شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۶۸۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
اجراي طرح يدرساني در 20 سال گذشته منجر به صرفه‌جويي 15 هزار ميليارد ريالي در بودجه بهداشت و درمان، جلوگيري از ابتلا 20 ميليون نفر به گواتر و افزايش 60 ميليون درجه ضريب هوشي در كودكان و نوجوانان شده است.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر فريدون عزيزي، مجري طرح يدرساني كشور با اعلام اين خبر گفت: بررسي‌كمبود يد در كشور از سال 62 آغاز شد و تا سال 69 قسمت اعظم مناطق كشور مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد در اكثر مناطق كمبود يد در افراد وجود دارد.

 

وي افزود: كمبود يد به خصوص در مناطق كوهستاني موجب اختلالات جسمي، رواني، ذهني و كاهش يادگيري در دانش‌آموزان شده بود، بنابراين برنامه كشوري مبارزه با كمبود يد در سال 69 از اين مناطق شروع شد.

 

دكتر عزيزي با اعلام اين كه متعاقب اجراي برنامه كشوري كمبود يد خط توليد نمك تصفيه شده يددار از سال 73 شروع شد، اظهار كرد: طبق پايش‌هاي انجام شده در سال‌هاي 75، 80 و 86 با اقدامات انجام شده در طرح كشوري يدرساني به نقطه مطلوبي رسيده‌ايم.

 

وي با اعلام اينكه سازمان جهاني بهداشت (WHO) در سال 82 ايران را كشوري عاري از كمبود يد معرفي كرد، گفت: ايران در بين كشورهاي منطقه و برخي كشورهاي در حال توسعه اولين كشوري است كه طبق گزارش‌هاي سازمان جهاني بهداشت به شاخص‌هاي عالي كفايت يدرساني جهاني رسيده است.

 

عزيزي اضافه كرد: در حال حاضر آموزش تكنيسين‌ها و برنامه ريزان كشورهاي منطقه جهت اندازه‌گيري يد ادرار و يد نمك توسط متخصصين ايراني انجام پذيرفته و در اين زمينه به بسياري از كشورها از جمله عمان، سوريه، لبنان و عراق مشاوره مي‌دهيم تا بتوانند برنامه‌هاي مبارزه با كمبود يد در كشور خود را اجرايي كنند.

 

وي مهمترين مسأله را در حال حاضر، استمرار حركت ملي يدرساني كه از 20 سال گذشته آغاز شده است، دانست و گفت: بسياري از كشورها از جمله استراليا و كشورهاي شرق آسيا پس از گذراندن يك دوره موفق در كنترل اختلالات ناشي از كمبود يد برنامه كشوري يدرساني خود را متوقف كردند كه اين امر موجب برگشت كمبود يد در بين افراد جوامع آنها و تشديد مجدد اختلالات ناشي از كمبود يد در كشورشان شد.

 

مجري طرح يدرساني كشور تأكيد كرد: براي اين كه تجربه برگشت‌پذيري اختلالات ناشي از كمبود يد در آن كشورها در كشور ما تكرار نشود لازمست توليد نمك يددار تصفيه شده در سطوح تأسيس كارخانه، توليد، توزيع و مصرف اين نوع نمك در خانواده‌ها همواره مورد توجه قرار گيرد.

 

 كمبود يد در بدن به تدريج موجب اختلالات عصبي و رواني، اضافه وزن، سستي و بيحالي شده و در دوران بارداري مادران براي نوزاد عقب‌ماندگي ذهني و جسمي به دنبال خواهد داشت.

نظر شما