شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۷۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
امام جمعه موقت تهران گفت:وقتي كشور مي‌تواند در دنيا نمونه باشد كه قضاي ما اسلامي و علوي باشد كه البته ما به اين سو مي‌رويم و نظام قضايي و قوانين ما در اين جهت حركت مي‌كند، اما با كمال تاسف اخلاق جامعه خراب شده ، روز به روز پرونده‌ها سقف بيشتري پيدا مي‌كند و دعوا روي دعوا به وجود مي‌آيد و مشكلاتي در دادگستري‌ها وجود دارد براي ما گرفتاري ايجاد مي‌كند اما بايد دستگاه قضايي ما تابلوي قضاي دنيا باشد.

 

به گزارش "شهر" آيت الله "محمد امامي کاشاني در خطبه هاي امروز نماز جمعه تهران گفت : غربي ها ايران را متهم به ساخت سلاح اتمي مي کنند، اين درحالي است که برنامه ايران علمي و صنعتي است و ساخت سلاح اتمي در طريق هسته اي ايران جايي ندارد.

وي يادآور شد: آنها از اين موضوع آگاه هستند اما در عين حال نمي خواهند کشورهاي اسلامي رشد کنند، آنها عزت و بيداري اسلامي را نمي خواهند.

امام جمعه موقت تهران تاکيد کرد که نظام اسلامي ايران به برکت امام راحل و خون شهيدان بوجود آمد و موجب بيداري جهان شد.


امامي کاشاني همچنين با يادآوري بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مسوولان قوه قضاييه و اساتيد دانشگاه ها مبني بر ضروت هماهنگي بين قوا گفت: ايشان بر همدلي و هماهنگي قوا تاکيد کردند.


وي افزود: همه بايد دست به دست هم بدهند و با هماهنگي امور کشور را به نحو احسن به پيش ببرند بويژه در شرايط امروز کشور که دشمنان تهمت هايي به نظام جمهوري اسلامي ايران مي زنند.


خطيب نماز جمعه تهران با يادآوري وضعيت مردم فلسطين بويژه در غزه و فشار صهيونيست ها بر مسلمانان فلسطيني ادامه داد: اگر دولت هاي اسلامي بيدار شوند و به وظيفه خود عمل کنند، اين سرزمين در حلقوم دشمن نخواهد ماند.


امامي کاشاني همچنين با گراميداشت سالگرد شهادت آيت الله بهشتي و 72 تن از يارانش اظهار داشت: 29 سال از اين حادثه تلخ مي گذرد، دشمن فضاسازي هاي بسياري عليه آيت الله بهشتي انجام داد، چراکه وي از مسوولان قضايي کشور ، فقيه، فيلسوف و انسان ارزشمندي بود، آنها تلاش کردند که وي را از پاي درآورند.


وي ادامه داد: آنها تصور کردند که با وقوع اين حادثه، آيت الله بهشتي فراموش مي شود ، اما با گذشت 29 سال شاهد هستيم که اين شهيد بزرگوار در دنياي اسلام داراي چه مقامي است و منحرفان و منافقان به چه بدبختي افتاده اند.


امام جمعه موقت تهران تاکيد کرد: انسان بايد توجه داشته باشد که هميشه سخن و قلم وي بر حق باشد و به راه باطل نرود.


امامي کاشاني در بخش ديگري از سخنان خود از نيروي انتظامي خواست که در برخورد با اوباش و مزاحمان نواميس براساس موازين، اخلاق و تعابير اسلامي برخورد کند. چه بسا برخورد شايسته، آنها را از راه نادرست بازگرداند.


وي افزود: بايد از نيروي انتظامي در برخورد با اوباش و مزاحمان نواميس حمايت کرد.

امام جمعه موقت تهران با يادآوري روزهاي برگزاري کنکور سراسري در کشور خطاب به داوطلبان گفت : آنچه براي انسان ارزش دارد علم براساس خدمت است ، شما عزيزان بکوشيد خوب درس بخوانيد و فطرت و معنويت خود را نيز حفظ کنيد که علم بر مرکب فطرت ارزش دارد اما اگر انسان فطرت و معنويت را از دست بدهد اين علم موجب تباهي انسان مي شود.


آيت‌الله محمد امامي كاشاني به مناسبت هفته قوه قضائيه عدالت را محور سخنان خود قرار داد و به موضوع عدالت و قضاوت بر مبناي عدالت تاكيد كرد.


وي اظهار داشت: خداوند متعال به حاكمان و قاضيان دستور داده بر مبناي عدالت حكم كنند و عدالت موعظه خوبي براي كساني است كه در مسند قضا قرار دارند.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، قضاوت را از مباحث بسيار مهم در اسلام دانست و اظهار داشت: فلاسفه بحث نبوت را بر اساس شريعت و قانون مطرح كردند و تاكيد دارند جامعه بدون شريعت و قانون نمي‌تواند روي پاي خود بايستد و چون قانونگذار خداست، بايد پيامبر هم باشد.


آيت‌الله امامي كاشاني عدالت را پشتوانه بسيار مهم قانون و قضاوت دانست و با اشاره به اهميت قضاي اسلام در منظر امام علي (ع) افزود: قوام كشور به دادگستري است و نظام خانواده، سياسي و اقتصادي روي دوش دادگستري قرار دارد و قضاوت مي‌تواند سامان دهنده يا تخريب كننده امور باشد.


وي با بيان اينکه قضاوت هم مي تواند سالم و سازنده و هم مخرب باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دستگاه قضاي ما قضات پاک و شريف فراوان داريم و رييس قوه قضاييه نيز فردي شايسته است اما متاسفانه قضاتي هم که با تطميع و توصيه حکم و عدالت را رعايت نمي کنند، داريم.


وي ادامه داد: امروز بحمدالله رياست دستگاه قضا از هر جهت فردي شايسته و فقيه و عادل است و در دستگاه قضايي قضات شريف و كاردان فراوان وجود دارد. اما افرادي هم هستند كه تحت تاثير شرايط قرار گرفته و توصيه پذيرند و به عدالت حكم نمي‌كنند.


خطيب جمعه تهران گفت: گاهي گفته مي‌شود اگر فرد وكيل باشد بهتر از آن است كه قاضي باشد چون كار قضاوت درآمد اندك و خطر فراوان دارد اما قضات بايد بدانند كه نزد خدا جايگاه مهم و قيمت بالايي دارند.


آيت‌الله امامي كاشاني افزود: وكلا هم توجه داشته باشند كه دفاع از باطل حرام است و لذا آنجا كه پرونده را مطالعه و بررسي مي‌كنند و متوجه مي‌شوند مراجعه كننده به آنها ذيحق نيست نبايد دفاع كنند.


وي ادامه داد: كشور نيازمند آن است كه دستگاه قضايي هر چه بهتر عدالت را رعايت كند و اگر قاضي بر اساس عدالت حكم كند هم در سلامت جامعه نقش موثر خواهد داشت و هم نزد خداوند اجر قرب دارد اما خروج او از عدالت باعث مي‌شود كه به حال خود واگذار شود.


عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: كسي نبايد به قاضي توصيه كند و يا به او دستور دهد بلكه قاضي بايد در صدور حكم آزاد باشد و فقط خدا را در نظر گيرد و حكم الهي و درست صادر كند.


آيت‌الله امامي كاشاني افزود: وقتي كشور مي‌تواند در دنيا نمونه باشد كه قضاي ما اسلامي و علوي باشد كه البته ما به اين سو مي‌رويم و نظام و تفكر قضايي و قوانين ما در اين جهت حركت مي‌كند، اما با كمال تاسف اخلاق جامعه خراب شده است.


وي ادامه داد: روز به روز پرونده‌ها سقف بيشتري پيدا مي‌كند و دعوا روي دعوا به وجود مي‌آيد و مشكلاتي كه هم در دادگستري‌ها وجود دارد براي ما گرفتاري ايجاد مي‌كند اما بايد دستگاه قضايي ما تابلوي قضاي دنيا باشد.


خطيب جمعه تهران گفت: اگر قرار باشد پول مطرح باشد در بسياري از جاها مي‌توان به پول دست يافت اما مهم پاكيزگي زندگي است و قضات بايد دقت كنند مشمول اين سخن امام صادق (ع) نشوند كه فرمودند اگر قاضي بين دو نفر قضاوت و از روي غفلت و مسامحه يا عمدا خطا كرد، از بالاتر از آسمان بر روي زمين مي‌افتد و ارزش و اعتبار و مقام و آخرت خود را از دست مي‌دهد.


آيت‌الله امامي كاشاني با تاكيد بر اينكه قضات بايد قدر مسند قضا را بداند و حقوق مردم را رعايت كنند، اظهار داشت: وظيفه دستگاه عدليه اين است كه حقوق مردم را ضمانت كند و قضات از خدا بترسند و جز خدا نبينند و براي رضاي الهي حكم كنند.


وي تصريح كرد: تسريع به معناي تعجيل و بي دقتي در صدور حكم بسيار ناپسند و مضر است و قضات بايد از اين كار بپرهيزند و پرونده‌هاي قضايي را دقيق مطالعه كرده و با رعايت اطراف پرونده حكم دهند.


امام جمعه موقت تهران، مشکلات قضات را مورد تاکيد قرار داد و در عين حال تصريح کرد: اگر قاضي خداي ناکرده عمدا خطا کند و يا از روي غفلت و تسريع حکم صادر کند، بسيار بد است.


امامي کاشاني به قضات توصيه کرد که با دقت پرونده ها را بررسي و حکم صادر کنند و بار ديگر بر رعايت عدالت در قضا و بوي‍ژه رعايت حقوق مردم تاکيد کرد.

 

نظر شما