يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۹۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
به نظر مي‌رسد ضعف تدريجي مهم‌ترين گونه‌ درختي جنگل‌هاي غرب کشور، اينک به دليل پاشيدن گرد مرگ بر سر و روي‌شان شتاب گرفته است.

خبرهاي رسيده از ايلام حکايت از آن دارد که صدها هکتار از جنگل‌هاي بلوط استان در حال نابودي هستند و اين نابودي ممکن است با افزايش معني‌دار غبارآلودگي هوا در اثر رخداد ريزگرد و کاهش عملکرد فتوسنتز در رويشگاه‌هاي جنگلي مرتبط باشد.

 هومان خاکپور هم از رخدادي مشابه در طبيعت بختياري خبر مي‌دهد؛ هر چند که هنوز پژوهش جامعي در اين خصوص انجام نگرفته و پندارينه‌هاي متفاوتي براي دلايل شتاب اين مرگ پنهان اعلام مي‌شود.

اميدوارم که همکاران سختکوش در بخش تحقيقات جنگل و گروه حمايت و حفاظت مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور اين موضوع را جدي‌تر گرفته و براي ريشه‌يابي دلايلش، بررسي‌هايي عاجل را در دستور کار خويش قرار دهند.

 

مرگ بلوط‌ها به هر دليلي که باشد، نشانه‌اي آشکار بر شتاب فرآيند ويران‌گر بيابان‌زايي در غرب ايران‌زمين است؛ در سرزميني که مسئول تأمين بيش از نيمي از نيازهاي آبي ايرانيان است و در صورت افزايش ضريب برهنگي سرزمين، بي‌شک ميزان نفوذ و ذخيره‌ي آب در خاک کاهش يافته و امنيت غذايي به همراه پايداري بوم‌شناختي‌ اين منطقه به مخاطره مي‌افتد.

نوشته شده توسط : محمد درويش

نظر شما