سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۸۲۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۶
معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران با بيان اينكه فعاليت‌هاي مؤثري در جهت رفاه وضعيت معلولان از طريق سازمان‌هاي مختلف صورت گرفته است گفت: تاکنون در بحث شهرسازي، خيابان کشي، استفاده از تسهيلات رايگان و ... كارهاي بسيار مطلوبي صورت گرفته است و اين موارد روند رو به رشدي را تجربه مي کند.

 حسين اميراني معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر، اظهار داشت : کاهش سرعت اجرايي شدن قانون جامع حمايت از معلولان متأثر از ناهماهنگي برخي از سازمان ها در حوزه معلوليت است. ماده 2 اين قانون توجه به معلولان در بحث شهرسازي و خيابان کشي، ماده 8 بحث آموزش رايگان معلولان يا ماده 4 بحث استفاده معلولان از امکانات ورزشي و حمل و نقل دولتي را ذكر مي كند كه اجرايي شدن اين مواد قانوني، نيازمند حمايت و همکاري ساير نهاد ها است.

 

وي تصريح کرد: در حال حاضر در ساخت كليه مراكز و مكان هاي عمومي اعم از سينما، پارک و تفريحگاه ها الويت هاي عبور مرور معلولان در آن مورد توجه ويژه قرار گرفته است و مشکلات موجود بيشتر مربوط به ساخت و سازهاي قديمي است.

 

اميراني تعداد معلولان استان تهران كه تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند را 100 هزار معلول بدون در نظر گرفتن خانواده آنها ذكر كرد كه با احتساب خانواده ها بالغ بر 170 هزار نفر تحت پوشش حوزه توانبخشي سازمان بهزيستي استان تهران قرار دارند.

 

معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران تعداد سالمندان و مراكز نگهداري از آنان را حدود 67 مركز شبانه روزي، روزانه و مراكز جامع ذكر كرد و افزود: بالغ بر هفت هزار سالمند در اين مراكز خدمات مي گيرند كه اين تعداد جداي از سالمنداني هستند كه در منازلشان تحت پوشش خدمات مختلف اعم از دريافت وسايل كمك توانبخشي ، خدمات توانبخشي ، رفاهي ، مستمري و ... قرار مي گيرند.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه يارانه اي كه به سالمندان در اين مراكز پرداخت مي شود به چه ميزان است گفت : متناسب با نوع كاربري مراكز كه روزانه يا شبانه روزي است و درجه بندي مراكز يارانه ها متفاوت پرداخت مي شود. سقف يارانه ها در مراكز شبانه روزي سالمندان تا 50 هزار تومان و در مراكز بيماران رواني مزمن متفاوت است .

 

اميراني درخصوص هزينه هاي مناسب سازي منازل معلولان اعلام كرد: مناسب سازي مسكن معلولان با توجه به نامتناسبي فضاي ساختمان ها و طراحي هايي كه بايد در اين زمينه انجام پذيرد متفاوت است. در يك منزل مناسب سازي بصورت جزيي است و در برخي منازل مستلزم نصب بالابر است كه هر يك از اينها رقم خاص خود را دارد.

 

وي ادامه داد : در برخي از موارد هزينه ها بصورت مشاركتي پرداخت مي شود ولي در مواردي هم سازمان بهزيستي با توجه به شرايط اقتصادي معلول كليه هزينه ها را تقبل مي كند.

 

معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران يادآور شد: توانبخشي مجموعه اي از خدماتي است كه ما به معلولان ارايه مي كنيم تا آنها را به حداكثر استقلال شان در سطح جامعه برسانيم . دراين زمينه سازمان بهزيستي طيف گسترده اي از خدمات را در مراكز روزانه،‌ شبانه روزي و مراكز جامع ارايه مي كند كه شامل خدمات در منازل معلولان با اعزام تيم هاي سيار، مراكز ذهني بالاي 14 سال، مراكز آموزشي زير 14 سال دختران و پسران، و مراكز نگهداري از سالمندان است.

 

بخشي ديگر از خدمات شامل كمك هزينه هاي اشتغال، بيمه درمان، وسايل كمك توانبخشي و آموزشي، ارايه خدمات آموزشي است كه اينها در قالب خدمات فرهنگي در داخل مراكز و آموزش به خانواده ها ارايه مي شود.

 

وي درخصوص كارهاي جديد درزمينه توانمندسازي معلولان اعلام كرد: متناسب با رشد و توسعه جامعه و نيازهايي كه در بخش هاي مختلف ايجاد شده است خدماتي به معلولان در منازل و براي بيماران رواني مزمن در خانه هاي بين راهي طراحي كرده ايم. همچنين حمايت از كارگاه هاي ويژه معلولان در دستور برنامه قرار گرفته است. بيمه مكمل نيز خدمت جديدي است كه با توجه به نياز روز معلولان طراحي شده و توسعه پيدا مي كند.

 

اميراني افزود: خانه هاي بين راهي بيشتر براي بيماران رواني مزمن است كه حلقه رابطي بين مراكز شبانه روزي و منازل معلولان است كه به لحاظ طراحي و تكميل نه حالت مراكز شبانه روزي را دارد و نه مانند منازل مسكوني معلولان است بلكه بستر لازم را براي درمان بيماران مزمن جهت ترخيص اماده مي كند.

نظر شما