شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۵۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
براساس مصوبه شوراي عالي اشتغال، از اين پس وزارت تعاون مسئول سازماندهي بيکاران و ارائه برنامه هاي اشتغالزايي و به عبارت ديگر متولي اشتغال کشور شناخته خواهد شد.

به گزارش"شهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، محمد عباسي وزير تعاون ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت : بر اساس مصوبه شوراي عالي اشتغال، از اين پس وزارت تعاون مسئول سازماندهي بيکاران و ارائه برنامه هاي اشتغالزايي و به عبارت ديگر متولي اشتغال کشور شناخته خواهد شد.

مسئوليت وزارت کار به تعاون منتقل شد

وزير تعاون اظهار داشت: جلسات شوراي عالي اشتغال کشور که به رياست رئيس جمهور يا معاون اول وي و با حضور وزارتخانه هاي مختلف و بخشهاي اقتصادي ديگر، تشکيل مي شود، تصميم گيري کرد که براي روشن شدن و سازماندهي در امر مهم اشتغال، اين موضوع که قبلا توسط وزارت کار پيگيري مي شد از اين پس بر عهده وزارت تعاون باشد.

مسئوليت اصلي اشتغال بر عهده وزارت تعاون است

عباسي با اعلام اينکه وزارت تعاون اين مسئوليت را پذيرفته است، بيان داشت: اين پذيرش به اين معني است که مسئوليت اصلي اشتغال از اين پس برعهده وزارت تعاون خواهد بود و وزارت کار و ساير دستگاههاي ذيربط نيز بايد کمک کنند تا فرايند ايجاد اشتغال در کشور از تمام فرصتها استفاده کند.

ثبت نام از مرز 260 هزار نفر گذشت

وي ادامه داد: پس از ابلاغ مصوبه شورايعالي اشتغال، کار ثبت نام از کارجويان از طريق سايت وزارت تعاون شروع شده است که در اين فاصله حدود 260 هزار نفر نيز ثبت نام کرده اند. البته آنهايي که در گذشته به وزارت کار هم مراجعه کرده بودند از اين پس در وزارت تعاون سازماندهي مي شوند.

وزير تعاون از آغاز اقدامات اشتغالي توسط ادارات کل تعاون استانها نيز خبر داد و گفت: تعاونيها هم اکنون کارها را آغاز کرده اند. در هر حال ما منتظر بوديم اين مسئله به عنوان مصوبه دولتي به ما ابلاغ شود تا اقدامات آغاز شود.

بسته اشتغالي مي دهيم، تکليف همه روشن مي شود

عباسي همچنين در خصوص بسته اشتغالزايي وزارت تعاون که قرار است در اولين جلسه شوراي عالي اشتغال ارائه شود، گفت: چون توسط شورايعالي اشتغال موضوع ساماندهي کارجويان کشور برعهده وزارت تعاون گذاشته شده است و همچنين به دليل يکي شدن اقدامات و برنامه ها در مورد اشتغالزايي، بديهي است وزارت تعاون و يا هر دستگاه ديگري که متولي اين کار شناخته مي شود بايد برنامه خود را براي انجام اين فرايند کلي در کشور به شورايعالي اشتغال ارائه کند.

وي افزود: به اين دليل بعد از سپردن اين مسئوليت مهم به وزارت تعاون که بايد با مشارکت همه دستگاهها همراه باشد، بسته سياستي اشتغالزايي را در شورايعالي اشتغال براي گرفتن نظرات دستگاهها و وزارتخانه ها مطرح خواهيم کرد. از طريق اين برنامه، تکليف همه دستگاهها در ادامه راه جريان اشتغالزايي کشور روشن خواهد شد.

برنامه اشتغالي نقطه شروع و پايان دارد

به گفته وزير تعاون، در شوراي عالي اشتغال مسير فرايند اشتغال روشن مي شود که اين فرايند از ابتداي ثبت نام تا پايان چه مراحلي دارد و هرکدام از دستگاهها چه وظايفي در آن خواهند داشت.

عباسي با اعلام اينکه هم اکنون بيش از 2 ميليون نفر از مردم کشور در بخش تعاون و در گستره تعاونيها شاغل هستند، گفت: تعاونيهايي که در حال حاضر وجود دارند مي توانند کار اشتغالزايي انجام دهند و در حقيقت اين اقدام يک بخش مهم از کار آنها است ولي تعاونيهاي جديد ديگري نيز براي توسعه اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.

يارانه 1000 ميليارد توماني

وي همچنين از اختصاص يکهزار ميليارد تومان اعتبارات يارانه اي در بودجه سالجاري براي حمايت از اشتغال، رونق فرصتهاي شغلي و توانمندسازي بنگاهها خبر داد و گفت: البته اعتباراتي نيز توسط بانکهاي کشور از جمله بانک توسعه تعاون در زمينه هاي سرمايه گذاري براي رونق اشتغال نيز اختصاص خواهد يافت.

وزير تعاون ميزان مشارکت کارجويان در اختصاص سرمايه هاي ايجاد شده براي فرصتهاي سرمايه گذاري را در نحوه تخصيص اين اعتبارات مهم توصيف کرد و بيان داشت: در واقع اين اقدام بخشي از حمايتهاي دولت براي ايجاد اشتغال و توليد و در راستاي توانمندسازي بنگاههاي اقتصادي خواهد بود.

عباسي اعتبارات تسهيلاتي بانکها را جدا از هزار ميليارد تومان دانست و گفت: در مرحله اول 200 ميليارد تومان براي اين کار اختصاص يافته است چون بايد بدانيم بستر اين کار چگونه شروع خواهد شد.

 

نظر شما