سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۷۹۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
استفاده از مزاياي قانون مربوط به خدمت نيمه وقت بانوان، شامل همه کارمندان رسمي و غير رسمي و قرادادي و شرکتي که داراي فرزندمعلول با درجه معلوليت شديد و خيلي شديد هستند مي شود.

 

به گزارش " شهر " به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون نحوه اجراء قانون مربوط به خدمت نيمه وقت بانوان مصوب 1364 که در جلسه مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تأييد شوراي نگهبان رسيده از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.

 

بر اساس اين قانون، سنوات خدمت نيمه وقت بانواني که داراي فرزند معلول هستند به شرط پرداخت کسور بازنشستگي و حق بيمه مربوط به کارفرما و کارمند متقاضي به نسبت به تمام حقوق ثابت و فوق العاده شغل و مزاياي مشمول و حقوق بيمه مازاد بر 3 سال از لحاظ حقوق بازنشستگي در حکم خدمت تمام وقت محسوب مي‌شود.

 

همچنين نيروهاي قراردادي و شرکتي متقاضي استفاده از اين قانون به شرط پرداخت حق بيمه خود و سهم کارفرما مي‌توانند از اين قانون استفاده کنند.

 

بر اساس قانون خدمت نيمه وقت بانوان مصوب 1364، سنوات خدمت نيمه وقت بانوان به شرط پرداخت کسور بازنشستگي و حق بيمه به نسبت تمام حقوق گروه و پايه حقوق ثابت و فوق العاده شغل و يا عناوين مشابه تا سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگي در حکم خدمت تمام وقت محسوب مي شود که اين تبصره در قانون جديد، اصلاح شد و بر اساس آن محدوديت سه سال در مورد بانوان کارمندي که فرزند معلول دارند لازم‌الرعايه نيست.

بر اساس قانون مربوط به خدمت نيمه وقت بانوان، نيمه وقت خدمتي است که ساعات کارآن طبق مقررات اين قانون نصف ساعات کار مقرر هفتگي وزارتخانه و مؤسسات مربوط است.

 

نحوه و ترتيب انجام خدمت نيمه وقت براساس ساعات کار وزارتخانه و مؤسسه ذيربط و طبق نظر بالاترين مقام مسئول دستگاه تعيين خواهد شد و در هيچ مورد کمتر از نصف ساعات کار مقرر هفتگي وزارتخانه و مؤسسه و شرکت مربوط نخواهد بود.

 

قانون خدمت نيمه‌وقت بانوان با هدف ايجاد تسهيلاتي براي مادران شاغل (به‌نحوي که علاوه‌بر حضور در عرصه اجــتماع و تأميــن معيشــت خانــواده، بتــوانند نسبت به تعليــم و تــربيــت و نگــهداري از فرزنــدان خــود اقــدام کنند) در تاريخ 10 آذر ماه 1362 و قانــون نــحوه اجــراي ايــن قانــون نيــز در تاريــخ 18 فروردين ماه 1364 تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

 

بر اساس ماده 6 قانون نحوه اجرا، کارمندان پيماني و غير‌ثابت و رسمي آزمايشي دستگاه‌هاي اجرايي مشمول مقررات اين قانون نبودند و به‌موجب تبصره ماده 7 سنوات خدمت نيمه‌وقت بانوان به‌شرط پرداخت کسور بازنشستگي و حق بيمه به نسبت تمام حقوق گروه و پايه و يا حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل و يا عناوين مشابه تا سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگي در حکم خدمت تمام‌وقت محسوب مي‌شود که در قانون جديد اين موانع جهت برخورداري هر چه بيشتر بانوان شاغل در اين قانون اصلاح شده است.

 

نظر شما