شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۹۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۶
دوازدهمين ويژه‌نامه ايران‌شناسي و ايران‌گردي «سرزمين من» كه كاري از گروه مجلات همشهري است منتشر شد.

به گزارش شهر اين نشريه در شماره جديد خود عنوان گزارش جلد را که در بخش گردشگري منتشر شده، «مردان پارسي و سرزمين اژدها» انتخاب کرده است.


«سرزمين من» در اين گزارش به تحليل و مقايسه حضور ايران و کشورهاي ديگر در نمايشگاه بين‌المللي شانگهاي پرداخته است. آيا اينجا ايران است؟ اين سوالي است كه با ديدن عكس‌هاي گزارشي كه در بخش تاريخ و طبيعت اين مجله چاپ شده براي مخاطب پيش مي‌آْيد. سرزمين من براي اولين بار به طور جامع به كوه - قلعه شگفت‌انگيز بهستان پرداخته است. 

 

مردم اين نقطه از استان زنجان قلعه را با نام «جن داغي» (کوه جن) مي‌شناسند و سرزمين من هم عنوان اين گزارش را «تخت ديو و طبيعت» برگزيده است. تركيب «قاصد روزان ابري» بسياري را به ياد شعر نيما يوشيج مي‌اندازد. آنجا كه مي‌گويد: «قاصد روزان ابري داروگ، كي مي‌رسد باران؟» سرزمين من در بخش طبيعت خود سراغ داروگ رفته، جانوري كه كوچك ترين قورباغه ايران نام گرفته است. 

 

اين گزارش نخستين مقاله علمي منتشر شده درباره کوچک‌ترين قورباغه ايران است که ساکنان شمال کشور آن را پيام‌آور باران مي‌دانند. اين گزارش توسط «حاجي قلي کمي»، شناخته شده‌ترين دوزيست‌شناس ايران نوشته شده است.


گزارش سرزمين من درباره قورباغه درختي، تنها گزارش طبيعت اين شماره از مجله نيست. بخش ويژه خليج فارس اين شماره از مجله نيز به ماجراي يک همزيستي شگفت‌انگيز در درياي پارس پرداخته است؛ زندگي همراهانه دلقک‌ماهي و شقايق دريايي.

 

دلقك‌ماهي از آن دست ماهي‌هايي است كه در اين سال‌ها بيشتر با شخصيت كارتوني «نمو» در جهان شناخته شده است. اين گزارش كه «يک عاشقانه آرام» نام دارد، زندگي دلقک‌ماهي را در بازوان سمي شقايق دريايي به تصوير مي‌کشد. سرزمين من در ادامه بخش سفره ايراني خود همچون آبگوشت و چلوكباب كه در شماره‌هاي پيشين منتشر كرده بود، به «قصه نان سنگک» رسيده است.


«اين سنگ را با من بخوان» راهنماي سفر يک روزه اي براي تماشا و کتيبه خواني در باغ کتيبه هاي نياوران است. در اين گزارش خواهيد خواند که با سفر به اين باغ مي توانيد بدون پرداخت هزينه هاي بسيار، تمام کتيبه هاي نقاط مختلف ايران را يکجا بخوانيد.


«سرزمين من» که تا دو شماره پيش اساس کار را بر مطالب تاليفي قرار داده بود، از شماره يازده خود، بخش جديد ترجمه را نيز با عنوان «همكاران سرزمين من» به باقي بخش‌ها افزوده تا همکاران خود را در سطح جهان به ايرانيان معرفي کند. عنوان اين نوشتار «آوارگان فراموش شده» است و گزارش در مجله نشنال جئوگرافيك منتشر شده است.

 

اين گزارش، به 80 ميليون خانه به‌دوش هندي مي‌پردازد که به سنت‌هاي قديمي و کهن خود هنوز وفادار مانده‌اند.  سرزمين من در 132 صفحه، به سردبيري رضا مختاري و با قيمت 2500 تومان به صورت تمام رنگي و گلاسه و همراه با پوستر رايگان منتشر شده است.

نظر شما