سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۹۶۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
احمد ايراني‌خواه، كارگردانان تئاتر، پلمپ شدن تالار مولوي را سبب ريزش تماشاگر مي‌داند و از عدم انتشار گشايش اين تئاتر توسط رسانه‌ها انتقاد مي‌كند، در حالي‌كه خبر پلمپ شدن آن توسط بسياري از خبرگزاري‌ها منتشر شده بود.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايش "راز ماهي طلايي آكواريوم آقاي ژان" به كارگرداني احمد ايراني خواه، "بپا از اتوبوس جا نموني" به كارگرداني هايده حائري و "ماهي خاك" به كارگرداني سعيد نجفيان كه در حال حاضر در دو تالار اصلي و كوچك مولوي اجرا مي‌شوند، با ريزش تماشاگر مواجه شده‌اند و هنوز اطلاع‌رساني در خوري براي بازگشايي دوباره آنجا نشده است.


احمد ايراني‌خواه در اين‌باره گفت: ما از 23 تيرماه اجرايمان را آغاز كرديم كه در شب 1 تيرماه و مصادف با اجراي ويژه هنرمندان تالار مولوي پلمپ شد. ابتدا شايع شد كه به دليل بد حجابي اين اتفاق افتاده است اما رفته رفته دريافتيم اختلاف دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهي بر سر تصاحب و تملك تالار مولوي موجب اين اتفاق شده است.


وي افزود: در شب اول آقاي فرهمند مسوول جهاد دانشگاهي از گروه معذرت خواهي و درخواست كرد كه از اجراي عمومي منصرف شويم و اين قول را داد كه تا فردا اين مساله را حل و فصل خواهند كرد. از روز دوم با تجمع هنرمندان و اعلام موضع آنان كه اختلاف دو نهاد ربطي به تئاتر ندارد. از سوي ديگر حامي و تهيه كننده گروههاي تئاتر مركز هنرهاي نمايشي است و ما هم بنابر قرارداد بايد هر شب به ميانگين مورد توافق كه 45 تماشاگر در هر اجرا هست، برسيم، بايد به دنبال نجات نمايش براي بيرون رفت از اين اتفاق مي شديم.


ايراني‌خواه با اشاره به اينكه جهاد دانشگاهي 26 سال مديريت تالار مولوي را بر عهده داشته است و كارمندان آنجا خود را محق مي‌دانند كه همچنان متولي تالار باشند، نوع برخورد دانشگاه تهران را غير اخلاقي مي داند از اين جهت كه راههاي بهتري هم براي حل اختلاف وجود دارد.

از شب سوم ايراني‌خواه گروه خود را با تمام سختي‌ها ، فشارها و تنش‌هاي پيش روي آماده براي اجراي عمومي مي‌كند. اما كارمندان جهاد آنها را از انجام اين اجرا باز مي‌دارند چون نمي‌خواهند كه با برقراري اجراها فعاليت دانشگاه تهران در مولوي نيز به طوررسمي شكل گيرد. البته ايراني‌خواه بنابر سفارش تئاتري‌ها و براي جلوگيري از شايعه‌ ممنوعيت تئاتر و تبديل تالار به رستوران اقدام به اجرا كرده است.


او حتي به اين منظور با چند نفر از كارمندان جهاد مذاكره مي‌كند تا كاملا متقاعد شوند كه اجرا رفتن آنها كمكي بزرگ براي تئاتر است. يكي از اين كاركنان تالار در مقام طراح صحنه در خدمت اين گروه نمايشي بوده كه به دليل فشارهاي رخداده در بيمارستان بستري شده است.


در اين مدت قفل‌هاي تالار را گروه تازه وارد عوض كرده اند و حتي در يكي دو مورد برخوردهاي توهين آميز به وقوع پيوسته است. كارمندان جهاد ديگر در آنجا حضور ندارند جز يك نفر كه به سيستم نور و صدا مسلط است و بايد باشد تا اجراها را سروسامان دهد.


ايراني خواه از هنرمندان، خانه تئاتر و مركز هنرهاي نمايشي مي خواهد كه با حضورشان از زيان‌هاي وارد بر سه گروه اجرايي جلوگيري كنند يا دستكم موجب پايين آمدن فشارهاي رواني شوند.


در حال حاضر بنابر قرارداد، اگر تا 15 روز تعداد تماشاگران به حد نصاب نرسد، بايد اجراها متوقف شوند و كف قرارداد به آنها تعلق خواهد گرفت. اين در حالي است كه ايراني خواه با 35 نفر عوامل اين نمايش را سه ماه پيش از اجراي در جشنواره رضوي و الان هم سه ماه پيش از اجراي عمومي تمرين كرده است. در اين گروه 19 بازيگر و 5 نوازنده موسيقي همكاري مي كنند كه با اين زيان اقتصادي همگي بعد از ماهها وقت گذاشتن دچار حيرت خواهند شد. گروهاي ديگر هم از چنين زياني دور نيستند.


ايراني خواه نااميد نيست و همچنان مي ماند تا با روحيه دادن به اعضاي گروهش آنان را براي انجام اجراهاي بهتر درگير با كار كند. او مي داند كه بايد تئاتر همچنان در هر جاي ممكني برقرار باشد و بستن يك تئاتر هيچ كمتر از بستن يك مكان عبادي نيست.


تالار مولوي با مديريت جمعي تئاتري گردانده مي‌شد. مهدي مكاري، كارگردان و مدير تالار مولوي، حجت عليخاني مدير روابط عمومي- كارگردان و بازيگر و مدير توليد تئاتر، رضازاده مسوول هماهنگي و طراح صحنه و نور از جمله كاركناني هستند كه پس از سالها تجربه هم اكنون از ادامه فعاليت در تالار مولوي نفي شده‌اند. در حال حاضر گروهي كه از سوتبق تئاتري برخوردار نيستند مديريت آنجا را عهده دار شده‌اند.

نظر شما