يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
در نخستين همايش قصه درماني و نقش آن در تربيت مطرح شد؛
رييس انجمن مطالعات خانواده ايران گفت: وارد كردن اميدواري و دوري از مفاهيم نااميدكننده در محتواي قصه‌هاي كودكان ضروري است.

به گزارش "شهر"، دكتر عبدالرضا كردي با بيان اين مطلب در نخستين همايش قصه درماني و نقش آن در تربيت گفت: قصه‌هاي كودكان در دنيا اميدوار كننده و در كشور ما به شيوه قديمي و نااميدكننده هستند، به گونه‌اي كه هنوز كلاغ قصه‌هاي ما به خانه نرسيده است.

 

وي افزود: قصه‌هاي كودكانه ذهن كودك را فعال كرده و تلنگري در كودك براي خلاقيت به وجود مي‌آورد. بنابراين بايد به ساختار و محتواي اين قصه‌ها بيشتر توجه كرد.

 

كردي قصه را ثروتي اجتماعي و معنوي دانست كه هر جامعه‌اي با استعانت از آن مي‌تواند كودكانش را جامعه‌پذير، ارزش‌پذير و فرهنگ‌پذير تربيت كند.

 

وي اضافه كرد: قصه بهترين ابزار پرورش خلاقيت، رشد استعدادهاي دروني، تقويت انديشه، استحكام باورهاي ديني، قوام شخصيت و به نوعي ابزار تربيت جامع كودكان است.

 

رييس انجمن مطالعات خانواده ايران اظهار كرد: بر اين اساس مادران و پدران، مربيان، روانشناسان و جامعه‌شناسان هركدام به سهم خود بايد از قصه استفاده‌هاي متفاوتي داشته باشند.

 

وي گفت: بسياري از قصه‌هايي كه در حال حاضر در بازار ما موجود است، متعلق و متناسب با فرهنگ اصيل ايراني نيست.

 

كردي با بيان اين كه درمان يعني تغيير يك رفتار ناسالم به رفتاري سالم اظهار داشت: تبديل يك الگوي سالم به قصه مي‌تواند رفتار ناسالم را اصلاح كند.

 

به نوشته وزارت بهداشت، نقش قصه در بهداشت رواني كودك، تربيت خلاق كودكان، عواطف ديني كودكان، تقويت و پرورش هوش كودكان موضوعاتي بود كه در نخستين همايش قصه درماني و نقش آن در تربيت كودك،  همزمان با راه‌اندازي نخستين مركز تخصصي قصه درماني كشور در دانشگاه علوم پزشكي شيراز مورد بررسي قرار گرفت.

نظر شما