يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۶
کد خبر: ۱۶۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۸
پس از آنكه اوباما رئيس جمهور امريكا سال گذشته با معلق كردن طرح سپر موشكي اين كشور در شرق اروپا نظر مساعد روس‌ها را براي فاصله گرفتن از ايران تا حدود زيادي جلب كرده بود، روز گذشته نيز گام ديگري براي امتيازدهي به اين كشور برداشت و تحريم‌هاي قبلي خود عليه چند شركت روسي را لغو كرد تا همراهي مسكو را نيز با پيش‌نويس قطعنامه ضدايراني كه به شوراي امنيت ارائه داده است، داشته باشد.

اين چهار شركت روسي پيش از اين به دليل آنچه كه همكاري تسليحاتي و هسته‌اي با ايران عنوان شده بود، مورد تحريم دولت ايالات متحده قرار گرفتند. با اين حال، فيليپ کراولي سخنگوي وزارت خارجه آمريکا ضمن تأكيد بر لغو اين تحريم‌ها افزود: روسيه رويكرد خود را در قبال ايران تغيير داده و در زمينه تسليحات نيز محدوديت‌هايي نشان مي‌دهد.

پيش نويس قطعنامه اي که آمريکا عليه تهران به شوراي امنيت داده است، حتي فروش ادوات ابتدايي مانند تانک و توپ به ايران را هم ممنوع کرده است. در عين حال، ويتالي چورکين سفير روسيه در سازمان ملل هنگام ارائه پيش نويس قطعنامه ضد ايراني حمايت کشورش را از آن پيش نويس اعلام و آن را متعادل توصيف کرد. وي البته گفت كه اين قطعنامه به صدور تسليحات روسي به ايران لطمه اي نمي زند.

همچنين کنستاتين کاساچي" رييس کميسيون بين الملل مجلس دوماي روسيه درخصوص پيش نويس قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت گفت: تحريم ها عليه ايران به زيان مردم و اقتصاد اين کشور نيست و در مفاد آن خطر کاربرد نيروي نظامي عليه ايران وجود ندارد.

توافق جديد روس‌ها با امريكا عليه ايران در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه ناظران معتقدند دولت مسكو همواره "معامله بر سر ايران در آخرين لحظه" را به‌عنوان يك استراتژي ثابت در سياست خارجي خود حفظ كرده و اين رويكرد به‌ويژه در دوره رياست جمهوري ديميتري مدوديوف تشديد شده است، به طوري كه بر مبناي اين استراتژي، روس‌ها، تا آخرين لحظه بر سر ايران چانه‌زني مي‌كنند و هنگامي كه مطمئن شدند قيمت معامله ايران بيش از اين براي آن‌ها افزايش نخواهد يافت، توافق را نهايي مي‌كنند.

بنا بر اين گزارش، بازي روس‌ها در خصوص زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر نيز جزء همين بازي‌هاي دوگانه روس‌ها است. اين در حالي است كه از دولت نهم به‌ويژه در طي سه سال اخير، اتكاي سياست خارجي ايران به روسيه به نحوقابل ملاحظه‌اي كاهش يافته و برخلاف نگاه سنتي قبلي مبني بر اينكه غرب در امريكا و شرق در روسيه خلاصه مي‌شود، ظرفيت‌هاي متعدد ديپلماتيك توسط جمهوري اسلامي به‌خصوص در آسيا، امريكاي لاتين و افريقا فعال شده است كه نشست سه‌جانبه و بيانيه مشترك ايران، تركيه و برزيل نيز نمونه‌اي از همين ظرفيت‌سازي‌ها است.

نظر شما