شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۷۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹
ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در قم
بايد نيازهاي جامعه تشخيص داده شود و بايد متوجه شويد در شهر چه چيزهايي لازم است ، کمبودها چيست و سپس برويد آنها را تامين کنيد .

ايلنا: حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي با اعلام اينكه شهرداري بايد در توليد شعارها ، انواع مقالات و ... در مورد حجاب و عفاف و مبارزه با بي حجابي ، فساد ، مواد مخدر و ... سهيم باشد گفت: بايد بنشينيد و در اين زمينه ابتکاراتي انجام دهيد و از توان حوزه علميه هم استفاده کنيد و ظرفيت فکري حوزه مي تواند مسائل فرهنگي مورد نياز شما را پخته کند .

به گزارش خبرگزاري ايلنا،محمدباقر قاليباف ،شهردار تهران روز گذشته در سفري يکروزه به شهر مقدس قم با حضرات آيات عظام مکارم شيرازي ، جعفر سبحاني ، جوادي آملي ، موسوي اردبيلي ، علوي گرگاني ، نوري همداني ، صافي گلپايگاني و شبيري زنجاني ديدار و گفتگو کرد .

شهردار تهران در اين ديدارها گزارش مبسوطي از مهمترين فعاليت هاي انجام شده در حوزه هاي مختلف و برخي برنامه هاي آتي شهرداري تهران ارائه کرد .

حضرت آيت الله العظمي ناصر مکارم شيرازي با تاکيد بر آثار مثبت اطلاع رساني اقدامات مختلف شهرداري تهران اظهار داشت : اطلاع رساني صحيح موجب مي شود مردم به نظام جمهوري اسلامي علاقه مند تر شوند ، ايمان پيدا کنند و با مقايسه اقدامات کنوني دريابند که نسبت به زمان گذشته کارهاي بسيار خوبي در حال انجام است .

وي اظهار داشت : اطلاع رساني کافي ضروري است . غالبا ما تصور مي کنيم هر چيزي براي ما و يا عده اي در اطرافمان واضح است براي همه هم واضح است و من پيشنهاد مي کنم اطلاع رساني به صورت جداگانه در موضوعات مختلف باشد و در حوزه هاي گوناگون کارهاي انجام شده جداجدا اطلاع رساني شوند .

اين مرجع تقليد همچنين گفت : در دستورات ديني داريم کسي که دنيا را براي آخرت و يا آخرت را براي دنيا ترک کند از ما نيست . دنيا مقدمه آخرت است . اسلام مي گويد مردم بايد عزيز باشند و يکي از نشانه هاي عزت آن است که وقتي وارد پايتخت کشوري اسلامي مي شويم ، ببينيم آباد است . اين آبادي تبليغ اسلام است .

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگ گفت : علت اين مشکلات در دو چيز است . يکي افزايش عوامل ضد فرهنگ و ضد ارزش نظير ماهواره و ... که شبهه افکني ، فساد اخلاقي و ... را ترويج مي کنند و ديگري اينکه گاهي و يا بيشتر از گاهي به مسائل فرهنگي با ديد سياسي نگاه مي شود .

حضرت آيت الله مکارم شيرازي در عين حال تاکيد کرد : نگاه به مسائل فرهنگي بايد مستقل باشد .

وي ابراز داشت : اخيرا با توصيه هاي که رهبري فرمودند و هم حرکت مراجع ، ائمه جمعه و مجلس شوراي اسلامي ، خوشبختانه اميدي در دل مردم براي جلوگيري از مشکلات فرهنگي ايجاد شده است .

اين مرجع تقليد با بيان اينکه شهرداري تهران سهم زيادي در اين موضوع دارد بيان داشت : در حوزه تبليغات گاهي يک شعار تاثير گذار بسيار مي تواند موثر باشد . شهرداري بايد در توليد شعارها ، انواع مقالات و ... در مورد حجاب و عفاف و مبارزه با بي حجابي ، فساد ، مواد مخدر و ... سهيم باشد .

وي ادامه داد : بايد بنشينيد و در اين زمينه ابتکاراتي انجام دهيد و از توان حوزه علميه هم استفاده کنيد و ظرفيت فکري حوزه مي تواند مسائل فرهنگي مورد نياز شما را پخته کند .

حضرت آيت الله مکارم شيرازي همچنين با قدرداني از ساخت 800 ماذنه در 400 مسجد شهر تهران ، ماذنه ها را شناسنامه شهرهاي اسلامي دانست و تاکيد کرد : خوشبختانه اين اقداماتي که انجام مي دهيد باقيات و صالحات است .

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي : شهرداري موفق شده انديشه و انگيزه را در کنار هم قرار دهد

حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه در هر کاري وقتي موفقيم که عناصر محوري آن نهاد را بشناسيم گفت : جامعه با علم و انديشه به تنهايي اداره نمي شود . علم لازم است ولي کافي نيست . نيمي از نيازها را برآورده مي سازد . هرگز انديشه تمام حيات يک ملت را تامين نمي کند . انديشه 50 درصد حاجت يک ملت است و آن 50 درصد ديگر را انگيزه تامين مي کند .

حضرت آيت الله جوادي آملي اضافه کرد : به همين دليل است که همواره هنر را در کنار دانش ذکر کرده اند.

وي افزود : ما چه در دنيا و چه در آخرت با هنر زندگي مي کنيم و يک ملت وقتي متمدن مي شود و مسئولان يک کشور وقتي مي توانند تمدن ساز باشند که هم انديشمند باشند و هم انگيزه مند و انگيزه شناس . به انگيزه ها احترام بگذارند . اگر انگيزه ها تامين شود مردم هم همراهي مي کنند .

وي توضيح داد : در يک کتابخانه کتاب ها بخشي از کار است ، ارائه خدمات بخش ديگري است اما ادب و هنر و نحوه برخورد بخش بسيار مهمي است . ادب ظرافت کار است .

حضرت آيت الله جوادي آملي خطاب به شهردار تهران تصريح کرد : ما از دور مي بينيم شهرداري تهران موفق شده انديشه و انگيزه را در کنار هم گذاشته و خدماتي را مودبانه به مردم ارائه کند . هم به انگيزه عقلي حرمت گذاشته ايد هم به انديشه مردم.

اين استاد برجسته حوزه علميه گفت : يک نهاد وقتي در پرورش تمدن يک ملت سهم موثري دارد که هم انگيزه را در کنار انديشه تامين کند و هم بين انگيزه عقلي با ضعف نفس فرق بگذارد و همتاي انگيزه عقلي دانش عقلي را هم بالا ببرد و از ضعف فکر مردم سوء استفاده نکند و از ضعف تشخيص ، ضعف نفس و عاطفه عقلي هم همينطور . فرعون مردم را در حد عوامي نگه مي داشت و از آنها بار مي کشيد . عوام نگه داشتن مردم براي تفکر فرعوني خوب است .

وي خاطرنشان کرد : دين ما گفته در هر زمان علم ، در هر زمين علم و با هر زبان علم .

به گفته حضرت آيت الله جوادي آملي ملت ايران ملت باهوشي است ، هم با هوش است هم عطوف ، منتها بايد به اين ملت حرمت گذاشت و آنها را با احترام اداره کرد و نه با ترحم . ملتي که با ترحم اداره شود پيشرفت نخواهد کرد .

وي خطاب به قاليباف گفت : اين دو عنصر را خداوند سبحان به جنابعالي و همکارنتان داده است ، هم سلاح برنده داده و هم نيروي فعال . " امر ابن معدي کرب " يکي از سلحشوران صدر اسلام شمشيري داشت بنام صمصام و يکي از خلفا نامه اي به او نوشت و خواست که اين شمشير زبانزد را براي او بفرستد و شمشير فرستاده شد و آن خليفه شمشير را چندبار آزمايش کرد و نامه اي گلايه آميز نوشت که اين شمشير آن خاصيت برندگي را ندارد و "امر" در پاسخ نامه گفت من شمشير دادم ، بازو که ندادم . الان بازوي آقاي قاليباف را مي خواهد که از شمشير برنده نظام اسلامي حداکثر استفاده را بکند . اين دعاي ما در حق شماست .

حضرت آيت الله العظمي علوي گرگاني : مردم هميشه از شما و اقداماتتان استقبال خوبي داشته اند

حضرت آيت الله العظمي علوي گرگاني در جريان ديدار با شهردار تهران با ذکر روايتي از حضرت سيدالشهدا (ع) اظهار داشت : امام حسين (ع) که محبوب همه ماست مي فرمايند ، اينکه مردم براي حوائجشان به سوي شما روي مي آوردند بهترين نعمت خدا براي شماست و خدا بوسيله اين افراد نعمتهايي را به سمت شما مي فرستد .

وي افزود : اين زيباترين تعبير براي تشريح رابطه با مردم است . حضرت امير (ع) هم در اين رابطه فرموده اند " هديه خدا به شخص مومن آن است که کسي براي رفع حاجتي به سمت او برود . اين جزو هداياي الهي است .

حضرت آيت الله علوي گرگاني خاطرنشان کرد : بهترين مصداق روشن اين قضيه عزيزاني هستند که در شهرداري حضور دارند . شهردار مورد توجه همه مردم است و مي شود گفت سر رشته امور تمام افرادي که در شهر سکونت دارند در دستان شماست .

وي با بيان اينکه براي موفقيت در هر زمينه اي نيازمند شناخت دقيق هستيم اظهار داشت : بايد نيازهاي جامعه تشخيص داده شود و بايد متوجه شويد در شهر چه چيزهايي لازم است ، کمبودها چيست و سپس برويد آنها را تامين کنيد .

وي خطاب به شهردار تهران با بيان اينکه خوشبختانه شما در مقطعي در حال خدمتگذاري هستيد که در راس نظام ما بناي خدمت هست اظهار داشت : خوشا به حال بنده اي که اگر در جايي مي نشيند پس از برخاستن از برکات وجودي اش عده اي بهره مند شوند . الحمدالله اين برکات را در وجود شما مي بينيم و خوشبختانه در سمت هاي قبلي هم سرفراز بوديد و مردم هميشه استقبال خوبي از شما و اقداماتتان داشتند . امروز هم در شهرداري تهران ما دورادور موضوعات را پيگيري مي کنيم و برکات شما در تهران خيلي عالي بوده است.

حضرت آيت الله العظمي نوري همداني : امام (ره) هم بيشتر به جنوب شهر نشين ها توجه داشتند

حضرت آيت الله العظمي نوري همداني از مراجع تقليد گفت : خدا را شاکريم که پس از قرنها که مردم ايران زير سيطره استبداد و استعمار از تمامي جهات سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و ... دچار انحطاط بودند ، الحمدالله نظامي به وجود آمده که در تمامي ابعاد کامل و روبه تعالي و تکامل بيشتر گام بر مي دارد .

وي خطاب به شهردار تهران گفت : يکي از شايستگي هاي نظام ما اين است که افراد صالحي مانند جنابعالي در راس امور مهم قرار دارند.

حضرت آيت الله نوري همداني با بيان اينکه عملکرد جنابعالي ما را به ياد عهدنامه مالک اشترمي اندازد اظهار داشت : حضرت امير (ع) در عهدنامه 53 نهج البلاغه هنگاميکه مالک اشتر را براي کشور مصر اعزام مي کند چهار اصل را بر عهده مالک اشتر مي گذارد . اولين اصل جمع آوري خراج و ماليات است که در آنروز قدم بسيار بزرگي بود چرا که از لحاظ فقه اسلامي تمامي انفال در اختيار حاکم و فرمانرواي اسلامي است . اصل دوم جهاد با دشمنان است . اصل سوم همه مردم را صالح به بار آوردن است که البته کار بسيار سختي است ، که متاسفانه در گذشته اينطور القا مي کردند که اسلام ديني متعلق به 1400 سال قبل است و براي امروز ما کارکرد ندارد . مي گفتند اسلام نسبت به عمران و آبادي ، زنان و ... نظر منفي دارد و الحمدالله شما توانسته ايد چهره واقعي اسلام را به مردم نشان دهيد .

وي ادامه داد : اصل چهارم هم آباداني شهرهاي اسلامي است . در اين عهدنامه همچنين به مالک تاکيد شده است که نظر تو در آباد کردن بايد بيش از آن باشد که نظر داري ماليات بگيري . هرکسي که مي خواهد از مردم ماليات بگيرد قبل از اينکه آباداني صورت دهد شهرها را خراب کرده است .

اين مرجع تقليد با تاکيد بر آنکه مردم بايد از اقدامات شما آگاهي کامل داشته باشند گفت : طوري بايد باشد که فرهنگسازي صورت بگيرد ، تلويزيون در اين زمينه نقش بسيار زيادي دارد به ويژه در مورد اقداماتي نظير توجه شما به جنوب شهر که سابقا همه چيز و رفاه در خدمت بالاي شهر بود ، اما الان جنوب شهر از شمال شهر بهتر و وسايل رفاه مردم فراهم شده است .

وي خطاب به شهردار تهران با بيان اينکه خود شما از خانواده شهدا و رنجديده هستيد گفت : موقعي که افرادي چون شما در پستي قرار مي گيريد مي توانيد خدمات شاياني ارائه کنيد . امام (ره) هم بيشتر به جنوب شهر نشين ها و زاغه نشين ها توجه داشتند و اينها بودند که در مقطع انقلاب و جنگ تحميلي حضور فعال داشتند .

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه انقلاب ما سه رکن دارد گفت : رکن اول مردم است که تا به امروز همه کار کرده اند و خروش آنها در 22 بهمن و 9 دي گذشته را ديديم . دومين رکن اسلام است با تمام ابعادش و سومين رکن ولايت فقيه است . دشمن نمي تواند به اين زودي به مردم و اسلام لطمه بزند و چون مي داند که فقيهي عادل و شجاع در راس اين کشور است او را هدف قرار داده و ما وظيفه داريم با حفظ ارزشهاي اسلامي و مردم ، پشتيبان ولايت فقيه باشيم .

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني : اميدوارم اقدامات شما برايتان اسباب افتخار باشد

حضرت آيت الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني خطاب به شهردار تهران گفت : من نسبت به شما همين انتظارات را داشتم و اميدوارم بيش از اينها توفيق داشته باشيد و موضوعات را دنبال کنيد . به ويژه مردم مستضعف بيشتر مورد نظر باشند و به شعائر و سنتهاي اسلامي و اموري که مورد رضايت آقا امام زمان (عج) مي شود بيشتر توجه کنيد .

اين مرجع تقليد با بيان اينکه گزارش جالبي ارائه شد اظهار داشت : اين جاهايي که افراد در مسئوليت قرار مي گيرند فرصتي است که شخصيت خود را بروز دهند و اين فرصتي است براي معرفي به مردم از طريق کارها .

وي خطاب به شهردار تهران با اشاره به اينکه از ابتدا به شما حسن ظن داشتيم اظهار داشت : اميدوارم بتوانيد بيش از اينها مطالب و کارها را را دنبال کنيد و اقدامات شما برايتان اسباب افتخار باشد .

اين مرجع تقليد در ادامه بيان داشت : شهردار و شهرداري از شئون مهم است و مهمترين بخش خدمت رساني به مردم . اينکه کار را بر مردم آسان کنيد و هرجا مشکلي است مشکلات رابرطرف کنيد و اين موضوع در اسلام سابقه دارد .

وي با بيان اينکه مسئله کمک به سادات سرپرست خانوار بسيار مهم است اظهار داشت : بايد دقت شود به افراد شرافتمندانه کمک شود و اگر رضايت خدا فراهم شود رضايت خلق هم فراهم مي‌شود.

حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني بر اهتمام عمده به جنبه هاي تربيتي

حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني خطاب به شهردار تهران گفت : غيابا خبر موفقيتهاي جنابعالي را شنيده ام و افراد مطلع و بي غرض نسبت به رضايت مردم در مورد شما واقفند و اميدواريم توجه خاص اولياء واقعي امور شامل حال شما شود .

اين مرجع تقليد اظهار داشت : اهتمام عمده به جنبه هاي تربيتي که البته حتما اين موضوع مورد توجه است از طريق افرادي که نفس گيرايي دارند و عملشان مورد رضايت است در تمامي قسمت ها براي اصلاح افراد ضروري است و با اين اقدام خيلي از مشکلات کم مي شود .

وي ادامه داد : اگر افرادي که از روي قلب حرف مي زنند در تمامي قسمتها به ويژه در حوزه هاي تربيتي جدي تر و بيشتر مورد استفاده قرار گيرند اين موضوع خيلي در موفقيت عمومي دخيل است .

وي با بيان اينکه در کشوري خدمت مي کنيد که کشور حضرت امير(ع) و امام زمان(عج) است اظهار داشت : اساس کار دست اولياء خداست و آنها به اين کشور توجه استثنايي خواهند کرد.

حضرت آيت الله شبيري زنجاني تصريح کرد : وظيفه ما دعا کردن براي افرادي است که جدي کار مي کنند .

نظر شما