دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۷۵۹۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
روز زن در ايران با ساير كشورهاي جهان متفاوت است!

روزي كه ما آن را به رسميت مي‌شناسيم، روز ميلاد حضرت زهرا (س) است، روز بيست جمادي الثاني، اما اين روز در جهان از سال 1975 در سازمان ملل، هشتم مارس به‌عنوان «روز جهاني زن» برسميت شناخته شده است و يونسكو نيز در سال 1977 آن را به عنوان «روز جهاني زن»، به رسميت شناخت.

اين‌روز اولين روزي است كه زنان کارگر کارگاه‌هاي پارچه‌بافي و لباس دوزي در نيويورک آمريکا كه خواهان افزايش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرايط بسيار نامناسب کار شدند، تظاهرات كردند، هرچند كه ناموفق بود اما اولين اعتراض بود!

اولين باري كه زنان به صورت گروهي دست به اعتراض زدند و خواهان برابري شدند وقتي در آن دوران به تحقيق و بررسي مي‌پردازيم و شرايط اجتماعي و سياسي آن‌زمان را در مقابل اين تظاهرات مي‌سنجيم، جايي كه هويت زن بودن هيچ ارزشي نداشته و ازطرف ديگر براي كارخانه‌ها به عنوان يك نيروي ارزان محسوب مي‌شده، كه حق هيچگونه اعتراضي را نداشته است اعتراض و تظاهرات كار چندان ساده‌اي نبود و بايد اين روز سمبل و نماد مقاومت بر عليه هرگونه ظلم و بي‌عدالتي بر عليه زنان باشد.

اما اين ‌همه تحول و تغيير در جهان، در مقايسه با روز زن در ايران (ميلاد حضرت زهرا«س») رنگ مي‌بازد.

شكوه و عظمت الگوي زنان مسلمان، حضرت زهرا«س» آنقدر بالا و زيباست كه هر مقايسه‌اي در مقابل شان ايشان ناقص و ابتر مي‌شود، از همان دوران كودكي، دوران ازدواج و حتي لحظات شهادت ايشان براي تمام زنان و حتي مردان جهان نكته و درس دارد و قابل تحقيق و بررسي است، معدني است كه به پايان نمي‌رسد.

هنگامي که به لحظه به لحظه زندگاني فاطمه زهرا «س» مي‌نگريم، درمي‌يابيم که فاطمه «س» داراي شخصيت والاي الهي و انساني و شبيه رسول خدا«ص» در تمام جهات است و مانند بودن او در اصل وجود، حقيقتي است که با توجه به بيانات پدر بزرگوارش جايي براي ابهام و ترديد نيست.

اضافه بر مانند بودن او به رسول خدا«ص» که خود قرينه‌اي کامل و تام بر اسوه بودن اوست، قرائن ديگري وجود دارد که تأئيد بر الگو بودن اوست به عنوان نمونه:

عايشه و ديگران از پيامبر«ص» روايت کرده‌اند که آن حضرت فرمود: "اي فاطمه ! بر تو بشارت باد؛ که خداي متعال تو را بر زنان جهانيان و بر زنان اسلام که بهترين دين است، برگزيد."

رسول اسلام«ص» دخترش فاطمه «س» را گرامي داشته و به نيکويي ستوده است. تمجيد از آن بانوي بزرگ، نه به جهت آنست که او فرزند آن حضرت بوده و عاطفه پدري موجب شده که دخت گراميش را به خوبي و نيکي بستايد و صفات نيکي را به او نسبت بدهد، بلکه ستودن فاطمه بر اساس حقيقت او و ظهور صفات و کمالات معبود در روح او بوده است. او عظيمه و مطهره است. مدح رسول خدا«ص» از او، آشکار کردن حقيقت موجود در اوست.خداوند پيامبر اسلام«ص» و ائمه را بر رجال عالم اختيار نمود و آنها را انسانهاي کامل و الگو و حجت بر همه قرار داد، به همين نحو، فاطمه«س» را الگو و حجت بر تمام مردم جهان اعم از زن و مرد قرار داد؛ اقتداي به او، اقتدا به رسول خدا«ص» و ائمه معصومين است.

 

نظر شما