يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۵
کد خبر: ۱۹۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۴
كارشناس ارگونومي مركز سلامت محيط و كار مطرح كرد:
انجام كار در ارتفاع مناسب، در دسترس بودن ابزار كار، كاهش كارهاي تكراري و توجه به خستگي بدن حين كار مهم‌ترين راهكارهاي مقابله با صدمات اسكلتي و عضلاني هستند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، فاطمه صادقي، مسوول برنامه‌هاي مهندسي عوامل انساني و ارگونومي و آمار مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، با بيان اين مطلب گفت: از ديدگاه بهداشت حرفه‌اي در محيط‌هاي كار عوامل مخاطره‌آميز مختلفي به درجات گوناگون سلامت جسمي و رواني كاربران را تهديد مي‌كند كه انجام كار در ارتفاع مناسب، در دسترس بودن ابزار كار، كاهش كارهاي تكراري و توجه به خستگي بدن حين كار راهكارهاي مقابله با اين مخاطرات هستند.

 

وي افزود: انجام كار در وضعيت بدني مناسب، قابليت تنظيم تغيير وضعيت در طول شيفت كاري و استفاده از صندلي‌هاي مناسب مطابق اصول ارگونومي راهكارهاي ديگر مقابله با صدمات اسكلتي و عضلاني ناشي از انجام كار به شمار مي‌آيند.

 

صادقي، تماس مداوم با عوامل مخاطره‌آميز كاري را تهديدي براي سلامت تعداد كثيري از افراد جامعه كه در محيط‌هاي كاري ادارات مشغول كار هستند، دانست و گفت: علاوه بر مشكلات اسكلتي، عضلاني برخي اين صدمات شامل بيماري‌هاي تروماي تجمعي، سندرم تونل كارپال، ناراحتي‌هاي ستون فقرات مثل كمر درد، ناراحتي‌هاي بصري و همچنين مشكلات روحي رفتاري هستند كه بايد به آن توجه كرد.

 

وي استفاده از صندلي‌هاي غير ارگونوميك، جابجايي بسته‌ها و قطعات، وضعيت بدني  نامناسب را مشكلات ديگر كار در كشور اعلام كرد و افزود: در اين راستا توجه به دستورالعمل‌هاي كار با رايانه، چگونگي شرايط ايستگاه‌هاي كاري نشسته و مباني روشنايي داخلي دفاتر اداري دركاهش آسيب‌ها مؤثرند.

 

گفتني است: براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO)‌ كمر دردها 37 درصد از عوامل خطرزاي شغلي در جهان هستند. اين آمار در ايران بر پايه مطالعه ملي بار بيماري و عوامل خطرزا 36 درصد گزارش شده است.

نظر شما