يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد:
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در ايران خسارات ناشي از آلودگي‌هاي زيست محيطي انرژيهاي فسيلي در سال 87 حدود 7 ميليارد دلار و در سال88 يازده ميليارد دلار برآورد شده است كه پيش‌بيني مي‌شود در صورت تداوم اين روند حجم آلودگي‌ها در قياس با سالهاي گذشته شدت بيشتري بگيرد.

  

به گزارش خبرگزاري شهر به نقل از سايت سازمان حفاظت زيست محمد جواد محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پنجمين كنگره ملي انرژي و اقتصاد در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما اظهار داشت: افزايش بي‌رويه مصرف انرژي كه حاصل از سوخت‌هاي فسيلي است به دغدغه مهم بشر طي سالهاي اخير تبديل و نگراني‌هاي عمده‌اي را سبب شده است. وي ادامه داد: روزي كه انسان براي اولين بار از منابع انرژي‌هاي هيدروكربري براي رفع نيازهاي خود استفاده مي‌كرد احتمال اينكه اين انرژي‌ها زوال‌پذير باشند را نمي‌داد ضمن اينكه تداوم استفاده از اين منابع دامنه آلودگي‌هاي زيست محيطي را نيز گسترش داد.

وي افزود: نگراني اول در مورد پايان‌پذيري انرژي‌هاي فسيلي و نگراني دوم شامل نشر آلاينده‌هاي حاصل از احتراق و افزايش غلظت گازهاي گلخانه‌اي در اتمسفر است كه پيامدهاي آن در ابعاد منطقه‌اي و جهاني تغييرات غير قابل برگشتي را ايجاد مي‌كند.

معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: تداوم اين روند نه تنها منابع تجديد‌ناپذير و پايان‌يافتني انرژي را به سرعت تخريب مي‌كند، بلكه آلاينده‌هاي مختلفي را در محيط‌هاي پذيرنده رها مي‌سازد.

وي خاطر نشان كرد: آثار زيست محيطي مصرف انرژي تنها به مرزهاي يك كشور محدود نمي‌شود، بلكه بسياري از موارد به صورت مشكلي فرامرزي و جهاني پديدار مي‌شوند كه از آن جمله مي‌توان به تشديد گازهاي گلخانه‌اي، گرمايش زمين، تخريب لايه ازون و بارش باران‌هاي اسيدي و به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت اشاره كرد.

وي تصريح كرد:به نظر مي‌رسد بشر در مواجهه با اين پديده با يك نگاه ساده‌انگارانه ميلي به پذيرش حقيقت بحران عرضه انرژي ندارد ولي مصرف بيش از حد و اندازه انرژي و انتشار گازهاي آلاينده خبر از زندگي پرمخاطره‌اي در آينده مي‌دهد.

وي خاطر نشان كرد: بر اساس شواهد موجود ايران جزء كشورهايي است كه به علل مختلف انرژي را به صورت بي‌رويه مصرف مي‌كند كه متأسفانه در تمامي بخش‌ها مشهود است، مصرف بيش از حد گاز طبيعي در بخش مسكوني، مصرف بالاي ساير سوخت‌ها در بخش صنعت و مصرف بالاي بنزين در بخش حمل و نقل همگي حاكي از مصرف بالاي انرژي در تمامي بخش‌ها دارد. وي تأكيد كرد: رشد اقتصادي، رابطه نزديك و مستقيمي با مصرف انرژي دارد و رشد اقتصادي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست ولي در كشور ما متأسفانه به صورت افراطي اين موضوع اتفاق مي‌افتد به نحوي كه شدت مصرف انرژي در ايران در مقايسه با كشورهاي منطقه و بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا بالاتر است.

محمدي‌زاده گفت: در دنياي كنوني امنيت انرژي مهم‌ترين موضوع مطرح و قابل توجه در كشورهاي صنعتي مصرف كننده انرژي تلقي مي‌شود به گونه‌اي كه در سياست‌هاي آتي خود استفاده از انرژي باد، خورشيد، زمين گرمايي، برق هسته‌اي و پيل سوختي را به عنوان ساز و كارهاي جديد براي تأمين انرژي طي سالهاي آتي تعريف كرده‌اند.

وي گفت: در كشورهاي توسعه يافته و صنعتي مسئولان اجرايي هر بخش انتظار دارند كه براي تداوم توسعه صنعتي و رفاه مردم كشورشان انرژي نفت و گاز به عنوان مهم‌ترين منابع عرضه انرژي اوليه همواره با قيمت‌هاي مناسب و در هر دوره زماني كه اقتصاد آنها طلب مي‌كند، فراهم شود.

وي خاطر نشان كرد: مطالعات نشان مي‌دهد كه انرژي نهاد اصلي در توليد صنعتي است و بين مصرف انرژي و بازده صنعتي يا رشد اقتصادي رابطه قوي وجود دارد و رشد اقتصادي سريع توسعه سريع در سيستم‌هاي انرژي را در پي خواهد داشت. اين حقيقت كه انرژي فرآيند توسعه را سريع مي‌كند و به بهبود استانداردهاي زندگي كمك مي‌كند امري بديهي است.

معاون رئيس‌جمهور تصريح كرد: استفاده غير منطقي از سوخت‌هاي فسيلي تهديد جدي براي محيط زيست به شمار مي‌رود و امكان انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به همراه دارد. محمدي زاده ادامه داد: بر اساس وضعيت موجود تداوم وضعيت فعلي مصرف انرژي، متوسط دماي زمين طي قرن 21 را يك تا 3.5 درجه سانتيگراد افزايش داده است و تغييرات متعددي در شرايط زيست محيطي كشورها را سبب شده است كه معتقدم با توجه به قوانين مصوب از جمله مبحث 19 در ساختمان‌ها، تدوين معيار مصرف سوخت انرژي در80 نوع از فرآيندهاي صنعتي و تجهيزات انرژي‌بر، سهميه‌بندي مصرف انرژي، ايجاد تنوع در سبد سوخت مصرفي كشور و پيش‌بيني لحاظ نمودن سهم توليدات انرژي الكتريكي از انرژي‌هاي نو به ميزان 10 درصد در سبد انرژي كشور، مي‌توانيم مصرف انرژي را در سطح قابل توجهي كاهش دهيم.

نظر شما