يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۰
کد خبر: ۱۵۵۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
جلسه امضاء تفاهم نامه همکاري مشترک سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت تعاون با حضور مهندس محمدي زاده معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست و دکتر عباسي وزير وزارت تعاون برگزار شد

 به گزارش خبرگزاري شهر اين تفاهم نامه مشترک در 4 ماده و سه تبصره و در دو نسخه که هريک حکم واحد را دارد به مدت 5 سال براي طرفين لازم الاجرا است و در تاريخ 19 ارديبهشت ماه به امضاء رسيد.

موضوع ماده 1 آن محورهاي همکاري است.

امكان سنجي و برنامه ريزي در جهت شناسايي،ايجاد، تقويت و فعال سازي تعاوني ها با هدف اجراي طرح ها و فعاليت هاي زيست محيطي، شناسايي و تهيه فهرستي از عناوين فرصت هاي سرمايه گذاري و اشتغال در بخش محيط زيست کشور در قالب تشكل هاي تعاوني مرتبط و با اولويت فارغ التحصيلان و دانش آموختگان محيط زيست ، از موارد محورهاي همکاري است.

طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي کاربردي ، اطلاع رساني و فرهنگ سازي محيط زيستي متناسب با نوع فعاليت تعاوني ها و اتحاديه ها ، حمايت از مشارکت تعاوني ها در فعاليت هاي حفاظت از محيط زيست و تشکيل اتحاديه تعاوني هاي حفاظت محيط زيست به منظور حمايت از اينگونه تعاوني ها از ديگر موارد آن است.

موضوع ماده 2 تعهدات طرفين است که حمايت ازتشكيل تعاوني هاي مرتبط با موضوعات زيست محيطي از طريق تسريع در بررسي الزامات زيست محيطي و ارائه مشاوره هاي لازم ، تعيين حجم سرمايه گذاري و اشتغال در عرصه فعاليت هاي زيست محيطي از موارد اين تعهدات مي باشد. همچنين

برنامه ريزي مشترك در جهت تحقق سهم 50 درصدي بخش تعاوني از سرمايه گذاري و اشتغال در زمينه فعاليت هاي زيست محيطي از موارد ديگر اين تعهدات است.

گفتني است كمك به گسترش سرمايه گذاري واشتغال در بخش تعاون از طريق: اجراي طرح هاي تحقيقاتي ، مطالعاتي ،ترويجي و آموزشي مشترک ، تدوين سياست هاي اجرايي مربوط به اين تفاهم نامه و ابلاغ آنها به واحدهاي ستادي و استاني است.

ضوابط ودستورالعمل هاي مربوط به تعيين مصاديق، شناسايي موضوع فعاليت ها، نحوه واگذاري واداره واحـدها، حجم و شـيوه ســـرمايه گذاري ، نحوه تأمين منـــابع مالي وچگونگي بهره مندي از كمك ها، مشوق ها و حداكثر ظرف مدت شش ماه تدوين و به تصويب شوراي اجرايي موضوع ماده (3) اين تفاهم نامه خواهد رسيد که به عنوان تبصره در ماده 2 آمده است.

شوراي اجرايي موضوع ماده 3 مي باشد که به منظور اجراي مطلوب مفاد تفاهم نامه، «شوراي اجرايي ملي» تشکيل مي شود.

مدت اين تفاهم نامه در 4 ماده و سه تبصره و در دو نسخه که هر يک حکم واحد را دارد تهيه ودر تاريخ 19/2/89 به امضاء رسيد واز تاريخ مذكور به مدت پنج سال براي طرفين لازم الاجرا مي باشد. بازنگري، اصلاح وتمديد آن با توافق طرفين بلامانع است.

برنامه ريزي و هماهنگي جهت اجرايي شدن مفاد تفاهم نامه؛ تدوين دستورالعمل هاي مورد نياز در سطح ملي ؛تهيه، تنظيم و اجراي پروژه هاي همكاري مشترك ازطريق انعقاد قراردادهاي جداگانه (به استناد مفاد کلي اين تفاهم نامه) با تعيين سهم هر يک از طرفين به لحاظ اجرا، نحوه تامين هزينه ها و

بهره برداري از نتايج ؛ بررسي و اظهار نظر درخصوص گزارش هاي عملكرد ادواري تفاهم نامه (تهيه شده توسط دبيرخانه شورا) وارسال آن براي

مقامات عالي امضاء کننده تفاهم نامه از وظايف و اختيارات شورا است.

به منظور انجام امور اداري و تهيه گزارش هاي ادواري از عملكرد تفاهمنامه، دبيرخانه اي در حوزه معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل مي گردد به عنوان تبصره 1 در وظايف و اختيارات شورا مطرح شده است. همچنين در تبصره 2 اين وظايف و اختيارات آمده است که

دبير خانه موظف است نسبت به تهيه گزارش هاي ادواري (با مقاطع سه ماهه) وارائه آن به شورا اقدام كند.

گفتني است جهت پيگيري و اجرايي نمودن مفاد تفاهم نامه و تصميمات شوراي اجرايي ملي در سطوح استاني ، کميته اجرايي استانها با عضويت نمايندگان ادارات کل حفاظت محيط زيست و تعاون استان ها تشکيل مي گردد. کميته هاي مذكور حداقل ماهي يکبار با دبيري مديرکل حفاظت محيط زيست استان تشکيل جلسه داده و گزارش فعاليت ها و پيشنهادات اجرايي خود را جهت بررسي و تصويب به شوراي اجرايي ارائه مي‌كند.

نظر شما