چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۷
کد خبر: ۱۶۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷
يك مستندساز اعتقاد دارد كه جشنواره سينماحقيقت در چهارمين سال فعاليت خود بايد با شعار «من تو را مي‌بينم» كارش را آغاز كند.

به گزارش خبرگزارشهر به نقل از پايگاه تحليلي- خبري سينما تجربي، محمود رحماني مستندساز سينماي ايران گفت: در برگزاري چنين جشنواره‌اي بايد به همه فيلمسازان اجازه بدهيم فيلم‌هاي همديگر را ببينند و روي هم تاثير بگذارند. پشنهاد من اين است كه اين جشنواره با شعار «من تو را مي‌بينم» هر چه بيشتر در مسير رسيدن به اين هدف گام بردارد.‌
رحماني در توضيح بيشتر گفته‌هايش افزود: اميدوارم امسال شاهد اين باشيم كه سينماحقيقت متعلق به همه باشد، چه مستندسازان و چه همه مردمي كه قرار است در فيلم‌هاي ما ديده شوند و اين شايد رسيدن به همان نگاه كلي باشد كه چشمي كلي همه ما را مي‌بيند. جهان تشنه حقيقت است و چه جهان‌بيني بهتر از «سينماحقيقت».
وي در مقايسه‌اي ميان جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت با جشنواره‌هاي بين‌المللي ديگر اظهار داشت: اغلب جشنواره‌هاي بين‌المللي با سياست‌هاي مشخصي برگزار مي‌شوند. براي مثال جشنواره ايدفا فيلم‌هايي را مي‌پذيرد كه با امر واقع سر و كار داشته باشند يا جشنواره مونيخ كه بخشي به نام افق‌هاي تازه دارد و اين بخش شامل فيلم‌هايي مي‌شود كه كارگردان شيوه‌هاي جديدي را در فيلمسازي به وجود آورده باشد.
كارگردان «مادرم بلوط» افزود: تاثير اين سياست‌ها اين است كه هر كدام از اين جشنواره‌ها، فيلمساز را به دنبال چيزي مي‌فرستد، اما جشنواره سينماحقيقت چه سياستي دارد؟ در دوره اول اين جشنواره همه فيلم‌هاي مستند حضور داشتند، در دوره دوم و سوم هم كه ما سياست مشخصي را متوجه نشديم.
وي با اشاره به قابليت‌هاي جشنواره‌اي كه به صورت اختصاصي براي فيلم‌هاي مستند برگزار مي‌شود، اظهار داشت: سينماحقيقت اين بستر را دارد كه سياستش ايراني و ملي باشد. اگر به پيشينه فيلم‌هاي ما دقت كنيد، مي‌بينيد كه اين فيلم‌ها بر اساس بستري انساني ساخته شده‌اند، در حالي كه با رئاليسم عجين شده‌اند. از سوي ديگر، ما در شرق با داشته‌هاي خودمان چيزي فراتر از واقعيت داريم و آن معرفت است ‌كه از عرفان ما سرچشمه مي‌گيرد.
وي با توجه به قابليت‌هاي مستندسازان جواني كه در حال حاضر مشغول به كار هستند، اذعان كرد: متاسفانه در بخش تجربي جشنواره سينماحقيقت، گاهي فيلم‌هايي مورد بي‌مهري قرار گرفته كه در جشنواره‌هاي ديگر پذيرفته شده است. با اين حال، فيلمساز بخش مستقل راه خودش را رفته است و اين جشنواره‌ها بوده‌اند كه از فيلم‌هاي آن‌ها بي‌بهره مانده‌اند. اين را كسي مي‌گويد كه تا به حال هيچ‌كدام از فيلم‌هايش را با مركز نساخته اما در تمام جشنواره‌هاي مركز شركت كرده و جايزه گرفته است.
كارگردان «مُلف گند» همچنين اضافه كرد: اتفاقي كه در جشنواره فجر امسال افتاد، اين بود كه اين جشنواره در استان‌هاي ديگر نيز برگزار شد و اين حتي شامل افتتاحيه نيز بود. اميداوارم اين اتفاق براي سينماحقيقت هم بيفتد.
وي در پايان بيان داشت: جهان امروز جاي سخنراني نيست و بايد با زبان تصوير سخن گفت تا به حقيقت ناب رسيد. من در جشنواره مونيخ نزديك به 45 دقيقه درباره واژه جنگ تحميلي صحبت كردم، در حالي كه به اندازه فيلم «ملف گند» نتوانستم تاثير بگذارم.

نظر شما