دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۸۸۶۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
در اختتاميه دوسالانه تصويرگري نيايش/
محمود فرشچيان، استاد مينياتور در مراسم اختتاميه اولين دوسالانه تصويرگري «نيايش» به هنرمندان و هنرجويان توصيه کرد تا هرچه بيشتر طراحي و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، فرشچيان در اين مراسم که ديروز در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد، ضمن اين توصيه به تصويرگران، از مسئولاني که با همت عالي خود اقدام به برگزاري چنين جشنواره‌هايي براي اشاعه هنر مي‌کنند، قدرداني کرد.

در اين مراسم همچنين بني‌هاشمي، رييس موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) گفت: اين مايه‌ خوشبختي من است که در چنين فرصتي و در کنار چنين جمع فرهيخته‌اي اين امکان را پيدا کردم که يکي از اولين کارهايي را که از زمان مسئوليتم در اين‌جا صورت گرفته است، برنامه‌اي با رويکرد ديني در موزه‌اي مزين به نام حضرت علي(ع) باشد.

 

در ادامه اين مراسم حسين عابدي، مدير عامل موسسه آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي گزارشي از برگزاري اولين دوسالانه تصويرگري نيايش به حاضران ارائه داد.

وي اظهار داشت: رسالت موسسه آفرينش‌هاي فرهنگي هنري که يکي از چهار موسسه زير مجموعه آستان قدس رضوي است، انجام امور هنري و برگزاري کليه کارهاي هنري در مجموعه آستان قدس و خدمت رساني در اين بخش، بوده و هست. يکي از کارهايي که اين موسسه تا کنون بر اساس رسالت و وظيفه‌اش انجام داده است، برگزاري برخي جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها در کنار باقي بخش‌هاي موسسه بوده است.

وي ادامه داد: اين موسسه همچنين مجموعه‌اي از فعاليت‌هايش را تحت عنوان «خانواده‌ رضوان» در بخش‌هاي مختلف، برنامه‌ريزي کرده است. از جمله اين بخش‌ها مي‌توان «گرافيک رضوان»، «کتاب رضوان»، «نگارخانه‌ رضوان»، «مکتب هنر رضوان»، «هنرپژوهي رضوان» و «گروه ادبي رضوان» را نام برد که هر يک نيز شامل زير مجموعه‌هايي هستند که جزئيات آن در اين مقال نمي‌گنجند.

 

عابدي گفت: يکي ديگر از فعاليت‌هاي متنوع اين موسسه، برگزاري دو سالانه‌ها است. يکي از اين دوسالانه‌ها، دوسال قبل با عنوان «دوسالانه تذهيب‌هاي قرآني» شکل گرفت که اگرچه اولين بود؛ ولي با کيفيت بسيار بالايي برگزار شد و آثار با ارزشي براي آن ارسال شد. امسال نيز دومين دوسالانه تذهيب، همزمان با ميلاد فرخنده‌ نبي اکرم(ص) برگزار خواهد شد.

وي افزود: از آن جا که مبناي اين دوسالانه‌ها بر تذهيب و نيايش قرار دارد، دوسالانه تصويرگري نيايش نيز در سه بخش «سيره امام رضا(ع)»، «نيايش» و «مشهد، شهري که از دور پيداست» برگزار شد. 399 نفر در فراخوان اين دوسالانه شرکت کردند که 83 درصد آن‌ها خانم‌ها و 17 درصد باقيمانده آقايان بودند و درواقع 330 نفر شرکت کننده خانم‌ و 69 نفر شرکت کننده از آقايانف اثار خود را براي ما ارسال کردند.

به گفته وي در مجموع 1066 اثر به دبيرخانه رسيد که 585 اثر مربوط به بخش «نيايش» بخش اصلي دوسالانه، 300 اثر مربوط به بخش «زندگي و سيره حضرت رضا(ع)» و 181 اثر با موضوع «مشهد، شهري که از دور پيداست»، به دبيرخانه دوسالانه ارسال شد. 82 درصد از اين اژآثار نسخ دستي و 18 در صد از آن‌ها آثار ديجيتالي بودند.

 

عابدي همچنين به برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در طول برگزاري اين دوسالانه اشاره کرد. وي سپس گفت: چون مي‌خواستيم بنيه تخصصي جشنواره تقويت شود و کاري براي هنرمندانمان در اين زمينه بکنيم، اتاق فکر را تشکيل داديم که اولين جلسه آن، قبل از برگزاري جشنواره، برگزار شد و اميدواريم که اين جلسات تداوم پيدا کند.

مديرعامل موسسه آفرينش‌هاي فرهنگي هنري آستان قدس رضوي در ادامه به برگزاري چهار نمايشگاه در زمان برگزاري اين دوسالانه اشاره کرد و از برگزاري همين نمايشگاه در اصفهان و سپس در تبريز و همچنين انتشار کتاب جشنواره تا موعد نمايشگاه اصفهان، خبر داد.

وي در انتها گفت: اميدواريم تداوم اين حرکت‌ها بتواند آثار مثبتي بر پيشرفت هنرمندان جوان ايران در اقصي نقاط کشور و در سطح بين‌المللي بگذارد.

پس از سخنان عابدي، ضرابي، مدير کل روابط عمومي آستان قدس رضوي و عضو هيئت مديره موسسه آفرينش‌هاي فرهنگي هنري آستان، گزارشي از تاريخچه و آمار فعاليت‌هاي فرهنگي آستان قدس رضوي ارائه داد. وي به طراحي ضريح حرم مطهر امام رضا(ع) در ايام دهمين سالگرد تعويض ضريح اشاره کرد و گفت: استاد فرشچيان طراح ضريح پنجم حرم است؛ ضريحي که مجموعه بي نظيري از آثار هنري در طراحي و کار دست اساتيد هنر سنتي ايران است.

 

هاشمي شهرکي، مدير عامل انجمن تصويرگران نيز در اين مراسم به ايراد سخناني پرداخت.

آخرين بخش اين مراسم اهداي جوايز به تقدير شدگان بود. در بخش «نيايش» کمال طباطبايي و فاطمه رادپور و همچنين مجيد ذاکري در بخش «مشهد، شهري که از دور پيداست» با دريافت لوح، تقدير شدند.

سميه بيگدلي، هما نورزا، محسن محمد ميرزايي، سميه زارع، رويا بيژني، راهله برخورداري، معصومه رضايي، نيلوفر محمدي، جلال محدثي و سيد حسن موسوي نيز در هر سه بخش جزء تقديرشدگان بودند.

 

همچنين از سوي موزه امام علي(ع)، از صادق کرميان، رييس سابق واحد پشتيباني موزه و مرجان نيکبخت، مسئول سابق کتابخانه موزه تقدير به عمل آمد. در انتها هديه‌اي از سوي انجمن هنري تصويرگران به محمود فرشچيان اهدا شد.

مراسم اختتاميه نخستين دوسالانه تصويرگري نيايش، ديروز يکشنبه 30 خرداد 89 در سالن اجتماعات موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) و با حضور محمد حسيني، رييس کتابخانه و موزه ملي ملک، همتي آهويي رييس هيئت داوران دوسالانه، کيانوش غريب‌پور داور دوسالانه و جمعي از هنرمندان و علاقمندان عرصه‌ي تصويرگري برگزار شد.

نظر شما