يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۹۲۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
يك كارشناس با اشاره به آشفتگي معماري شهري در تهران
بايد مسوولان در حوزه مديريت شهري،‌وزارت مسكن و شهرسازي و ساير نهادهاي متولي در اين زمينه با بساز و بفروش‌هايي كه هيچ توجهي به هويت بصري شهر نمي‌كنند برخورد قاطع كنند.

فرخ زنوزي ، كارشناس شهرسازي و معماري در گفت و گو با خبرنگار «شهر» ضمن بيان اين مطلب گفت: فضاهاي شهري در پايتخت به اندازه‌اي نابسامان است كه اين فضاها تنها به مكاني براي عبور و مرور مسافران درون‌شهري تبديل شده و شهروندان ديگر هيچ لذتي از حضور خود در شهر نمي‌برند.

وي افزود: اين در حالي است كه در گذشته‌هاي نه چندان دور معماري داخلي و خارجي خانه‌ها ، فضاهاي شهري و عمومي به گونه‌اي بوده است که وقتي شهروندان در شهر بودند به نوعي آرامش دست پيدا مي‌کردند که اين خود تاثير زيادي در روحيه اجتماعي آنها داشته است.

 زنوزي با اشاره به وضعيت نابهنجار سيما و منظر شهري تصريح كرد: منظر شهري بسياري از كلانشهرهاي ايران به ويژه تهران همچون آشفته بازاري است كه هر كس با هر مدل و سليقه‌اي كه مي‌خواهد اقدام به ساخت و ساز مي‌كند و هيچ مرجع قانوني در اين زمينه جلودار آنها نيست.

به گفته زنوزي، متاسفانه امروز و در نتيجه سهل انگاري معماران ايران و تکرار پاره‌اي از اشتباهات شاهد يک معماري ضعيف و محصورکننده اي در کشور هستيم که چهره اکثر شهرهاي ايران به ويژه کلان شهرها را نازيبا کرده و يک نوع ناهنجاري بصري در شهرها ايجاد کرده است.

مدير بخش برنامه‌‌ريزي و طراحي شهري مهندسين مشاور باوند  درباره راهكارهايي براي اينكه كلانشهري همچون تهران از اين ناهنجاري‌هاي بصري خلاص شود،‌توضيح داد: براي جبران اين بي‌هويتي در معماري ايران بايد هر شهري براي خود آرمان شهري را تعريف کرده و شهرداري ها با کمک مردم و ساير دستگاه ها سعي در رسيدن به اين  آرمان شهر کنند.

اين شهرساز ادامه داد: اما منظور از آرمان‌شهر اين نيست كه به سراغ اهداف و معيارهايي برويم كه شايد هيچگاه دست‌يافتني نباشد،‌اين آرمانشهر نبايد خيلي دور از ذهن شهروندان و مديران شهري تعريف شود.

وي بيان كرد: منظور از آرمان‌شهر آن است كه کارشناسان  با تکيه بر تجارب جهاني، استفاده از دانش بومي و تلفيق المان‌هاي سنتي در معماري شهري و بدور از نگاه کلاسيک در اين حوزه به اين آرمان شهر خود دست پيدا کنند.

 
زنوزي در پايان همچنين با انتقاد از نبود قانون مدون در اين حوزه، گفت: بايد مسوولان در حوزه مديريت شهري،‌وزارت مسكن و شهرسازي و ساير نهادهاي متولي در اين زمينه با بساز و بفروش‌هايي كه هيچ توجهي به هويت بصري شهر نمي‌كنند برخورد قاطع كند. 



 

نظر شما