دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۴۷۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
رييس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي کشور گفت: حدود 90 درصد مشمولان ايراني مقيم خارج از کشور با توجه به تسهيلات در نظر گرفته شده براي تردد و رفت و آمد به داخل کشور هيچ مشکلي ندارند.

به گزارش"شهر"، سردار محمدجواد زاده‌کمند در حاشيه جلسه سه ساعته پاسخگويي و رسيدگي به مسائل و مشکلات هموطنان مقيم خارج در مرکز 2777 ضمن اعلام اين خبر با اشاره به تسهيلات خريد خدمت سربازي مشمولاني که قبل از سال 1382 از ايران خارج شده و بيش از دو سال در خارج اقامت داشته‌اند، گفت: اين قانون تا سال 1390 اعتبار دارد که ادامه اين روند نيز نيازمند مصوبات قانوني بعدي است.

 

وي استفاده از معافيت تحصيلي براي مشمولاني که قبل از پايان شهريور سال 1385 از کشور خارج شده و در يکي از دانشگاه‌هاي مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا بهداشت و درمان و آموزش پزشکي مشغول تحصيل هستند را از ديگر تسهيلات ارائه شده براي مشمولان خارج از کشور دانست.

 

به گفته زاده‌كمند، مشمولان واجد شرايط ياد شده مي توانند پس از درج مهر خروج در گذرنامه، از طريق سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران در محل تحصيلشان، سالي دو بار به ايران سفر کنند و در مجموع سالي سه ماه در ايران اقامت داشته باشند.

 

وي درباره مبلغ تعيين شده براي خريد خدمت سربازي هم، گفت: اين مبلغ براساس قانون بودجه تعيين مي‌شود و مصوبه مجلس است که امکان تغيير آن هم وجود ندارد. اما دولت در تلاش است با ايجاد امکان ويژه اي ترتيبي اتخاذ کنند که مشمولان اين قانون با دريافت وام از بانک ها و پرداخت اقساطي براي خريد خدمت سربازي اقدام کنند.

 

سردار زاده‌کمند تصريح کرد: با اجراي قانون خريد خدمت سربازي و اعطاي معافيت تحصيلي به ايرانيان مقيم خارج، مشکل بيش از 90 درصد اين هموطنان حل شده است.

 

به گفته وي، هم اکنون يک کميته ويژه ايرانيان خارج از کشور در نيروهاي مسلح براي بازنگري قوانين و مقررات مرتبط با مشمولان ايراني مقيم خارج تشکيل شده اما تضميني به تغيير قوانين يا تمديد مدتهاي تعيين شده براي بهره مندي از برخي تسهيلات از جمله خريد خدمت سربازي نيست.

 

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا در تشريح مدت زمان استفاده از معافيت تحصيلي براي دانشجوياني که قبل از پايان شهريور 1385 از ايران خارج شده اند، گفت: اين مدت براي دانشجويان مقاطع کارشناسي 5/3 سال، دکتراي ناپيوسته پنج سال، دکتراي پيوسته هشت سال و کارشناسي ارشد پيوسته هفت سال است.

 

وي با اشاره به مشکلات مربوط به عدم آگاهي ايرانيان مقيم خارج از قوانين مرتبط با نظام وظيفه، ايجاد مرکز شبانه روزي رسيدگي به امور ايرانيان خارج از کشور-2777- را گامي بزرگ در ايجاد ارتباط بين هموطنان ايراني مقيم خارج براي حل مشکلاتشان در همه بخش ها از جمله نظام وظيفه دانست.

 

سردار زاده‌كمند گفت: با ايجاد اين مرکز و استقرار نمايندگان تام الاختيار وزارتخانه ها و دستگاههاي مختلف، همه موظف به پاسخگويي به ايرانيان خارج از کشور شده اند و در اين راستا سازمان وظيفه عمومي نيز نمايندگان تام الاختيار خود را در مرکز2777 مستقر کرده است که در تمامي ساعت شبانه روز پاسخگوي سووالات مشمولان نظام وظيفه در خارج از کشور هستند.

 

وي در رابطه با ايرادات مطرح شده شوراي نگهبان به طرح اصلاح قانون خريد خدمت نيز اظهار داشت: شوراي نگهبان 14 مورد اشکال به طرح وارد کرد که پاسخ تمام موارد به جز يک ابهام از سوي دولت ارايه شده است.

 

سردار زاده‌كمند با اشاره به بار مالي يک ابهام باقي‌مانده خاطر نشان کرد: دولت در صحن علني مجلس بار مالي طرح را پذيرفته و موضوع به زودي به صورت مکتوب نيز اعلام مي شود.

 

مرکز شبانه روزي رسيدگي به امور ايرانيان خارج از کشور از اسفند سال 88 در شوراي عالي امور ايرانيان مقيم خارج از کشور راه اندازي شده است و نمايندگان تام الاختيار وزارتخانه ها و دستگاههاي مختلف از طريق شماره تلفن 2777-009821آماده پاسخگويي به سووالات هموطنان ايراني مقيم خارج و خانواده هاي آنان در ايران هستند.

 


نظر شما