شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۰۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
در مراسم رونمايي كتاب «تار و پود و هنوز»/
علي‌اكبر صارمي، پيشكسوت معماري، در مراسم رونمايي كتاب خاطراتش «تار و پود و هنوز» كه عصر ديروز دوشنبه 14 تير در خانه هنرمندان برگزار شد، چندگانگي فرهنگي در ايران را مثبت و تاثيرگذار ارزيابي كرد.

به گزارش شهر، در اين مراسم كه انتشارات هنر معماري قرن برگزاركننده آن بود، صارمي به بررسي مفصل يكي از كروكي‌هايي پرداخت كه در «تار و پود و هنوز» منتشر شده است. اين كروكي مربوط به محله‌اي در زنجان است كه وي در آن متولد شده و رشد يافته است. وي در خلال اين بررسي به چندگانگي فرهنگي در ايران اشاره داشت و پيوند با فرهنگ‌هاي گوناگون در يك فضا را تاثيرگذار و مثبت دانست.
صارمي سپس فيلمي 15 دقيقه‌اي را به نمايش گذاشت كه از سال 1345 تا 51 در دوران تحصيل خود با دوربين 8 ميليمتري گرفته است.

در اين مراسم همچنين بيژن شافعي طراح و معمار، پس از خواندن متني كه از كتاب برداشت شده و با ايجاز نوشته شده بود، گفت: پيامي كه صارمي دارد، امروز خريدار ندارد. وي سال‌ها حركت و شناخت را به‌گونه‌اي اكسپرسيونيستي ساخته و پرداخته و به مخاطب ارائه مي‌كند.

وي ادامه داد: صارمي مي‌ايستد، مي نشيند و در همه حال عشق‌بازي‌اش را به ما هديه مي‌كند. ما را به كتالونيا و بارسا مي‌برد و از قدم‌زدن در كوچه‌هاي باريك و لذت نوشيدن قهوه در پياده‌روهاي پاريس مي‌گويد.
شافعي همچنين گفت: گذشته براي صارمي توقف نيست؛ بلكه از آن سكويي مي‌سازد براي پريدن به اوج. از معمار و معماري مي‌گويد و هيجان تحول را در خود پنهان نمي‌كند. تحفه صارمي، پنهاني عشق بي‌برگشت است.
وي سپس به اولين ديدار خود با صارمي در زمان مصاحبه‌اش در دانشگاه فارابي اشاره كرد و گفت: ايشان همواره پشتيبان مطالعاتي و تحقيقاتي ما بوده و هستند و براي دوستي با ايشان به خود مي‌بالم.
جنتي كه اجراي اين مراسم را بر عهده داشت نيز درباره اين كتاب گفت: نام كتاب، «تار و پود و هنوز»، بسيار تفكربرانگيز و شبيه به نوعي هايكو است. نوعي اشراق، به دنبال تجربه دروني رفتن، توجه و اعتناي عميق شاعرانه از نام اين كتاب پيداست.

وي گفت: قطع كتاب نيز خشتي است كه بي‌مناسبت با معماري نيست. كتاب با برف شروع مي‌شود، نماد پاكي و لطافت و زندگي است، با تكيه بر شعر شاملو بر پيشاني آن. اين كتاب زندگي‌نامه خودنوشت دكتر صارمي است. اگرهنرمندان درباره خودشان نمي‌نوشتند و ديگران از اين همه درك عميق از زيبايي‌ها بي‌بهره مي‌ماندند.
جنتي اظهار داشت: سهراب سپهري را شاعر-نقاش مي‌گويند و ما بايد دكتر صارمي را معمار-نويسنده بناميم. وي نه تنها دستي قوي در اسكيس بلكه دستي قوي در نوشتن نيز دارند. ايشان در بخش سفرنامه درست مثل يك دوربين، متن را نوشته‌اند.

وي افزود: اين اثر 1280 سطر پي‌نوشت دارد. يعني چيزي حدود يك كتاب 60 صفحه‌اي كه مثل يك دايرة‌المعارف است. توصيف بي‌نظير مكان‌‌ها، فضاها و شخصيت‌ها نشان از اشراف كامل وي به ادبيات كهن و نو، چه نثر و چه شعر دارد. نثر او انسان را به ياد ماكسيم گوركي مي‌اندازد.
فريار جواهريان نيز در اين مراسم به اولين كنگره زنان معمار در رامسر در سال 56 اشاره كرد و گفت: صارمي يك عارف است و حضورش به انسان آرامش مي‌دهد. او يكي از شاگردان ممتاز لوئي كان بود، مي‌توانست در دفتر لوئي كان بماند و امكاناتي بسيار بيشتر و بهتر از امروز داشته باشد؛ ولي به دليل عشقي كه به سرزمينش و هنر و فرهنگ آن داشت، هيچ‌گاه وطن و ميهن را ترك نكرد.

وي به مهاجرت بي‌رويه جوانان انتقاد كرد و اظهار داشت: سرزمين ما در طول تاريخ دچار هرج و مرج‌هاي بسياري شده است؛ ولي آن‌چه ثبات دارد و ما را نجات مي‌دهد، ارج دادن به زيبايي و هنرمان است.

در ادامه مراسم سهيلا بسكي سر دبير مجله معمار، به رواج زندگي‌نامه‌نويسي اشاره كرد و گفت: اين‌كار به ما امكان مي‌دهد جزئيات زندگي يك هنرمند يا سياستمدار را درك كنيم و اين جزئيات، راز جاذبه هستند.
در ادامه ثمر صارمي به صفحه 183 اين كتاب و پس از آن پرداخت. درست از جايي كه خود در زندگي پدرش حضور يافته است.

مراسم رونمايي كتاب «تار و پود و هنوز: سرگذشت معماري من و ما» عصر ديروز دوشنبه 14 تير در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد. اين كتاب به‌تازگي توسط انتشارات هنر معماري قرن منتشر شده است.

نظر شما