شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۹۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
محمدحسين ماهر از برگزاري نمايشگاهي از آثارش در نگارخانه اثر طي دو ماه آينده خبر داد. عناصر اصلي در اين تابلوها، گياهان هستند.

اين نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره اين آثار گفت: دوره‌اي از نقاشي‌هايم را كه هم‌اكنون آماده است، طي دو ماه آينده در گالري اثر به نمايش خواهم گذاشت. البته ممكن است به دليل آماده نبودن فضاي اين گالري، اميد تهراني مدير گالري اثر تصميم به برگزاري نمايشگاه در محلي ديگر بگيرد.

 

ماهر توضيح داد: اين آثار به شيوه‌اي كاملا فيگوراتيو و برگرفته از نقاشي مكتب شيراز و بغداد در دوره عباسي و تيموري است. با تلفيق گياهان موجود در اطرافمان و مطالعه بر آثار اين دوره‌ها و دريافت‌هايي از نوع نگاه اين نقاشان، روي اين تابلوها كار كرده‌ام و سعي كرده‌ام درك عميقي را كه آنان از طبيعت داشته‌اند، در اين آثار منعكس كنم.

 

وي اظهار داشت: اين تابلوها منوكروم هستند، از رنگ‌هاي محدودي در آن‌ها استفاده شده است و زيرسازي آن‌ها به فضاي ذهني من بسيار نزديكند. تكنيك اين تابلوها اكرليك است كه در بعضي از تابلوها روي مقواي زيرسازي شده و در برخي روي بوم آمده است.

 

ماهر همچنين گفت: ابعاد اين نقاشي‌ها بين 60 در 70 و 120 در 140 سانتيمتر متغير هستند و هنوز قيمتي براي‌ آن‌ها مشخص نكرده‌ام. البته هميشه براي تعيين قيمت كارهايم از مشورت دست‌اندركاران نقاشي بهره مي‌گيرم.

 

اين مدرس دانشگاه در توضيح شكل‌گيري اين مجموعه گفت: سه سال پيش مجموعه‌اي را در گالري اثر به نمايش گذاشتم. زماني‌كه روي آن مجموعه كار و مطالعه مي‌كردم، به لحاظ مباني عناصري كه در كارم لازم داشتم، شروع كردم به مطالعه مكتب شيراز و بغداد و حتي گياهان دارويي كه به نوعي بر آن‌ها كار شده و خواصشان ذكر شده است. از دل آن مجموعه بود كه اين كارها متولد شدند.

 

محمدحسين ماهر متولد 29 آذر 1336 در آبادان است. وي در سال 1358 در مقطع ليسانس رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي تزئيني فارغ‌التحصيل شده است. تا به حال در 11 نمايشگاه گروهي خارجي شركت داشته و 20 نمايشگاه انفرادي در داخل و خارج از كشور برپا كرده است. وي همچنين در 25 نمايشگاه گروهي و بيينال خارجي شركت داشته است. گالري اثر، محل نمايش آثار وي در خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان پلاك 13 قرار دارد.

نظر شما