شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۸۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
يكي از مخلوقات عجيب خطرناك با زيبايي سحر آميز در دريا عروس دريايي است كه در ميان انبوهي از پلانكتون‌ها در آب غوطه ورخورده و به سمت سواحل شناور مي شود و بدون داشتن آرواره قوي و دندانهاي تيز از كشنده ترين موجودات دريايي است .

به گزارش شهر، عروسهاي دريايي مي گزند اما گزش بيشتر آنها كشنده نيست . اين جانوران گونه هاي متفاوت با اشكال متنوع دارند بعضي از انواع آنها خود را به جلبكهاي دريايي مي چسبانند و زمان زيادي را روي بستر دريا سپري مي كنند و همچنين قادرند با منقبض كردن عضلاتشان به سمت جلو حركت كنند .

جالب است بدانيد عروس دريايي از سمي ترين مخلوقات دريا به شمار مي رود بدن يك عروس در يايي از يك توده پوليپ مانند تشكيل شده كه از آن انشعابات زيادي به شكل رشته خارج مي شود .سطح اين رشته ها به هزاران سلول زهر دار به نام نماتو سيت پوشيده شده است سم آنها در مجموع مي توان يك انسان بالغ را بكشد.

معمولاً عروس هاي دريايي از ماهي هاي كوچك تغذيه مي كنند وقتي ماهي در تماس بارشته ها قرار مي گيرد و به دام مي افتد سم حاصل از رشته ها او را فلج مي كند و بعد بوسيله اين رشته ها به دهان كه در مركز پليپ واقع شده است برده مي شود . بعضي از انواع عروسهاي دريايي بزرگ از جانوراني مثل خرچنگ و ماهي و ميگو تغذيه مي كنند ولي تغذيه آنهايي كه كوچكترند از پلانكتونهاست.عروسهاي دريايي از نظرشكل و خصوصيات بسيار متنوع هستند .

 

عروس دريايي داراي چنگال هايي به بلندي 1 تا 3 متر و بدنش ژلاتين مانند است. اين موجود دريايي قادر به سوراخ کرن پوست بدن انسان است و در تمام نقاط دنيا مضر است. نيش عروس دريايي داراي مواد مختلف است که بعضي از آنها باعث واکنش آلرژي مي شوند. سمي ترين آنها عروس دريايي استوايي است.

 

نيش بسيار دردناک عروس دريايي استراليايي كه مي‌تواند با زهر خود انسان را در كمتر از سه دقيقه از پاي در بياورد و چنگالهاي بيش از سه متري آن اغلب کشنده است و قربانيان در بيشتر موارد با نيش اين حيوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست مي‏دهند. .اين جاندار نمي‌تواند شكار خود را تعقيب كند و همچنين به علت برخورداري از اندامي ژله مانند نمي‌تواند با هيچ جانداري درگير شود و به همين علت بايد بتواند در صورت نزديك شدن شكار و يا يك جاندار مزاحم، تنها با يك تماس آن را از پاي درآورد و به همين علت به چنين سم مرگباري مجهز شده‌است.

بيشتر گونه‌هاي‌ آبزي‌ نواحي‌ معتدل‌ جهان‌، خطرناك‌ نيستند ولي‌ برخي‌ از گونه‌هاي‌ استوايي‌ مي‌توانند باعث‌ مسموميت‌ شديد بشوند. گهگاه‌ مرگ‌ در اثر فلج‌ عضلات‌ قفسه‌ سينه‌ و بسيار به‌ ندرت‌ در اثر آنافيلاكسي‌ رخ‌ مي‌دهد.ستاره‌ دريايي‌، مرجان‌ و شقايق‌ دريايي هم نيش‌هاي‌ دردناكي‌ دارند. زهر آنها در سلول‌هاي‌ نيشي‌ قرار دارد كه‌ به‌ پوست‌ مي‌چسبند.

عروس دريايي (jellyfish) و ديگر جانوران زير شاخه‌ هيدروئيدها (Cnidaria) سلول‌هاي گزنده‌اي به نام كنيدوسيت دارند. اين سلول‌ها، رشته توخالي كوچكي را با شتابي باورنكردني به سوي هر چيزي پرتاب مي‌كنند سپس زهري را از راه آن رشته به درون هدف وارد مي‌كنند. خارتنان دريائى با خارهاى تيز پوشيده شده‌اند. اين خارها مى‌توانند بعد از تماس با پوست شکسته و در آن جايگزين شوند. در نتيجه درد شديد و مداوم ايجاد مى‌شود و زخم بعداً عفونى خواهد شد مگر اينکه خارها بيرون آورده شوند. اگر خارها در دست‌ها يا پاها فرو رفته است، اين‌کار بايد توسط يک شخص ماهر و به‌وسيله? سوزن خياطى انجام شود. در صورتى‌ که فرورفتگى خار عميق باشد بايد با پزشک خود مشورت کنيد.

 

نظر شما