يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۷۲۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲
امروزمراسم بزرگداشت داود فتحعلي بيگي در تالار سنگلج در حالي برگزار مي شود،كه نمايش«عفريته ماچين» نوشته اين نويسنده تا هفته پايان خرداد ماه در اين تماشاخانه تمديد شد.

به گزارش خبرنگار شهر،امروز در شصتمين سالروز تولد داود فتحعلي بيگي ،از تلاشهاي اين هنرمند تئاتر با حضور و سخنراني افرادي چون "علي نصيريان"، لاله تقيان و محمدحسين ناصربخت تقدير مي شود. اين برنامه كه به همت گروه تماشا و با حمايت مرکز هنرهاي نمايشي و انجمن تعزيه ايرانيان، امروز پيش از آغاز نمايش «عفريته ماچين» در ساعت 16:30 برپا مي شود، علاوه بر سخنراني قطعه‌اي سياه‌بازي از داود داداشي، نقالي از محسن ميرزاعلي، خيمه شب بازي توسط شراره يوسفي و ترنا بازي توسط پژمان کاشفي اجرا مي شود.
در اين مراسم دانشجويان فتحعلي بيگي در دانشگاه سوره و همکاران وي حضور خواهند داشت. پس از آن شرکت‌کنندگان در مراسم به تماشاي نمايش «عفريته ماچين» از نوشته‌هاي فتحعلي بيگي و کارگرداني علي يداللهي در تماشاخانه سنگلج خواهند نشست.

نمايش سياه بازي«عفريته ماچين» نوشته داوود فتحعلي بيگي که با کارگرداني علي يدالهي به خاطر استقبال خوب تماشاگران تا هفته پايان خرداد ماه تمديد شد. اين نمايش در روزهاي گذشته با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده به طوري که از روزهاي مياني هفته، رزرو اجراهاي هفته بعد آغاز شد.
نمايش «عفريته ماچين» با بازي داوود داداشي، غلام بابوته، مجيد فروغي، حسين بابايي، مرتضي رستمي و علي يدالهي، مليحه حاجيلو، سعيد تهراني، شاهين علايي‌نژاد، پژمان کاشفي، سيدحسن حسينيان، نرگس درخشان و... هر روز غير از شنبه‌ها ساعت 19:30 اجرا مي‌شود.

داوود فتحعلي بيگي متولد سال 1329 در سلطانيه زنجان است. وي فارغ‌التحصيل مقطع كارشناسي نمايش از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. او در زمينه‌هاي كارگرداني ،بازيگري ، نويسندگي و پژوهشگري فعاليت داشته و مدرس دانشگاه نيز است.

وي يکي از پيشکسوتان نمايش هاي «سياه بازي» است و بيش از 20 سال است در زمينه نمايش‌هاي موسوم به «تخت‌حوضي» فعاليت دارد. همچنين تمامي اجراها و پژوهش‌هاي فتحعلي بيگي در حوزه تئاتر ايراني از جمله نمايش تخت‌حوضي و تعزيه بوده است. وي در حوزه پژوهش نمايش‌هاي آييني- سنتي نيز فعال است که مي‌توان به گزارش «مشکين نامه» (طومار نقالي) و ‏دفاتر تعزيه يک تا چهار اشاره کرد.‏

نظر شما