يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۰
کد خبر: ۱۴۷۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
معاون شوراي عالي انقلاب فرهنگي با توجه به ابلاغ اصلاحات اساسنامه دانشگاه آزاد، مدت زماني که هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي بايد تشکيل جلسه داده و رئيس جديد اين دانشگاه را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي کند اعلام کرد.

  بابک نگاهداري در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مهلت زمان دانشگاه آزاد براي معرفي رياست جديد اين دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: از زماني که اساسنامه ابلاغ و به دست مسئولين دانشگاه آزاد مي رسد هيئت امناي اين دانشگاه فرصت دارند تشکيل جلسه بدهند و پس از يک ماه از تشکيل جلسه رسمي هيئت امنا بايد رئيس جديد را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد کنند.

 

وي همچنين درباره حذف يکي از افراد هيئت موسس دانشگاه آزاد در ليست اساسنامه ابلاغي اين دانشگاه با تاکيد بر اينکه کسي حذف نشده است گفت: هنوز يکي از افراد انتخاب نشده و نفر نهم قرار است انتخاب و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي نهايي شدن اين فرد رأي ‌گيري شود.

 

معاون شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: البته تا اين لحظه نفر نهم مشخص نشده و کسي نيز مطرح نيست.

 

وي افزود: در هر حال مشخص نشدن نفر نهم مشکلي را براي تشکيل جلسه هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي به وجود نمي آورد.

 

نگاهداري اظهار داشت: هيئت نظارت و بازرسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئول نظارت بر اجراي مصوبات شورا خواهد بود.

 

بر اساس اساسنامه ابلاغ شده از سوي رئيس جمهور هيئت مؤسس دانشگاه آزاد مرکب از 9 نفر شامل آقايان: اکبر هاشمي رفسنجاني، سيدعبدالکريم موسوي اردبيلي، عبدالله جاسبي، علي‌اکبر ولايتي، حسن حبيبي، سيدحسن خميني، محسن قمي و حميد ميرزاده است و چنانچه اعضاء هيئت مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفاء ، بيماري، برکناري، ناتواني و يا هر علت ديگر به 6 نفر کاهش يابد، هيئت مؤسس مي‌بايد افراد جايگزين به تعداد مورد نياز را ظرف مدت 3 ماه براي عضويت در هيئت مؤسس به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد کند.

 

اساسنامه ابلاغي دانشگاه آزاد تاکيد کرده که 9 نفر عضو هيئت موسس هستند اما اسامي 8 نفر را ذکر کرده است که همين امر سبب شد رسانه هاي غيررسمي بر حذف نام يک نفر از هيئت موسس دانشگاه آزاد تاکيد کنند در حالي که بابک نگاهداري اين موضوع را تکذيب مي کند.

 

اساسنامه جديد دانشگاه آزاد به تصويب رسيده و براي اجرا از سوي رئيس جمهور ابلاغ شده است که در آن تکليف سه مورد اموال دانشگاه، رياست دانشگاه و هيئت موسس و هيئت امنا مشخص شده است.

 

در مورد اموال دانشگاه آزاد ماده 5 اساسنامه اشعار مي دارد: "همچنين دانشگاه مؤسسه‌اي است عمومي و غيردولتي و اموال آن به عنوان اموال عمومي محسوب مي‌شود. هيچ يک از اعضاي هيئت مؤسس، هيئت امناء، مديران و ديگر ارکان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالکيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاکم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه‌ها و پيشرفت و توسعة فعاليت‌هاي دانشگاه خواهد شد."

 

در مورد رياست دانشگاه آزاد اسلامي نيز که يکي از بحث برانگيزترين مباحث مطرح بود و هيچ زمان مشخصي براي شروع و پايان رياست دکتر عبدالله جاسبي مشخص نبود نيز اساسنامه جديد در ماده 13 تاکيد کرده است: " اداره امور دانشگاه با رئيس دانشگاه است که به پيشنهاد هيئت امناء و تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حکم رئيس هيئت امناء براي مدت 4 سال منصوب مي‌شود. بنابر تبصره يک اين ماده پذيرش استعفا و يا عزل رئيس دانشگاه پس از تصويب هيئت امناء با حکم رئيس هيئت امناء خواهد بود. همچنين در صورتي که بيش از دو سوم اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي قائل به فقدان صلاحيت رئيس دانشگاه باشند هيئت امناء مکلف به عزل وي و معرفي فرد جايگزين است."

 

همچنين ترکيب نهايي هيئت موسس بر اساس ماده 7 اساسنامه شامل "اکبر هاشمي رفسنجاني، سيدعبدالکريم موسوي اردبيلي، عبدالله جاسبي، علي‌اکبر ولايتي، حسن حبيبي، سيدحسن خميني، محسن قمي و حميد ميرزاده است" که نسبت به قبل تغييراتي داشته است.

از سوي ديگر تغيير در ترکيب هيئت امناي دانشگاه آزاد نيز در اساسنامه جديد در نظر گرفته شده است که بر اساس ماده 10 اساسنامه اصلاحي "اعضاي هيئت امناء عبارتند از 5 نفر از اعضاء هيئت علمي تمام وقت دانشگاهها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، چهار نفر از اعضاي هيئت مؤسس که حتماً يک نفر از آنها روحاني باشد، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و يا نمايندگان آنها، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها يا معاون وي، رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء)."

 

به گزارش مهر، اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي و اصلاح بندهايي از آن پس از 40 ماه و جلسات متعدد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي به نتيجه رسيد و از سوي دولت به دانشگاه آزاد ابلاغ شد. تاثير نتيجه اين اصلاح در فرآيند آموزشي دانشگاه آزاد به عنوان يکي از بزرگترين موسسات آموزش عالي کشور پس از اجرايي شدن آن مشخص مي شود.

نظر شما