سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۸۸۸۵
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۳
براي نخستين بار در كشور موتور چهار سيلندر ژنراتور (MN441A-44GN) با قابليت كار با گاز شهري در شركت موتورسازان گروه صنعتي تراكتورسازي ايران طراحي و توليد شد.

 

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي تراكتور سازي تبريز، سعيد غفارزاده طراح اين ژنراتور با اعلام اين مطلب گفت: اين موتور با توجه به استفاده از گاز شهري و عدم استفاده از مخازن براي سوخت گازوئيل كه حجم و مكان عظيمي از نمونه‌هاي قبلي را در بر مي‌گرفت كاربرد فراگيري در تمام مراكز مسكوني، تجاري و صنعتي در توليد برق دارد.

وي افزود: بازگشت سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي تهيه اين نوع موتور در كمتر از چهار سال پيش‌بيني شده كه عمده دليل آن استفاده از سوخت ارزان گاز و قابل دسترس در تمام نقاط كشور است.

غفارزاده با اشاره به توليد نمونه‌هايي از اين محصول به صورت محدود در آمريكا و كره اظهار داشت: قيمت تمام شده ژنراتور توليد در اين كشورها بيش از 250 ميليون ريال است در حالي كه موتور ژنراتور طراحي و توليد شده در شركت موتورسازان با كاهش 64 درصدي هزينه تمام شده آن با 90 ميليون ريال قابل توليد انبوه است.

محمد دباغ استاد دانشگاه و كارشناس مسائل الكترونيكي نيز درباره ساير ويژگي‌هاي اين طرح  گفت : از ديگر ويژگي‌هاي اين موتور مي‌تواند به گاورنر الكترونيكي استفاده شده در آن اشاره كرد كه در مقايسه با نمونه‌هاي استفاده شده در ژنراتورهاي گازوئيلي مي‌تواند در تثبيت و كنترل دور موتور براي ثابت نگه داشتن فركانس برق موفق عمل كند.

وي افزود: گاورنرهايي متداول براي استفاده در ژنراتورهاي برقي صدمه‌هاي قابل توجهي به دليل غيرخطي بودن سيستم الگوريتم آنها براي اين دستگاه به دنبال دارند كه موجب كاهش عمر مفيد اين موتورها مي‌شوند.

مديرعامل شركت موتورسازان گروه صنعتي تراكتورسازي ايران همچنين در مورد موتور چهار سيلندر ژنراتور اظهار داشت: پيش‌بيني شده تا سالانه 500 دستگاه از اين نوع موتور در موتورسازان توليد شود كه با نياز داخلي بازار كشور برابري مي‌كند.

محمد زرين‌قلم اضافه كرد: با توجه به كاهش هزينه اين محصول در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي، قابليت عرضه در بازارهاي جهاني نيز براي اين محصول كاملا ملموس و دور از انتظار نيست.

وي پيش‌بيني كرد: توليد انبوه اين محصول از شهريور امسال در شركت موتورسازان گروه صنعتي تراكتورسازي ايران آغاز شود.

اين محصول به شماره 44732 در اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.

نظر شما