دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۹۸۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
عبدالله انوار از انتشار «شرح ادوار مباركشاه بخاري» كه كتابي درباره موسيقي‌ است، توسط انتشارات فرهنگستان هنر در آينده نزديك خبر داد.

انوار، نسخه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره انتشار اين كتاب گفت: در سال‌هاي اخير، چند كتاب در شاخه موسيقي نظري تصحيح كرده‌ام كه يكي از آن‌ها «شرح ادوار مباركشاه بخاري» با ترجمه و حواشي است و فرهنگستان هنر به‌زودي آن‌‌را منتشر مي‌كند.

وي گفت: موسيقي نظري، رشته‌اي بسيار علمي و بر اساس اصول و قواعد رياضي بوده و تمام بحث‌هاي دقيق نظري را در بر داشته است. اين رشته موسيقي كه از فارابي آغاز شده و تا قرن 9 و اوايل صفويه ادامه داشته است، به دستگاه‌هاي آوايي و موسيقايي اشاره دارد كه ضوابط دقيق حاكم بر آن، موسيقي ايراني را از نت‌فرنگي بي‌نياز مي‌كرده است.

وي توضيح داد: يكي از كتاب‌هايي كه پيش از اين در اين حوزه تصحيح كرده‌ام، «شرح ادوار صفي‌الدين ارموي» است.

انوار همچنين به تدريس خصوصي كانت از روي منابع اصلي و همچنين معرفي مناطق بسيار قديمي تهران اشاره كرد. وي گفت: متاسفانه تهران بي‌هويت شده است. من تاكنون چند مقاله براي شهرداري درباره نقاطي از تهران كه در حال از بين رفتنند، نوشته‌ام.

وي اظهار كرد: برخي از اين مناطق، پيش از اين از دهات اطراف تهران بوده‌‌اند و بعدها جزئي از شهر شده‌اند، مثل يافت‌آباد و برخي ديگر محله‌هايي بوده‌اند كه به مرور از بين رفته‌اند، مثل باغ قيطريه. من اين مناطق را از روي نسخه‌هاي خطي و نقشه‌هاي قديم تهران شناسايي كرده و درباره آن‌ها تحقيق مي‌كنم.

سيد عبدالله انوار در سال 1303 متولد شد. وي از مترجمان ايراني و از پيش‌کسوتان معاصر نسخه‌شناسي در ايران و همچنين نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، فهرست‌نويس، رياضي‌دان و متخصص متون کهن رياضي نيز هست.

وي بيش از 20 سال رئيس بخش نسخ خطي کتابخانه ملي ايران بود و در طول دوران کاري خود حدود 10 جلد فهرست نسخه‌هاي خطي به فارسي و عربي، تدوين کرد.

انوار يکي از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نيز تدوين کرده‌است و هم‌اكنون در دانشگاه ايران‌شناسي در مقطع كارشناسي ارشد، به تدريس طرح فهرست‌نگاري اشتغال دارد.

از جمله آثار منتشر شده وي مي‌توان شرح و ترجمه 22 جلد کتاب شفاي بوعلي‌سينا، شرح و ترجمه «شرح اشارات» خواجه نصير، تعليقه مفصل بر دانشنامه علايي ابن سينا، ترجمه مقاصدالفلاسفه غزالي، شرح متافيزيک ارسطو، ترجمه سمبوليسم در دين و ترجمه تطور حيات برگسون را نام برد.

نظر شما