دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۵۲۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
با گذشت نزديك به هشت ماه از مطرح شدن بحث آلودگي تعدادي از برنج‌هاي وارداتي به كشور، مجلس شوراي اسلامي سرانجام اين موضوع را تاييد كرد.

اواخر تابستان سال گذشته بود كه اداره كل استاندارد استان تهران براي نخستين بار بحث مربوط به آلودگي برخي از برنج‌هاي وارداتي به كشور را مطرح كرد.

اين اداره در آن زمان اعلام كرد كه ميزان فلزات سنگين مانند آرسنيك و سرب موجود در تعدادي از برنج‌هاي وارداتي بسيار بيشتر از حد مجاز بوده و در نتيجه اين برنج‌ها غيراستاندارد اعلام شدند.

رسانه‌اي شدن اين موضوع واكنش بسياري از نهاد و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي را برانگيخت. در اين بين حتي وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران هر يك به نوعي غيراستاندارد بودن برنج‌هاي وارداتي را رد كردند. با اين وجود اداره كل استاندارد تهران و در راس آن مهدي پورهاشم همچنان بر مواضع خود پافشاري كرد.

موضوع آلودگي برخي از برنج‌هاي وارداتي به كشور در ادامه به مجلس و حتي ديگر سازمان‌هاي كشور مانند سازمان بازرسي كل كشور نيز كشيده شد. در نهايت توافق شد تا مجددا از برنج‌هاي وارداتي به كشور نمونه‌برداري شود كه اين نمونه‌برداري در اواخر سال گذشته انجام شده و اخيرا نتايج آزمون اين نمونه‌برداري در اختيار مجلس و كميسيون بهداشت و درمان قرار گرفت.

اما نكته جالب اينجاست كه نظام‌الدين برزگري - رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران - چند روز پيش در نشستي خبري عنوان كرد كه نتايج آزمون فوق به صورت سربسته در اختيار مجلس قرار گرفته، اما به نظر مي‌رسد نتايج اين آزمون حاكي از سالم بودن برنج‌هاي وارداتي است.

اين اظهارنظر در حالي انجام شد كه انوشيروان محسني بندپي - نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس - ديروز از غيراستاندارد بودن 13 نوع برنج وارداتي به كشور به دليل غيرمجاز بودن سطح سرب و آرسنيك آن‌ها با حدود مجاز خبر داد.

نتايج اين آزمون مربوط به 62 مورد برنج وارداتي بوده كه براي سنجش ميزان فلزات سنگين موجود در آن‌ها از استاندارد كشور چين استفاده شده است.

به گفته نايب رييس کميسيون بهداشت مجلس از ميان 62 نمونه برنج وارداتي، برنج‌هايي با نام‌هاي سوفي کلاسيک، شيرخوان، فرهادجان، آريا (خرده‌فروشي در تهران)، آريا ( نمونه‌گيري از مبادي ورودي) و کمال ملکي داراي آرسنيک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. همچنين ميزان سرب آزمايش شده در اين 62 نمونه نشان داد كه نمونه‌هاي عطر گل ياس، دل مبارکه کامونکي، سارال، کيميا، جادوگر، هاشمي 1121، عررمان و حاجي مرداي سرب بالاتر از استاندارد را دارا هستند.

به هرحال با اين اظهارنظر نائب رييس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي مشخص شد كه پافشاري اداره كل استاندارد استان تهران بر مواضع خود مبني بر آلودگي برخي برنج‌هاي وارداتي چندان هم بي‌ربط نبوده است.

در چنين شرايطي بايد ديد كه مسوولان مربوطه با مشخص شدن نتايج مربوط به آزمون نمونه‌هاي جديد برنج‌هاي وارداتي و تاييد آلودگي اين برنج‌ها چه تصميمي خواهند گرفت؟ آيا واردات برنج به كشور سختگيرانه‌تر خواهد شد يا اقدام ديگري انجام مي‌شود.

نظر شما