دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۴۹۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
در نخستين برنامه «عصر شعر و ترانه» در ارسباران؛
برنامه «عصر شعر و ترانه» که تاکنون از سوي امور ادبي سازمان فرهنکي و هنري شهرداري تهران برگزار مي‌شد،اولين نشست خود را در سال جديد با حضور «عبدالجبار کاکايي»شاعر و کارشناس حوزه ادبيات، «عباس سجادي»مدير مرکز موسيقي سازمان،«بهروز صفاريان»خواننده و آهنگساز،«ايمان نبي‌زاده»،«ايمان خطيب»،«سعيد بيابانکي»شاعر و جمعي از ترانه سرايان جوان در فرهنگسراي ارسباران برگزار کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مراکز فرهنگي هنري منطقه 3،سجادي،مدير مرکز موسيقي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري و شاعر با بيان اينکه بهتر است در جلسات نقد و بررسي ترانه به دنبال آموختن باشيم، گفت: از سال 1374 از سوي «علي معلم دامغاني» به عضويت در شوراي شعر دعوت شدم در همان زمان نياز ترانه سرايان را به داشتن يک تشکل احساس کردم،به همين دليل به همراه جمعي از دوستان به برپايي آن اقدام کرديم.

مدير مرکز موسيقي سازمان با تاکيد به رسميت شناختن ترانه، اظهارکرد: ترانه بايد به عنوان يک ژانر ادبي به رسميت شناخته شود هر چند برخي افراد به دنبال کسب نام و نان از اين راه هستند مثلا اسم شان در تيتراژ فيلم ها بيايد و مشهور شوند.
در ادامه کاکايي به اصل و بن مايه ترانه اشاره کرد و گفت: بسياري از ترانه هاي امروز نشات گرفته از ذهن و جان ترانه سرايان نيست بلکه عموما ناشي از سفارشاتي هستند که به سرايندگان آنها داده مي‌شود.
وي ادامه داد: تا زماني که سراينده بتواند خود را در ترانه‌هايش حفظ و جان و وجودش را در آن تزريق کند هنرمند تلقي مي‌شود. همچنين سجادي دراين باره، افزود:دهمين کانون خانه موسيقي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با عنوان «کانون ترانه» امسال به رسميت شناخته خواهد شد. وي اظهار کرد: هنرمند کسي است که سفارش‌ها را هنرمندانه اجرا کند،تا اثر آن در ذهن ماندگار شود.
اين ترانه سرا با اشاره به برگزاري جلسات شعر و ترانه، افزود: برگزاري اين جلسات و شعر خواني در جمع مي‌تواند به يک سراينده انرژي مثبت دهد و نظرات کارشناسانه شعر او را ارتقاء خواهد داد. همچنين بيابانکي گفت: ژانر طنز در ترانه گونه مورد توجهي است.خيلي از افراد نامي امروز در جلسات مختلف اين نشست‌ها شرکت کرده و با توجه به استعدادهاي‌شان پيشرفت خوبي داشته‌اند. در ادامه اين نشست سجادي و بيابانکي و جمعي ديگر از ترانه سرايان جوان چون «امير حسين مساح»، «سياوش رادمهر» و... به ترانه خواني پرداختند.
همچنين «بهروز صفاريان» خواننده و آهنگساز با اشاره به موسيقي زير زميني، گفت: اتفاقات و تحولات در عرصه موسيقي بسيار متنوع است و البته موسيقي که سازندگانش، خود نمي خواهند مقررات و مميزي هاي موجود را رعايت کنند زير زميني ناميده مي شوند.
وي درباره نقد ترانه، افزود: با چهارچوب و قانونمند بودن ترانه موافق نيستم زيرا هر امر خوبي اگر قانوني به دنبال نداشته باشد زيبا است ضمن آنکه گاهي شکست قانون به خلق فضاي جديدي ختم مي شود.
اين خواننده تاکيد کرد: طرز فکر جديد و جسارت در بيان، بيش از هر امري حائز اهميت است و خوشبختانه در کشور ما جوانان هنرمند اين رشته فعاليتهاي خوبي انجام مي دهند. در پايان اين نشست سجادي گفت: شکست قوانين در صورتي که سراينده به آن آگاه باشد اشکالي ندارد نه آنکه وزن به دليل عدم آشنايي با آن رعايت نشود. ياد آور مي شود سلسله نشست‌هاي «عصرشعر و ترانه»سه‌شنبه شب اول هر ماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود

نظر شما