يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۶۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۴
پشت پرده رؤياي بازوهاي پف‌كرده در پس هشدار متخصصان!
امروزه استفاده از داروها و شبه‌داروهاي نيروزا در بين جوانان و ورزشکاران براي افزايش حجم عضله‌ها و يا حجيم کردن بخش‌هايي از بدن بيشتر با هدف زيبايي از طريق کاربرد نگران کننده برخي داروهاي خطرناک به مرز هشدار رسيده و به گفته متخصصان، موارد بروز سکته در سنين پايين و در بين جوانان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار "شهر"، قرص‌هايي همچون «متان»، «mg5»، «ديانوبول»، «اکسي متانول» و بطور كلي قرص‌هايي از خانواده استروئيدها در حالي از محبوبيت بالايي برخوردار شده كه به اعتقاد متخصصان مصرف بي‌رويه اين قرص‌ها، حملات ناگهاني قلبي، بيماري‌هاي کبدي، سکته مغزي و بالارفتن فشار خون را به همراه دارد.

 

مسعود حاجي‌رسولي، يك متخصص طب ورزش  با هشدار نسبت به عوارض زياد مصرف داروي «ناندرلون» كه حجيم‌كننده عضلات بدن است و بصورت تزريقي و خوراكي در باشگاه‌هاي بدنسازي استفاده مي‌شود، گفت: متأسفانه زماني كه فردي مي‌خواهد به سرعت حجم عضلات خود را افزايش دهد، از اين داروها بطور بي‌رويه استفاده مي‌كند و به اين ترتيب عوارضي مانند تاسي سر در مرد و زن، جوش‌هاي چركي بويژه در شانه‌ها، ژنيكوماستي در مردان، كوچك شدن بيضه‌ها، درآوردن مو و تغيير صدا در زنان را به همراه دارد و استفاده خيلي زياد آن موجب بيماري‌هاي كبدي و حتي سرطان كبد مي‌شود.

 

وي در عين حال با اشاره به اين كه اين دارو در بسياري از بيماري‌ها قابليت مصرف قانوني را هم دارد، خاطرنشان كرد: براي نمونه در بلوغ ديررس پسربچه‌ها، در مورد آتروفي و ضعف عضلاني شديد، در سرطان‌ها كه فرد دچار تحليل عضلاني و كاهش عضلاني شديد شده و حتي در سوختگي‌ها كاربرد مصرف دارد.

 

به گفته اين متخصص، در آمريكا اعلام شده 6 ماه مصرف مداوم اين داروها مي‌تواند در انسان عوارض غيرقابل برگشت ايجاد كند.

 

از سويي استاد دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي نيز با اشاره به اين كه مصرف بيش از اندازه کراتين نه نتها موجي افزايش انرژي نمي‌شود، بلکه پيري و فرسودگي زودرس را براي ورزشکاران به همراه دارد، اظهار كرد: کراتين محصول نهايي سوخت‌و‌ساز پروتيين است؛ پروتيين از آمينو اسيدها تشکيل شده و از ترکيب مشتقات آمينواسيدها کراتين بوجود مي‌آيد.

 

دکتر مسعود کمياگر افزود: با سوخت و ساز پروتيين‌ها در بدن، کراتين در کليه و کبد از ترکيب سه آمينو اسيد آرژنين، گليسين و متيونين توليد مي‌شود و به همين دليل برخي افراد به اشتباه فکر مي‌کنند اين ماده در افزايش انرژي در ورزشکاران مفيد است.

 

وي تصريح کرد: اين درحاليست كه بطور تقريبي 95 درصد کراتين بدن در عضلات اسکلتي به کراتينين تبديل شده و بعد درچرخش توسط کليه‌ها به ميزان 2 گرم درروز دفع مي‌شود.

 

كيمياگر با بيان اين كه کراتين با فسفوکراتين در يک تعادل قابل برگشت قرار(A.T.P) دارد، گفت: A.T.P براي انجام فعاليت‌هاي فيزيکي و ورزشي در بدن نياز است و تقريبا براي 3 تا 4 ثانيه انقباض عضلات کفايت مي‌کند و بعد از آن تمام مي‌شود.

 

وي هدف از مصرف مکمل‌هاي کراتيني را بيشينه‌سازي ذخاير کراتين و فسفو کراتين بيشترعضله دانست و اظهار كرد: اين امر موجب توليد سريعتر ATP  حين 10 تا 20 ثانيه نخست فعاليت‌هاي  شديد و بي‌هوازي مي‌شود وهمچنين بطور بالقوه براي بافر کردن اسيد لاکتيک و به تأخير انداختن خستگي مناسب است.

 

اين متخصص تغذيه با بيان اين كه افزايش بار پروتيين ناشي از مصرف بيش از اندازه کراتين در بلند مدت مي‌تواند، اثرات مخربي براي کليه داشته باشد، هشدار داد: اين درحاليست كه در باشگاه‌هاي بدنسازي، مربيان بدون اطلاع از عوارض استفاده بيش از حد کراتين ورزشکاران را نسبت به مصرف چندين برابر اين مکمل غذايي تشويق مي‌کنند.

 

همچنين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشكي ايران نيز هشدار داد: بسياري از پروئتين‌هاي‌هاي بدنسازي عوارض كليوي به همراه دارند.

 

الچيان با اشاره به عرضه دارويي به نام "سوپراسليم" در بازار اظهار كرد: هيچ‌يك از مواد تركيبي اين دارو كه به منظور لاغري بين 8 تا 10 كيلوگرم در ماه تبليغ مي‌شود، شناخته شده نيست و وزارت بهداشت آن را تائيد نكرده است؛ ضمن اين كه سردردهاي عجيب با تشنج و عوارض اعصاب و روان از مهمترين عوارض اين دارو محسوب مي‌شود.

 

وي همچنين افزود: برخي از داروها نيز بصورت كرم‌هاي لاغري و پودر در زير لباس‌ استفاده مي‌شود كه با ايجاد حرارت‌هاي موضعي فقط چربي را جابه‌جا مي‌كنند، اما عوارض آنها برگشت ناپذير است، چرا كه پايانه‌هاي عصبي را از بين مي‌برد و 4 تا 7 سال طول مي‌كشد كه اين پايانه‌ها ترميم شود.

نظر شما