دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۸۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
در رابطه با طرح دو فوريتي كاهش روابط با آژانس، اين موضوع تنها در حد يك پيشنهاد مطرح شده است و ما منتظر هستيم تا پس از بازگشت رئيس‌جمهور از سفر در نشست مشترك دولت با اعضاي كميسيون امنيت ملي در اين زمينه اظهارنظر كنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي جزييات پاسخ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به بيانيه تهران را تشريح كرد.

علي اكبر صالحي در گفت‌وگوبا خبرنگار ايلنا با عنوان اين مطلب كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به بيانيه تهران در مبادله سوخت 9 سوال را مطرح كرده است گفت: برخي از اين سوال‌ها جنبه حقوقي و فني و برخي ديگر ماهيت سياسي دارد كه اين بخش از پاسخ آژانس نشان‌دهنده عزم قبلي براي مفتوح نگه داشتن پرونده هسته‌اي ايران است و ما آن را اشتباه فاحشي قلمداد مي‌كنيم.

 

*انتظارداشتيم چين با درايت و هوشمندي بيشتري عمل كند

وي همچنين در رابطه با موضع مقامات كشورمان در برابر اظهارات اخير مقامات چيني كه گفته‌اند «بايد تمامي مفاد قطعنامه در مورد ايران اجرا شود» گفت: روابط كشورها براثر موضع‌گيري‌ها دچار تلاطم نمي‌شود در عرصه سياسي اين دست مسائل زياد است اما از چين به‌عنوان كشور بزرگ و داراي سابقه تاريخي انتظار داشتيم با درايت و هوشمندي بيشتري در اين زمينه وارد عمل شود.

 

*احتمالا چين هم دلايل خاص خود را دارد

وي افزود: به احتمال قوي چين هم دلايل خاص خود را دارد و بنا به دلايلي اين تصميم را گرفته است اما اگر چيني‌ها مروري به بازتاب اين حركت‌شان در رسانه‌هاي جمعي جهان داشته باشند در مي‌يابند در خبرگزاري‌هاي كشورهاي اسلامي مردم ديدگاه‌هايي را مطرح كرده‌اند كه تاييد‌كننده حركت مسوولان پكن نيست.

رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در رابطه با طرح دو فوريتي نمايندگان مجلس براي كاهش سطح روابط با آژانس ،اظهار داشت: طبعا دولت از قانون گذاري‌هاي مجلس تبعيت مي‌كند چرا كه قوه مقننه به‌ عنوان ركن قانون گذاري كشور مي‌تواند طرح‌ها و لوايحي را مطرح كند تا دولت آنها را به مرحله اجرا در آورد.

وي افزود: در رابطه با طرح دو فوريتي كاهش روابط با آژانس نيز بايد گفت اين موضوع تنها در حد يك پيشنهاد با مسوولين قوه مجريه مطرح شده است و ما منتظر هستيم تا پس از بازگشت رئيس‌جمهور از سفر در نشست مشترك دولت با اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين زمينه اظهارنظر كنيم.

 

*طرح كاهش سطح روابط با آژانس بايد به صورت دقيق مورد ارزيابي قرار گيرد

صالحي متذكر شد: اين طرح بايد به صورت دقيق مورد ارزيابي و موشكافي قرار گيرد و ما موضع گيري‌هاي لازم را پس از تحليل‌هاي خود اعلام خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه ما برخلاف طرف مقابل صبوريم و شتابزده عمل نخواهيم كرد اظهار داشت: تدبير و ارزيابي دقيق پايه عملكرد ما براي ارائه واكنش‌ها خواهد بود.

رئيس سازمان انرژي اتمي كشور متذكر شد: طرف مقابل در صدد است تا دولت ايران را وادار به اتخاذ تصميمات افراط گرايانه كند و مثل هميشه دچار انحرافات بزرگ در تصميم‌هاي خود شده است.

 

*عاقلانه، منصفانه وهوشمندانه تصميم‌گيري مي‌كنيم

وي با بيان اينكه ايران براساس رعايت منافع ملي و اصول عزت و حكمت و مصلحت عمل خواهد كرد متذكر شد: عاقلانه، منصفانه وهوشمندانه تصميم‌گيري مي‌كنيم تا نشان دهيم طرف مقابل در چالش سياسي بزرگي قرار دارد و روز به روز نيز بر مشكلات آنها افزوده‌تر مي‌شود.

صالحي خاطرنشان كرد: پرونده هسته‌اي راهي جز اينكه به نفع ايران حل و فصل پيدا كند ندارد و اين آخرين تلاشي است كه غرب براي به چالش كشيدن آن انجام مي‌دهد.

به اعتقاد رئيس سازمان انرژي اتمي در آينده نه چندان دور اجماع جهاني كه اكنون در برگيرنده كشورهاي غربي است به نفع حقانيت پرونده هسته‌اي ايران راي خواهند داد.

نظر شما