يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۵۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
مدير عامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اين كه طرح كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك از سوم خرداد به صورت آزمايشي فعال شده است، اظهار كرد: با توجه به هماهنگي‌هاي به عمل آمده با دستگاه‌هاي دست‌اندركار، اين طرح پس از 7 هفته اجراي آزمايشي رسماً از 20 تيرماه جاري آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهر» حجت الله بهروز پيش از ظهر امروز در كنفرانس مشترك خبري مسئولان شهرداري تهران و راهنمايي و رانندگي،سيستم مورد استفاده در كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك تهران را سامانه قرائت خودكار پلاك خودرو (ANTR) مبتني بر فن‌آوري پردازش تصوير (OCR) اعلام كرد و افزود: با مهيا شدن بستر لازم به منظور اجراي كامل اين سيستم، در حال حاضر 104 معبر ورودي محدوده طرح ترافيك تحت پوشش دوربين‌هاي خودكار پلاك‌خوان قرار گرفته‌اند.


وي با اشاره به اين كه برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد با آغاز رسمي اجراي اين طرح تعداد خودروهاي متخلف از حدود 170 هزار دستگاه در حال حاضر به حدود 10 هزار دستگاه پس از اجراي طرح كاهش پيدا كند، تصريح كرد: اين انتظار وجود دارد تا با كمك مأموران راهنمايي و رانندگي امكان دست‌يابي به پوشش صددرصدي خودروهاي ورودي و در حال تردد در محدوده فراهم شود.


بهروز خاطرنشان كرد: هم اكنون توسعه زيرساخت هاي هوشمند شهر تهران در چند سال گذشته شتاب گرفته است كه ازجمله آن مي‌توان به ايجاد زيرساخت‌هاي فيبر نوري به وسعت 500 كيلومتر، راه اندازي شبكه نظارت تصويري و تجهيز بيش از 370 تقاطع شهر به سيستم كنترل هوشمند اشاره كرد.


به گفته بهروز كاهش 90درصدي ورودهاي غيرمجاز، كاهش آلودگي هوا و كاهش مصرف سوخت به سبب كاهش تراكم ترافيك و تاخير حركت خودروها از جمله مزاياي اجراي اين طرح است.


وي تصريح كرد:در زمستان سال گذشته 690هزار وسيله نقليه به محدوده طرح ترافيك وارد شده اند كه از اين تعداد 250 هزاردستگاه موتورسيكلت بوده است.


وي اظهاركرد:با توجه به اين كه اين طرح سال اول اجراي خود را تجربه مي‌كند اعمال قانون‌ها امسال باسال قبل تفاوتي ندارد وافرداي داراي كارت شناورهستند به طورقطع در هنگام ورود به محدوده طرح ترافيك بايد كارت خود را همراه داشته باشند در غير اين صورت جريمه مي‌شوند.


مدير عامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران در مورد ورود تاكسي‌ها به محدوده طرح ترافيك گفت: هم اكنون در شوراي شهر لايحه‌اي مطرح است كه براساس آن تمام خودروهاي تاكسي كه مبدا و مقصد آنها در محدوده ترافيك نيست،اجاه وروده به محدوده رانداشته باشند.


وي در مورد جمع اوري برچسب هاي آرم طرح ترافيك ،تصريح كرد:دربرنامه هاي بلندمدت قصد داريم به سمتي برويم كه شهروندان براساس نيازشان از اين محدوده استفاده كنند و هزينه آن را نيز پرداخت كنند.


بهروز گفت: بعد از راه‌اندازي سيستم كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك در فاصله زماني مناسب صدور مجوزهاي روزانه و هفتگي محدوده طرح ترافيك را نيز آغاز مي‌كنيم. واگذاري اين آرم ها تا 2 ماه آينده آغاز مي شود.


وي در مورد اظهار نظر دبير شوراي عالي ترافيك مبني امكان پذير نبودن صدور مجوزهاي روزانه و هفتگي محدوده طرح ترافيك به خبرنگار «شهر» گفت: صدور اين مجوزها به ميزان 10درصد از كل آرم ها در شوراي عالي ترافيك مصوب شده است ومن از اين اظهار نظر اطلاعي ندارم.


وي ادامه داد:سيستم كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك،قابليت اجرايي كنترل ورود خودرو هاي داراي مجوزهاي روزانه و هفتگي را دارد همانطور كه در حال حاضر مي توانيم پلاك هاي متغير دارندگان كارت‌هاي شناور را به صورت آنلاين به سيستم معرفي كنيم.


رئيس مركز فرماندهي و كنترل پليس راهنمايي و رانندگي راهور تهران بزرگ نيز در اين نشست تعيين محدوده طرح ترافيك را گام نخست دانست و اظهار كرد: از آن مهم‌تر امكان اعمال دقيق قانون بر مرزهاي محدوده و ضمانت اجرايي آن است كه با اجراي طرح كنترل مكانيزه محدوده طرح ترافيك تا درصد بالايي تحقق پيدا مي‌كند.


سرهنگ سعيد اسماعيلي با اشاره به اين كه با آغاز رسمي اين طرح و كنترل تمام معابر ورودي به محدوده طرح ترافيك و نيز حركت مستمر 10خودرو مجهز به دوربين‌هاي پلاك‌خوان سيار انتظار مي‌رود محدوده مذكور به صورت كامل تحت پوشش قرار گيرد، تصريح كرد: در جهت اجراي موفق اين طرح از هيچ تلاش و كوششي فروگذاري نخواهيم كرد.


وي افزود: طرح كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك از سوم خردادماه سال جاري به طور آزمايشي به اجرا در آمده، برگه‌هاي جريمه به صورت ارشادي و صرفاً جهت آگاهي رانندگان متخلف به درب منازل ايشان ارسال مي‌شود، اما از بيستم تيرماه جاري اين طرح رسماً آغاز به كار مي‌كند، برگه‌هاي جريمه به صورت قطعي و جهت پرداخت مبلغ مندرج به نشاني رانندگاني كه مرتكب تخلف ورود غير مجاز به محدوده طرح ترافيك مي‌شوند، ارسال خواهد شد.


اسماعيلي گفت:در طول دوره آزمايشي بازخوردهاي خوبي دريافت كرده‌ايم و سعي كرديم درصد خطاها را دراين مدت آزمايشي به حداقل برسانيم. اين اقدام مي‌تواند روشي باشد تا در سال آينده ورود مردم به محدوده طرح را آسان‌تر كنيم.


وي اظهار كرد:قصد داريم در آينده نيز در خروجي هاي محدوده طرح نيز دوربين نصب كنيم وشرايطي را فراهم كنيم تا تردد دراين بخش از شهر براي همه ميسر شود.هم اكنون در بخشي هاي از ورودي ها پليس نگذاشته ايم تا ببنيم مردم به وجود دوربين‌ها توجه مي‌كنند كه از اين اقدام نتايج خوبي به دست آمده است.


رئيس مركز فرماندهي و كنترل پليس راهنمايي و رانندگي راهور تهران بزرگ گفت: مخدوش كردن پلاك‌ خودرو از جرائمي است كه براساس قانون بين يك ماه تا يك سال محكوميت دارد پليس.با شدت و بدون اغماض با متخلفان برخورد خواهد كرد.


وي خاطرنشان كرد:خودروهاي داري مجوز  بايد برچسب خود را بر روي خودرو داشته باشند زيرا ماموارن راهنمايي و رانندگي نيز در محدوده طرح حضور دارند و به کارگيري اين سيستم به معناي حذف راهبران نيست.

وي افزود:تنها خودروهايي مجاز به ورود به محدوده طرح ترافيک هستند که شماره پلاکشان در سيستم کنترل مکانيزه ثبت شده باشد و در واقع مي توان گفت تنها خودروهاي داراي مجوز طرح ترافيک، خودروهاي حمل ونقل عمومي با پلاک"ع"، تاکسي هاي شهر تهران با پلاک "ت" و پلاک هاي مجاز نظامي و سياسي امکان ورود به محدوده طرح را دارند و هر خودرويي که شماره پلاکش در سيستم ثبت نشده باشد به محض ورود به محدوده طرح جريمه خواهد شد.



نظر شما