سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۹۷۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰
توسط ركودار طولاني ترين پانتوميم جهان
بهرام ريحاني كه ركورددار طولاني‌ترين پانتوميم دنياست، امروز جمعه 11 تيرماه در شهر رينه واقع در كوهپايه دماوند اجراي ويژه روز ملي دماوند را پيش روي خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، اين پانتوميم كار كشورمان ساعت 5 عصر ميزبان شاعران و نويسندگان فارسي زبان و مقامات ميراث فرهنگي به دعوت دانشگاه پيام نور شهر رينه خواهد بود.

او در اين باره گفت: "براي كشت زيبايي پرنده سپيد را نظاره كن" عنوان اين نمايش ايمايي است كه نگاهي به وجود دماوند در ادبيات كلاسيك از دوران باستان تا دوره معاصر دارم. اين نمايش بيانگر مفهوم صلح، عدالت، برابري و آزادي در جهان است.

 

وي افزود: هدفم اين است كه از دماوند به عنوان نمادي كه در ذهن و قلب ايرانيان جاي گرفته است، در سطح گستره‌ي جهاني بهره وري كنم. چنانچه ما آن را همواره با پاكي و سپيدي شناخته ايم. دماوند به سپيدي، بلندي و زيبايي مشهور است.

 

بهرام ريحاني كه در سال 87 و 88 روي قله دماوند به عنوان بلندترين صحنه نمايش جهان، يك نمايش ايمانيي را اجرا كرده است، آرزو مي كند حتا تا 20 يا 30 سال آينده دماوند را به عنوان صحنه صلح جهاني شناخته شود. به همين خاطر به حركت خود در راستاي ارتباط هنر پانتوميم و دماوند ادامه خواهد داد.

 

نمايش "براي كشت زيبايي پرنده سپيد را نظاره كن" تك نفره است.

 

اين هنرمند همچنين از 20 تيرماه كارگاه آموزش نمايش ايمايي را براي دانشجويان و علاقه مندان به اين هنر برگزار مي كند. البته تا 19 تيرماه هم براي ثبت نام در اين كارگاه وقت تعيين شده است. در اين كارگاه سه مبحث مطرح خواهد شد. اول، شناخت قابليت هاي بدن براي ايجاد معاني و انتقال آن، دوم، تكنيك هاي خاص پانتوميم و سوم، كاربرد اصولي تصور، تجسم و حركت در فضا از جمله مباحث است. پس از پايان دوره نيز يك گروه 30 نفره موفق به اجراي نمايش در فضاي باز فرهنگسراي خاوران به مدت 10 شب خواهند شد.

 

بهرام ريحاني در خردادماه 85 حدفاصل تهران و اصفهان را با اجراي پانتوميم طناب كشي طي كرد و با اين اجرا صاحب عنوان طولاني ترين پانتوميم دنيا شد. نام‌ گروه‌ بهرام‌ ريحاني‌ «سوما» (به‌ معناي‌ عكس‌ ماه‌ در آب‌) است‌. اين‌ گروه‌ تاكنون‌ پانتوميم‌هاي‌ پيانو، انسان‌ و هستي‌، خاطره‌ ازلي‌، سياه‌ و سفيد، وراي‌ زاگرس‌، مارسل‌ مارسو در خوابگاه‌، انسان‌ رازي‌ عجيب‌تر از بهشت‌، ضرب‌المثل‌هاي‌ معروف‌، عقايد ويتريني‌، خوشه‌ كهكشاني‌ و ... را اجرا كرده‌ است‌.

نظر شما