دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۶۸۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
اسامي 8 برنج آلوده وارداتي در مجلس شوراي اسلامي اعلام شد.

به گزارش خبرنگار شهر، با وجود تاکيد دوباره وزير بهداشت بر سلامت برنج هاي وارداتي موجود در بازار، يک نماينده مجلس نام مارک برنج هاي وارداتي هندي و پاکستاني در بازار که آلوده به سموم هستند و براي سلامت مردم مضر است را اعلام کرد تا اثباتي باشد بر ادعاي مجلس که وزارت بهداشت در ابتدا آن را تکذيب، سپس تائيد و در نهايت بازهم رد کرده بود.

گرچه پيشتر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام کرده بود که در آزمايش 60 نوع برنج وارداتي 13 نوع آن در يك آزمايشگاه بي طرف آلوده اعلام شده بود، اما از اين 13 برنج آلوده 8 نوع آن قطعي تر شده و طبق هشدار مجلس شوراي اسلامي اسامي آن ها اعلام شد تا هر چقدر هم که شده مردم کمتر اين برنج هاي آلوده خطرناک را مصرف کنند.

در همين زمينه عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: ميزان مجاز آرسنيک در برنج 15/0 پي. پي. ام در نظر گرفته شد و از ميان 62 نمونه برنج وارداتي، برنج هايي با نام هاي سوفي کلاسيک، شيرخوان فرهاد جان، آريا(خرده فروشي در تهران)، آريا (نمونه گيري از مبادي ورودي) و کمال ملکي داراي آرسنيک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. هم چنين طبق استاندارد کشور چين درباره سرب موجود در برنج نيز 2/0 پي. پي .ام حد استاندارد است که آزمايش ها نشان داد نمونه هاي عطر گل ياس، دل مبارکه کامونکي، سارال، کيميا، جادوگر، هاشمي 1121رمان و حاجي مرداي، داراي سرب بالاتر از حد استاندارد هستند و برنج هاي آلوده وارداتي از هند و پاکستان هستند.

انوشيروان محسني بندپي نماينده نوشهر- چالوس در مجلس با اشاره به جلسه ديروزکميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در اين جلسه کارگروه منتخب کميسيون در خصوص آناليز آلودگي برنج هاي وارداتي به فلزات سنگين گزارش خود را ارائه کرد که در اين گزارش تاکيد شد که هشت نوع برنج وارداتي به فلزات سنگين آلوده هستند و مردم از خريد و خوردن آنها امتناع کنند.

وي افزود: اين گزارش به تصويب کميسيون رسيد و قرار است در روزهاي آينده در صحن مجلس قرائت شود.

اسامي 8 برنج آلوده

به گفته مسئول کميته منتخب کميسيون جهت گزارش درخصوص برنج هاي آلوده، برنج هاي عطر گل باز، کيهان، سارال، جادوگر، حاجي مرادي، هاشمي 1121، عرق مان و برنج دل مبارکه کوهرنگي هشت نوع برنج آلوده وارداتي از هند و پاکستان هستند که خريد و مصرف آنها از نظر مجلس ممنوع است.

در گزارش نهايي اين کميسيون 60 نمونه از برنج هاي وارداتي از مبادي گمرکات کشور همچون چابهار، زاهدان، بوشهر و غيره براساس روش استاندارد نمونه برداري شد و در آزمايشگاه هايي که مورد تاييد مسئولان بود سه فلز سنگين يعني کاديوم، سرب و آرسنيک مورد آزمايش قرار گرفتند. در مورد فلز سنگين سرب و کاديوم چون حد مجاز آن در ايران تعريف شده قضاوت در مورد آلودگي يا عدم آلودگي چندان مشکل نبود که از ميان 60 نمونه سرب هشت نمونه از اين برنج ها بالاتر از حد مجاز بود. گرچه پيشتر شهرياري نائب رئيس کميسيون بهداشت مجلس تعداد برنج هاي آلوده را 13 نوع اعلام کرده بود. اعلام نام 8 برنج آلوده موجود در بازار در حاليست که وزارت بهداشت پيش تر اين آلودگي ها را به کل رد کرده بود به نحوي که مورد اعتراض نمايندگان مجلس قرار گرفته بود.

به نحوي که نايب رئيس دوم كميسيون بهداشت مجلس دراين باره اعلام کرده بود: «در حالي كه آلودگي اين برنج‌ها به سرب قطعي شده است اما وزارت بهداشت كه مسئول سلامت مردم است در كمال ناباوري آلودگي اين برنج‌ها را رد مي‌كند.

مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند، آزمايشگاهي كه آلودگي برنج‌ها را تاييد كرده است را قبول ندارند و آزمايشگاه معتمد وزارت بهداشت نبوده است اما خود مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌اي كه با حضور نماينده ساير دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد كشاورزي و موسسه استاندارد بود، زير برگه آزمايش برنج‌ها در اين آزمايشگاه‌ها را امضا كردند اما اكنون نتيجه آن را قبول ندارند.

مطابق قانون هيچ‌گاه تاييد صلاحيت آزمايشگاه‌هاي كنترل مواد غذايي به عهده وزارت بهداشت نبوده و اين كار در صلاحيت موسسه استاندارد است و وزارت بهداشت مطابق قانون فقط در مورد آزمايشگاه‌هاي كنترل دارو مي‌تواند تعيين كننده باشد.»

او همچنين درباره بررسي هاي کميسيون بهداشت و درمان مجلس روي برنج هاي وارداتي مي گويد: «فقط درباره ميزان آلودگي برنج‌ها به آرسنيك هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. درباره آلودگي برنج‌هاي وارداتي به سرب هيچ شبهه‌اي وجود ندارد و آلودگي هشت نوع از اين برنج‌ها به سرب كاملا قطعي است، تنها شبهه‌اي كه هنوز وجود دارد درباره آلودگي اين برنج‌ها به آرسنيك است چون هنوز استاندارد مشخصي درباره ميزان حد مجاز برنج به آرسنيك اعلام نشده است.»

نظر شما