليباف در ادامه با تاکيد بر اين که بر همبستگي اجتماعي مانند نان شب نيازمنديم ، اظهار کرد: براي اين کار به ارتقاي کيفيت زندگي دربعد مادي و معنوي نيازمنديم و در نظام اسلامي نيز رشد و تعالي انسان ها هدف است که فرق ما هم با جوامع غربي در اين موضوع است و من اينجا از همه مديران فرهنگي و افراد خوش فکر توقع دارم که تلاش کنند تا مردم در شهر با حقوق خود آشنا شوند تا مشکلات حل شود .


شهردار تهران با بيان اين که آسيب هاي جدي در حوزه اجتماعي در همه ابعاد جامعه وجود دارد ، افزود : يکي از مهمترين شعارهاي ما اين است که دين و سياست يکي است و فرق امام (ره) با سايرين نيز اين بود که امام دين را اول اجتماعي مي دانست و بقيه غير اجتماعي و اگر امروز گاهي مي شنويم که دين از سياست جداست يکي از چالش هاي بزرگ اجتماعي براي ماست.


شهردار تهران ، در ادامه اين نشست مديريت تغييرات اجتماعي را مهمترين رسالت مجموعه فرهنگي شهرداري تهران دانست و گفت : بايد به سمتي حرکت کنيم که شکاف هاي اجتماعي که ايجاد شده بپوشانيم و اين کار با هدفمند کردن فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي و هنري ايجاد مي شود .


قاليباف با اشاره به لزوم يکپارچه عمل کردن بخش هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي شهرداري گفت : نبايد براي هر کاري چند صاحب پيدا شود و کاري که سبک تر است و نام و نشاني دارد چند صاحب پيدا کند و بقيه کارها بماند ، ساختار نبايد ما را از اصل کار غافل کند .


وي با تاکيد بر رويکرد محله محوري گفت : از زماني که تصميم گرفتيم طرح مدير محله را اجرا کنيم ، برخي گفتند با اين کار مي خواهيم شوراياري ها ، نواحي و يا منطقه را منحل کنيم ، اينگونه نيست و کساني که اين حرف ها را مي زنند ، کساني هستند که روحيه کار دسته جمعي را ندارند.


قاليباف با اشاره به تصويب طرح مدير محله در شوراي شهر و تهيه اساسنامه آن ، گفت : شوراي محله همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد و به همه امورات محله نظارت خواهد داشت و همه فعاليت هاي فرهنگي ، اجتماعي در مقياس محله در اختيار مردم قرار مي گيرد که براي اين کار هيات امنا در محله درست مي شود و شوراياران و جمعي از افرادي که خود آن ها آنها را قبول دارند به همراه شهردار ناحيه ، دو نفر از اهالي محله که کار دولتي نداشته باشد و يا کارمند شهرداري نباشد ، انتخاب مي کنند به هيات امنا معرفي و آن ها يک نفر را انتخاب مي کنند که مدير محله مي شود و فعلا فقط در حوزه فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي مشغول مي شود و شوراياري ها همچنان به همه امور کلي شهرداري نظارت مي کنند .


وي افزود : در مقياس محلات ، به دنبال نقشه يک يکم هستيم و خانواده محوري از اهداف اصلي ماست و سعي داريم با اين اقدامات اين امر محقق شود .


قاليباف با اشاره به تهيه پيوست اجتماعي براي طرح هاي شهري گفت : همانطور که در حوزه هاي مختلف مشاور مي گيريم بايد اين کار را نيز انجام دهيم .


وي افزود : سيستمي و با برنامه عمل کردن از اهداف ديگر ماست و اين که در انتخاب موضوعات طوري عمل کنيم که وقتي حل شد ، در دل آن چندين مشکل ديگر نيز حل شود .


نظر شما