دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۵۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي کشور اعلام كرد:
اساس قانون جامع حمايت از معلولان با مناسب‌سازي شروع مي‌شود و مناسب‌سازي پيشاني توجه به معلوليت در يک جامعه است.

به گزارش "شهر" جعفريان معاون توانبخشي سازمان بهزيستي کشور در نشست مشترک بررسي موانع فراروي اجراي قانون جامع حمايت از معلولان گفت: مناسب سازي يک حلقه 4 گانه است، يعني از تردد در بين اتاق هاي منزل معلول مناسب سازي شروع مي شود تا وسيله شخصي وي، وسايل عمومي، بناها، فضاها ، معابر عمومي و …. بايد مناسب سازي صورت گيرد.

 وي افزود: امسال بهزيستي حدود 5000 از منازل معلولان را در برنامه مناسب سازي قرار داده و 1000 دستگاه خودرو مخصوص معلولان به متقاضيان واگذار مي کند، و 500 دستگاه از خودرو هاي فرسوده معلولان تعويض مي شود.

جعفريان در خصوص برآوردهاي سازمان بهزيستي در خصوص مناسب سازي گفت: امسال برآوردهاي اوليه نشان داده است مناسب سازي و فضاهاي عمومي در کشور بين حداقل 30 درصد و حداکثر 59 درصد بوده است، که اين روند نسبت به 10 سال گذشته بسيار رشد خوبي داشته است که اين 59 درصد براي شهرهاي بزرگ بوده است و تا رسيدن به وضعيت مطلوب، کماکان فاصله ها زياد است.

معاون توانبخشي سازمان بهزيستي کشور با اشاره به پيوستن ايران به کنوانسيون افراد داراي معلوليت اظهار داشت:71 کشور در دنيا از قانون حمايت از معلولان برخوردارند و ايران با مقام سي و سوم از جايگاه مناسبي در سطح دنيا برخوردار است.

وي در خصوص موانع اجراي بعضي از قوانين جامع معلولان اظهار داشت: قانون جامع معلولان به صورت طرح در مجلس تصويب شد، اما به دليل لايحه نبودن اين قانون، مشکلاتي از قبيل قانون 3 درصدي حق استخدام معلولان مطرح است که متاسفانه به آن توجهي نمي شود و دستگاه هاي دولتي در استخدام نيرو به اين ماده قانوين توجهي ندارند.

جعفريان، درباره نگاه به معلوليت خاطر نشان کرد : نسبت به معلوليت فقر نگاه داريم، معلوليت يک پديده چند وجهي است و يک پديده چند وجهي با يک قانون، يک لايحه و مجموعه اي از افزايش هاي سنواتي حل و فصل نمي شود. وي افزود: هيچ معلولي نمي تواند از تمام قانون جامع استفاده کند، مجريان قانون و مقام هاي مسئول بايد از نگاه يک معلول مشکلات را ببينند و ضرورت هاي لايحه و قانون را بررسي کنند، اگر اجراي قانون جامع حمايت ازمعلولان با مشکل مواجه است به اين خاطر است که سلايق شخصي مجريان و مسئولان در اجراي قانون نقش دارد، در حل مشکلات و مسائل معلولان بايد مديران دقيق ترين نگاه را داشته باشند تا براي معلول مثمر ثمر باشد.

جعفريان، در گزارش مقايسه اي سال هاي گذشته گفت: اساسا نگاه سازمان بهزيستي افشاگري نيست بلکه هدفش پيشگيري است اما بخاطر اينکه حساسيت جامعه را نسبت به مناسب سازي و توجه به معلوليت را در جامعه افزايش دهيم، امسال دستگاه هاي کم کار، کم توجه و متخلف در حوزه مناسب سازي را معرفي خواهيم کرد و تلفات ناشي از پيشگيري از معلوليت را اعلام مي کنيم.

 جعفريان درباره برنامه هاي جديد سازمان بهزيستي کشور در سال 89 گفت: طرح بيمه اجتماعي معلولان از سال جاري شروع مي شود و 10 کلينيک توانبخشي ضايعات نخاعي در تهران، اصفهان، گيلان، هرمزگان، خراسان رضوي و کرمان راه اندازي مي شود. وي افزود: برنامه اي براي توسعه توانپزشکي معاونت توانبخشي سراسر کشور در نيمه دوم سال اجرا مي شود و آموزش مجازي براي معلولان خاص در مقطع تحصيلات تکميلي و نظارت بر مراکز غير دولتي توسط انجمن هاي صنفي و غير دولتي معلولان در حوزه توانبخشي، از برنامه هاي امسال سازمان بهزيستي است.

معاون توانبخشي سازمان بهزيستي کشور در ششمين سالروز تصويب قانون جامع حمايت معلولان، از دولت خواست، با راه اندازي صندوق فرصت هاي شغلي براي معلولين در مجلس موافقت شود چون در صورت تصويب نشدن اين طرح، فرايند اشتغال معلولان در بهزيستي دچار معزل مي شود.

در اين نشست که در شيرخوارگاه آمنه برگزار شد 12 تشکل و انجمن غيردولتي فعال در امور معلولين، مسئولان سازمان بهزيستي کشور و يک نماينده از کميسيون اجتماعي مجلس حضور داشتند.

 

نظر شما