يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۸
کد خبر: ۱۴۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴
کارشناس اداره بهبود تغذيه از استفاده 80 درصد خانواده هاي ايراني از نمک يددار خبر داد و گفت: استفاده از نمک يددار در سالهاي اخير موجب کاهش شيوع گواتر در کشور شده است.

به گزارش شهر، زهرا عبدالهي با بيان مطلب فوق افزود: شايع‌ترين عوارض ناشي از کمبود يد گواتر است و با اقدامات انجام گرفته شيوع گواتر از 68 درصد به 5/6 درصد در کشور رسيده است.

وي تصريح کرد: در طي 20 سال گذشته به دنبال افزودن يد به نمک و تشويق مردم به مصرف نمک يددار تصفيه شده نتايج ارزشمندي حاصل شد، به نحوي که در سال 1380 ايران از سوي سازمان جهاني بهداشت به عنوان کشور عاري از اختلالات ناشي از کمبود يد معرفي شد.

وي با تاکيد بر اين نکته که يد يک عنصر طبيعي و ضروري براي انسان است، افزود: عوارض ذهني کمبود يد در کودکان منجر به اختلال در يادگيري و افت تحصيلي شده و کمبود يد ضريب هوشي کودکان را تا 5/13 درصد کاهش مي‌دهد.

وي با اشاره به خطرات ناشي از مصرف نمک يددار تصفيه شده گفت: نمک يددار تصفيه نشده خطر ابتلا به گواتر، بيماريهاي گوارشي، عقب‌ماندگيهاي ذهني و سرطان را افزايش مي‌دهد و حتماً نمک مصرفي توسط خانوارها بايد يددار و تصفيه شده باشد.

عبداللهي تصريح کرد: عدم استفاده از نمک يددار تصفيه شده منجر به کمبود يد در افراد و بالطبع شيوع گواتر در افراد مي‌شود.

وي درخصوص نظارت بر نمک يددار تصفيه شده گفت: اين مهم در کميته برنامه IDD متشکل از اداره بهبود تغذيه جامعه، اداره کل نظارت بر مواد غذايي و آزمايشگاههاي کنترل غذا و دارو کنترل و پالايش مي‌شود.

وي در مورد برنامه‌هاي آتي درخصوص ترغيب خانواده‌ها به مصرف نمک يددار گفت: وزارت بهداشت اطلاع‌رساني و بسيج آموزش همگاني براي ترويج مصرف نمک يددار تصفيه شده و نحوه نگهداري درست نمک يددار با استفاده از تمامي کانال‌هاي ارتباطي در سطح کشور را در دستور کار دارد.

وي با اشاره به آمار بالاي بيماريهاي قلبي و عروقي و فشارخون بالا در سطح کشور گفت: ميزان متوسط نمک مصرفي در برخي خانوارهاي ايراني دو تا سه برابر حد مجاز است و مصرف زياد نمک احتمال ابتلا به فشارخون و بيماريهاي قلبي را افزايش مي‌دهد

 

نظر شما