دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۴۹۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۶
بهبهاني با ابراز شگفتي از دزديده شده مجسمه‌هاي شهري به طرح اين سوالات پرداخت كه؛ چگونه وقتي نمي‌توان گلي را در پارك چيد؛ در جلوي چشم چندين پارك‌بان و پليس؛ مجسمه‌ها را مي‌دزدند؟! اين كار دزدي نيست بلكه يك جريان كثيف است.

چگونه است در پاركي كه كسي نمي‌تواند حتي يك گل بچيند، ناگهان و از جلوي چشم چندين پارك‌بان و پليس حاضر در فضا؛ مجسمه‌هاي پارك را مي‌دزدند؟!

طاها بهبهاني(پيشكسوت نقاشي و مجسمه‌سازي و يكي از اساتيد ساخت مجسمه‌هاي برنزي) در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، ضمن اظهار تاسف از سرقت مجسمه‌هاي شهر تهران گفت: به عقيده من اين يك جريان كثيف است كه درحال رخ دادن است و نمي‌توان آن را دزدي ناميد.

وي افزود: تعدادي از اين مجسمه‌ها در محل‌هايي نصب شده بود كه در ديد مستقيم پليس قرار داشت يا در پارك و محوطه‌اي قرار داشتند كه داراي پارك‌بان و محافظ بود. پس نمي‌توان آنها را سرقت ناميد.

وي ادامه داد: چند سالي بود كه به همت شهردار تهران و با برگزاري چندين دوسالانه مجسمه‌سازي شهري و سمپوزيوم مجسمه‌سازي؛ شاهد تغيير چهره شهر بوديم اما جريان كثيفي در درون شهر به دنبال بازگرداندن چهره خشك و زمخت تهران به شهر هستند.

بهبهاني، دليل خود براي اينكه اين دزدي‌ها نمي‌تواند يك سرقت معمولي باشد را اين‌گونه بيان كرد: اين آثار را نمي‌توانند بفروشند مگر اينكه بخواهند از برنز آنها استفاده كنند ولي مگر اين مجسمه‌ها چقدر برنز دارند كه ارزش دزديدن و آب كردن آنها راداشته باشند؟!

وي خاطرنشان كرد:‌ خاطرم است چند سال به طور متوالي پليس به دنبال دزدان كابل‌هاي برق از سطح شهر بود و با افتخار اعلام كرد كه ديگر اين اتفاق چند سالي است؛ نيفتاده است حال چگونه است كه پليس؛ دزديده شدن مجسمه‌هايي كه نشانه‌هايي از هنر و فرهنگ اين مملكت هستند را از سر خود باز مي‌كند؟

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به نمايشگاه جاري خود اشاره كرد و گفت: نمايشگاه مجسمه هاي برنزي من از هفدهم ارديبهشت در گالري شيرين باغ خوشنويسان به نمايش درخواهد آمد.

بهبهاني خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه «پرنده ، قفل، رهايي» نام دارد كه در آن مجسمه‌هاي برنزي خودم را به نمايش گذاشته‌ام. در اين نمايشگاه تعدادي از آثار من به نمايش درخواهد آمد كه بيشتر آنها مجسمه‌هاي برنزي است. اين آثار در ابعاد مختلف از 50 سانتي متر تا 2 متر هستند كه از تاريخ هفدهم تا 29 در گالري شيرين به نمايش درخواهد آمد.

طاها بهبهاني(هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، طراح و كارگردان تئاتر و تلويزيون)، از كودكي نقاشي را آموخت و از محضر استاداني چون علي‌اكبر نجم‌‌آبادي از شاگردان كمال‌الملك بهره برد.

طاها بهبهاني ازجمله هنرمنداني است كه فضاي جديدي را در نقاشي دهه 60 به وجود آورد.

وي تاكنون در بيش از 40 نمايشگاه انفرادي و گروهي داخلي و خارجي حضور داشته است و نقاشي‌ها و مجسمه‌هاي او علاوه بر ايران در كشورهاي فرانسه، آلمان، ژاپن، هلند و آمريكا به نمايش گذاشته شده است.

نظر شما