يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۵۰۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
دبير کانون انجمنهاي صنفي کوره پزخانه هاي استان تهران گفت: متأسفانه بکارگيري اتباع بيگانه با صدور کارت اشتغال 75 هزار توماني، حراج اشتغال ايراني است و معضل کار ايرانيان تلقي مي شود.

سيد علي حسينيان در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامين افزود: همه به دنبال اشتغال در کشور هستند تا راه حلي براي آن پيدا کنند، در حاليکه با صدورکارت اشتغال براي اتباع بيگانه با 75 هزار تومان به اشتغال ايراني چوب حراج زده مي شود.

وي تأکيد کرد: در استان تهران 300 هزار نفر اتباع بيگانه شناسايي شده اند که کارت اشتغال گرفته اند و در شهرستان ورامين نيز حدود 19 هزار کارت صادر شده است که تأسف بار است.

صدور هر کارت، بيکاري يک جوان ايراني

اين مسئول هشدار داد: هر کارت اشتغالي که از سوي مسئولان براي اتباع بيگانه صادر مي شود، يک جوان ايراني را بيکار مي کند و معضل اصلي همين است.

حسينيان افزود: اتباع خارجي بيشتر در کارگاه هاي کوچک مثل ريخته گريها، کوره پزخانه ها و خياطي ها به کار گرفته مي شوند.

وي خاطرنشان کرد: کارگران خارجي شاغل در اين کارگاه ها کارت بهداشت نمي خواهند، دستمزد کمتر مي گيرند و کارفرما 30 درصد حق بيمه را نمي دهد و همين امر آنها را به استخدام اتباع بيگانه راغب مي کند.

کدام کارفرما زنداني شده است؟

نماينده کارگران در هيئتهاي حل اختلاف استان تهران با انتقاد از مسئولان مربوطه، افزود: بر اساس مواد 120، 121و 181 قانون کار جمهوري اسلامي ايران، هر کس اتباع بيگانه اي را در کارگاهش مشغول کار کند، بين 91 تا 180 روز زنداني دارد.

حسينيان تأکيد کرد: هيچکس سراغ ندارد که کارفرمايي به دليل اين امر، راهي زندان شده باشد چون قانون به درستي اجرا نمي شود.

وي افزود: در شهرستان ورامين که پر از اتباع بيگانه است و طبق آمار غيررسمي، تعداد اين افراد به حدود 150 هزار نفر مي رسد، در طول 30 سال اخير هيچ کارفرمايي حتي جريمه نقدي تنبيهي نشده است.

دبير کانون انجمنهاي صنفي کوره پزخانه هاي استان تهران تأکيد کرد: اگر درست است که ايجاد هر شغل براي دولت 50 ميليون تومان هزينه در بر دارد، چگونه است که اين شغل گرانقيمت که بسياري از جوانها در پي آن هستند، با صدور يک کارت اشتغال 75 هزار توماني حراجي مي شود؟

نظر شما