يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۶۴۰۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
باآغاز به كار دستگاه تمام مكانيزه حفر تونل از فردا
با اهتمام و كار شبانه‌روزي دست‌اندركاران حمل و نقل شهري تهران، از اول خرداد تحولات جدي در سه خط متروي پايتخت رقم مي‌خورد.

به گزارش شهر، در مراسم ويژه‌اي در صبح روز شنبه، دستگاه تمام‌مكانيزه حفر تونل مترو موسوم به TBM در خط 7 مترو آغاز به‌ كار مي‌كند و هم‌زمان كارخانه سگمنت‌سازي خط 3 مترو به بهره‌برداري رسيده و ريل‌گذاري بخش غربي خط 4 مترو شروع مي‌شود.

 به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در ميان روش‌هاي متعدد اجراي فضاهاي زير زميني كه به سه روش حفاري سنتي، نيمه مكانيزه و تمام مكانيزه تقسيم مي‌شود، دستگاه تمام مكانيزه حفر تونل موسوم به TBM به دليل سرعت و دقت قابل توجه، گزينه‌اي مطلوب از نظر فني و اقتصادي تلقي مي‌شود .

 بر اساس اين گزارش افزايش ايمني به ويژه در مناطق شهري از طريق كاهش احتمال ريزش خاك و كنترل نشست‌هاي سطحي زمين، نصب سريع سيستم نگهداري و سرعت بسيار بالاي آن نسبت به روش‌هاي سنتي كه به 12 برابر مي‌رسد، استقبال از اين روش حفاري را در شهرهاي پيشرقته جهان افزايش داده است.

 اين گزارش مي‌افزايد: در روش ساخت تونل به وسيله دستگاه TBM پس از حفاري تونل و متناسب با پيشروي دستگاه، قطعات پيش‌ساخته بتني جداره نهايي تونل موسوم به سگمنت نصب مي‌شوند و به اين منظور محل ورود دستگاه حفار خط 7 بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع خيابان قزوين در نظر گرفته شده است. بنا بر اين گزارش كارخانه سگمنت‌سازي خط 3 پروژه ديگري است كه صبح شنبه به بهره‌برداري مي‌رسد.

 اين كارخانه كه در قطعه زميني به مساحت حدود 20 هزار متر مربع در قلعه مرغي بنا شده، با استفاده از سيستم بخار (curing) ظرفيت توليد  120 قطعه سگمنت در روز را داراست.

 اين گزارش اضافه مي‌كند علاوه بر خط  7 مترو، بخشي از تونل‌هاي خط 3 مترو حد فاصل محدوده قلعه مرغي تا چهارراه‌ ولي‌عصر (عج) نيز توسط يك دستگاه TBM ديگر از نوع متعادل كننده فشار زمين موسوم به EPB كه حمل آن به كشور انجام شده، احداث مي‌شود.

 ريل‌گذاري بخش غربي خط 4 مترو حد فاصل ميدان آزادي تا انقلاب اسلامي نيز آغاز مي‌شود كه با اتمام عمليات ريل‌گذاري و آغاز بهره‌برداري از اين مسير، يكي از پر رفت و آمدترين محورهاي ارتباطي كه غرب تهران را به مركز شهر متصل مي‌كند تحت پوشش شبكه مترو در مي‌آيد.

نظر شما