شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۷۹۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
يك کارشناس ستاد محيط زيست شهرداري
به مناسبت هفته محيط زيست همايشي با عنوان محيط زيست ، سلامت و شهرنشيني در سالن همايش هاي اداره بازيافت منطقه 11 برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 11 ، اين همايش به منظور بررسي رابطه محيط زيست شهري برسلامت انسان و زندگي شهري در کلان شهر تهران؛ به همت واحد محيط زيست و با حضور مديران امور شهري ،سلامتياران ، رابطين سلامت فعال در خانه هاي سلامت وگروهي از شهروندان ، با مشارکت واحد سلامت ادارات اجتماعي و فرهنگي نواحي چهار گانه برگزار شد.

در اين همايش مهندس يزدان پناه کارشناس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران به بيان اهميت و تاثير محيط زيست مطلوب بر زندگي شهري در کلان شهر تهران و قياس آن با ساير کلان شهرهاي دنيا نمود و بر لزوم مسئوليت پذيري بيشتر شهروندان بربهبود وضعيت محيط زيست در شهر تهران تاکيد کرد.

وي در اين خصوص با ياد آوري اين که ايرانيان از دير باز به محيط زيست اهميت بسيار مي داده اند و قوانين زيست محيطي در اين زمينه وضع كرده بودند، خاطر نشان کرد: اين اهميت در قرن بيستم بسيار کم رنگ شده و با پيشرفت صنعت و شهرنشيني آسيب بسياري به محيط زيست وارد شده است که باعث شده در حال حاضر شهر تهران از وضعيت نامطلوبي برخوردار باشد.

يزدان پناه ادامه داد:« بعد از دهه 40 و پيشرفت هاي صنعتي ، شهر نشيني هم به محيط زيست آسيب وارد کرده و کلان شهر تهران نيز به عنوان شانزدهمين کلان شهر دنيا و اولين کشور پرجمعيت خاورميانه پيشرفت هاي زيادي همراه با سمبل مدرنيته داشته است وليکن وضعيت محيط زيست آن رو به افول بوده است. »

وي تصريح کرد :«آلودگي هواي تهران در 10 سال اخير باعث شده که اين شهر به يکي از آلوده ترين شهرهاي دنيا تبديل شود و در زمينه مصرف انرژي و زباله هم در وضعيت بدي به سر مي بريم. جنبه هاي محيط زيستي  شهر تهران در 30 سال اخير از کنترل خارج شده و آلودگي هوا به عنوان ويژگي و مظهر شهر تهران مطرح شده است. از همين رو ، با توجه به اين که ايرانيان از دير باز به دنبال محيط زيست بوده اند اکنون نيز بايد تک تک شهروندان پيگير آن باشند ، مسئولانه عمل نمايند و از مسئولان نيز سرعت بهبود جنبه هاي محيط زيستي را بخواهند. در حالي که ما از جمله معدود شهروندان دنيا هستيم که در مقايسه با کشورهاي پيشرفته مسئوليت کمي را پذيرفته ايم.»

کارشناس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران به استفاده از انرژي هاي نو بر حفاظت از محيط زيست تاکيد كرد و ياد آور شد که استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير به جاي انرژي هاي فسيلي با کمک شهرداري تهران در حال گسترش است که در کشورهاي پيشرفته سالهاست که مطرح شده . همچنين وضعيت دفع پسماند در شهرتهران در قياس با شهرهاي ديگر سرعت لازم را ندارد که تمام اين مسائل با سلامت انسان در ارتباط است و شهروندان نيز بايد باافزايش همکاري  و مسئوليت پذيري بر حفظ محيط زيست و ارتقاي وضعيت سلامت انسان در شهر نشيني ورفع مشکلات بکوشند .

شايان ذکر است ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران ، در تلاش است از طريق  فرهنگسازي و آموزش همگاني به شهروندان ، آنان را با محيط زيست ، خطرات و اثرات آن بر زندگي انسان آشنا نمايد تا بدين ترتيب حس مسئوليت شهروندان در قبال محيط زيست افزايش يابد و اين حساسيت در مردم ايجاد شود.

به همين دليل ، با توجه به اين که مشاهده از نزديک تاثير بسيار خوبي بر افزايش مسئوليت در مردم خواهد داشت ،برنامه ريزي بازديدشهروندان از مرکز دفع زباله و بازيافت انجام شده است. در همين زمينه کارشناس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران به اقدامات انجام شده توسط شهرداري تهران در زمينه مديريت پسماند اشاره نمود و تصريح کرد که بايد پارامترهاي آلاينده در آب شرب ، تصفيه آب و فاضلاب ، جمع آوري و دفع زباله و ... توسط مردم و مسئولين نظارت و کنترل شوند.

وي در پايان با ياد آوري اين نکته که به محيط زيست آن چنان که پدران ما به آن توجه داشتند ؛نگاه نمي کنيم ،  ابراز اميدواري کرد آب شرب تهران که روزي دومين آب شرب سالم در دنيا بوده بتواند به جايگاه خود بازگردد و آلودگي هوا از ويژگي شهر تهران برداشته شود.

نظر شما