دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۶۲۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
تاكيد بانك جهاني بر بهداشت باروري و هشدار درباره مرگ 68 هزار زن در سال به دليل سقط جنين ناسالم و غير قانوني در حالي عنوان مي‌شود كه سال گذشته كشورمان با افزايش غير محسوس سن بارداري در سن بالا روبرو بوده است، اين رشد نامحسوس در حالي رخ مي‌دهد كه بسياري از متخصصان افزايش خطر سقط جنين را از جمله فاكتور‌هاي مهم به موازات افزايش سن مادر در دوران بارداري عنوان مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، هشدار درباره افزايش سن بارداري در حالي مطرح مي شود كه سازمان جهاني بهداشت نيز بر بهداشت باروري تاكيد دراد، بر اين اساس نتايج مطالعات انجام‌شده از سال 2007 تا 2008 ميلادي نشان مي‌دهد بارداري در سنين 40 تا 44 سال بين زنان به ميزان 4 درصد افزايش يافته است. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد خطر افزايش سقط جنين در سن 45 سالگي، يك مورد در هر دو زن اتفاق مي‌افتد.

اين آمار براي زنان در سن 20سالگي، يك مورد در هر 10 زن، درسن 35 سالگي، يك مورد در هر 5 زن و در سن 40 سالگي، يك مورد در هر سه زن عنوان شده است.

 

هشدار درباره افزايش سن بارداري در حالي صورت مي‌گيرد كه روز 22 ارديبهشت نيز بانك جهاني بر افزايش تمركز بر بهداشت باروري تاكيد كرد، بر اساس آمار اعلامي از سوي بانك جهاني سالانه 350 هزار زن در كشور‌هاي در حال توسعه به دليل عوارض مربوط به بارداري و تولد فرزند جان خود را از دست مي‌دهند. اين آمار در حالي ارايه مي‌شود كه گفته مي‌شود بسياري از زنان در کشورهاي فقير استفاده از سقط جنين را به عنوان آخرين علاج به معناي - کنترل از تولد فرزند ياد مي‌كنند و بر اين اساس سالانه 68هزار زن به دليل سقط جنين ناسالم و غيرقانوني مي‌ميرند.

 

افزايش سن بارداري در ايران و خطرات آن

بهداشت باروري موضوعي است كه متخصصان بهداشت هميشه بر آن تاكيد دارند، اما باروري در سن بالا در جامعه زنان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است اگرچه بنابر اعلام سازمان ثبت‌ احوال كشور، در سال 88، بيشترين تعداد ولادت‌هاي ثبت شده در كشور مربوط به گروه‌هاي سني مادران 25 تا 29 ساله با رقم 423 هزار و 587 مورد عنوان شده است، اما به گفته اين سازمان به نظر مي‌رسد كه بارداري در سن بالا بين زنان در حدي غيرمحسوس شايع شده است.

تهديدي كه به اعتقاد متخصصان مي‌تواند منجر به افزايش خطر سقط جنين، افزايش اختلالات کوروموزمي، احتمال ابتلا به سندرم داون، احتمال ابتلا به ديابت در دوران بارداري و افزايش احتمال ابتلا به پريکلامسي شود اين موارد از جمله مهم‌ترين فاکتورهايي هستند که به موازات افزايش سن مادر در دوران بارداري ممکن است تغيير يابند.

به گفته محققان بر اين اساس در زمينه اختلالات کوروموزمي در سن 20 سالگي يك مورد از هر 526 تولد، در سن 30 سالگي يك مورد از هر 385 تولد، در سن 40 سالگي يك مورد از هر 66 تولد و در سن 45 سالگي يك مورد از هر 21 تولد رخ مي‌دهد .

زنان با تمام تخمک‌هايي که دارند بدنيا مي‌آيند و به موازات افزايش سن، تخمک‌هاي آنها نيز پير و پيرتر مي‌شوند و تمام اختلالات ژنتيکي به موازات پيرتر شدن تخمک افزايش مي‌يابد. تخمک‌ها در تخمدان ذخيره مي‌شوند و احتمال تغيير به مرور زمان دارند.

همچنين در بحث افزايش احتمال ابتلا به ديابت بارداري مي‌توان گفت كه اساسا بارداري بدن را تحت فشار قرار مي‌دهد و پانکراس بايد انسولين بيشتري توليد کند. در زنان مسن‌تر بارداري احتمال ابتلا به ديابت را در مادر افزايش مي‌دهد، زيرا پانکراس قادر به پاسخگويي نياز بدن نيست. بر همين اساس احتمال ابتلا به ديابت در دوران بارداري در سن 20 سالگي 22 مورد از هر يكهزار زن، در سن 25 سالگي 36 مورد از هر يكهزار زن، در سن 30 سالگي 51 مورد از هر يكهزار زن، در سن 35 سالگي 67 مورد از هر يكهزار زن، در سن 40 سالگي 84 مورد از هر يكهزار زن است.

اختلال «پريکلامسي» نيز كه در مورد زنان باردار سن بالا، رخ مي‌دهد، گاه مرگ‌آور و دال بر افزايش فشار خون و پيدايش پروتئين در ادرار است. اگر چنين عارضه‌اي بروز کرد، جنين بايد زايمان شود تا سلامت مادر و نوزاد حفظ شود.

 

مرگ مادر فقط يك تراژدي انساني نيست

امروزه بسياري از متخصصان مراقبت‌هاي بارداري، خطرات دوران بارداري را با وضعيت سلامت مادر قضاوت مي‌كنند. سابقه پزشكي قبلي، شاخص‌ترين نشانه سلامت يك زن در دوران بارداري است. براي نمونه، احتمال آنكه يك زن 39 ساله سالم دچار مشكلات ناشي از بارداري شود، كمتر از زني 20 ساله است كه از يك بيماري مزمن مانند ديابت رنج مي‌برد. سلامتي و تناسب يك زن، بيشتر از سن او بر بارداري تاثيرگذار است.

آمار‌هاي ارايه شده در خصوص مرگ ماردران و نوزدان در بارداري هميشه محور اصلي بهداشت باروري بوده است؛ موضوعي كه معاون توسعه بانك جهاني جوليان شوارتزر در باره آن مي‌گويد: « مرگ غير ضروري مادر در هنگام زايمان فقط تراژدي انساني نيست ، بلکه همچنين فاجعه اقتصادي و اجتماعي است.»

بر اين اساس با توجه به افزايش سن ازدواج و به تبع آن، افزايش سن باروري، اين پرسش خيلي مطرح مي‌شود كه آيا سن مادر در باروري او تأثير دارد؟ كه در پاسخ بايد به اين نكته اشاره كرد كه بزرگ‌ترين مانع بارداري كه ممكن است براي زنان بالاي 35 سال پيش آيد، احتمال باردار نشدن آنها است.

بيشترين احتمال باروري، در سنين 20 تا 24 سال است. در 35 تا 39 سالگي، اين احتمال به حدود يك چهارم كاهش مي‌يابد و در 40 تا 45 سال، باروري فرد، 95 درصد كمتر از دهه سوم زندگي‌اش خواهد بود، بنابراين اگر بيش از 35 سال سن داريد و 6 ماه است كه اقدام به بارداري كرده‌ايد، در صورت باردار نشدن، فرصت را از دست ندهيد و حتما به متخصصان زنان و زايمان يا مراكز ناباروري مراجعه كنيد.

جايگاه خدمات بهداشت باروري در ايران كجاست؟

بنابر گزارش بانك جهاني در ميان 35 كشور آفريقا ، آسيا و خاورميانه كه نرخ بارروي بالاست تامين بودجه براي تنظيم خانواده زنان و برنامه هاي توليد مثل از 150 ميليون دلار در سال 1995 ميلادي به 432 ميليون دلار در سال 2007 رسيد بر اين اساس کمک‌هاي کلي سلامت در همان کشور‌ها از همان 915 ميليون دلار در سال 1995 ميلادي به 9/4 ميليارد دلار در سال 2007 رسيده است. افزايش بودجه در حوزه سلامت و تاكيد بر بهداشت باروري در حالي از سوي بانك جهاني مطرح مي‌شود كه دولت ايران در هفته سلامت نيز از افزيش بودجه وزارت بهداشت خبر داد در حالي كه برخي از كارشناسان حوزه بهداشت با انتقاد از تخصيص بودجه وزات بهداشت ياد مي‌كنند و آن را ضامن سلامت مردم نمي‌دانند .

 

نوروزونديان- ساجدي‌نيا

نظر شما