دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۶۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
فرمانده درياباني مرزباني نيروي انتظامي از وجود بيش از چهار هزار فروند شناور فاقد شماره ثبت در آبهاي ايران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر،سردار سيد علي محمد سلامي در نشست خبري با خبرنگاران رسانه هاي جمعي با اشاره به اينكه در سال 69 در مجلس شوراي اسلامي و در قانون نيروي انتظامي وظايف و مأموريت هاي درياباني مشخص شد،افزود: كشورمان ايران دو هزار و 700 كيلو متر مرز آبي با كشورهاي همسايه دارد كه وظايف كنترل اين مرزها بر عهده درياباني است.

 

وي اضافه كرد:محدوده اي هم بنام عمق دريا داريم كه از نيم مايل در آب هاي اروند تا 150 مايل در آب هاي چابهار و درياي عمان را در بر مي گيرد و با توجه به توافقات بين المللي كه با كشورهاي همسايه شمالي داريم عمق 45 مايلي درياي خزر را نيز پوشش مي دهيم.

 

فرمانده درياباني فرماندهي مرزباني نيروي انتظامي با بيان اينكه حفظ امنيت كليه شناورهاي جمهوري اسلامي ايران چه خصوصي و چه دولتي بر عهده درياباني است،تصريح كرد: 26 هزار شناور بالاي 500 تن و يك هزار و 80 فروند شناور زير 500 تن در كشور شناسايي و به ثبت رسيده است.

 

سردار سلامي با اشاره به اينكه شناورهايي هم هستند كه به ثبت اداره بنادر نرسيده اند و بصورت غير قانوني فعاليت مي كنند،اظهار داشت: تعداد اين شناور ها حدود چهار هزار فروند هستند  و بالغ بر 100 فروند شناور بيگانه نيز در محدوده سواحل وجود دارند.

 

وي با تأكيد بر اينكه كشتي ها و شناورهاي عبوري بيگانه بايد قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران را رعايت كنند،خاطر نشان كرد:سالانه حدود 30 هزار شناور به خليج فارس وارد و خارج مي شوند كه بيشتر شناورهاي بالاي 500 تن هستند.

 

فرمانده دياباني مرزباني جمهوري اسلامي ايران اضافه كرد:همچنين در جنوب با هشت كشور و در شمال با چهار كشور همسايه مرز آبي داريم كه برابر ضوابط و قوانين وزارت امور خارجه با اين 12 كشور معاهدات و پروتكل همكاري بسته مي شود.

سردار سلامي ارتباط درياباني كشورمان را با كشورهاي همسايه و هم مرز خوب و سازنده دانست و گفت: تا كنون در دريا با اين كشورها مشكل خاصي نداشتيم و اگر بوده با تعامل و همكاري مرتفع شده است.

 

فرمانده درياباني مرزباني نيروي انتظامي استيفاي حقوق دولت و مرزنشينان را از مهمترين ماموريت هاي مرزباني جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد و اظهار داشت: كنترل قاچاق سوخت،مواد مخدر،كالاي قاچاق و عبورهاي غير مجاز نيز از ديگر وظايف فرماندهي درياباني مرزباني بشمار مي رود. 

 

وي به شناورهاي تفريحي و گردشگري اشاره كرد و گفت:اين شناورها متولي مشخصي ندارند و در تلاشيم سازوكارهايي را براي آنها تعريف نماييم.


نظر شما