شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۷۸۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
ابتكار با تاكيد بر نامناسب بودن محيط زيست پرندگان
ظرف‌ سال‌هاي اخير به علت نامناسب بودن محيط زيست پرندگان از جمله فاضلاب و پساب كارخانه‌ها و آلودگي‌هاي صوتي گونه پرندگان تهراني از 90 به 65 گونه كاهش يافته است.

معصومه ابتكار، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران صبح امروز در شورا همزمان با هفته محيط زيست در خصوص وضعيت پرندگان شهر تهران گفت: در سال 2010 تمام شهر تهران در محافظت از پرندگان از رتبه 68 در سال 2000 به 78 رسيده است.

ابتكار نقش پرندگان را در چرخه محيط زيست شهر بسيار مهم دانست و گفت: نقش اين موجودات به حدي مهم است كه در قرآن نيز بارها در داستان‌هاي هابيل و قابيل و حضرت سليمان به عنوان الگو در آن اشاره شده است.

وي اظهار اميدواري كرد كه بتوانيم پرندگان شهر تهران را حفظ كنيم و براي آموزش و آشنايي كودكان، جوانان و تمام شهروندان با پرندگان و محيط زيست آنها تدابيري بيانديشيم.

در ادامه اسماعيل كهرم ، استاد دانشگاه و فعال محيط زيست گزارشي از وضعيت پرندگان ارايه داد و گفت: در حال حاضر در تهران گونه‌هاي شاخصي مانند هد‌هد، لك لك، عقاب، فلامينگو، كوكو و داركوب وجود دارند.

كهرم افزود: با اين حال پساب‌هاي كارخانه‌ها، فاضلاب‌ها و آلودگي‌هاي صوتي محيط زيست اين پرندگان را به شدت تهديد مي‌كند و باعث كوچ آنها از تهران مي‌شود.

در ادامه اين جلسه بختياري فعال ديگر محيط زيست در رابطه با وضعيت پرندگان تهران گفت: در سراسر جهان پرنده نگري جزو پر درآمدترين شاخصه‌هاي اكوتوريست است كه بايد ما نيز به آن توجه كنيم.

به گفته وي در سال‌هاي اخير گونه‌هاي پرندگان ساكن در شهر تهران از 90 گونه به 65 گونه كاهش يافته است كه علت آن نيز مناسب نبودن محيط زيست پرندگان است.


نظر شما