دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۰۰۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
گزارش کميسيون بهداشت و درمام مجلس شوراي اسلامي در مورد وضعيت آلودگي برنج‌هاي وارداتي به فلزات سنگين در صحن علني قرائت شد.

به گزارش خبرگزاري « شهر »در جلسه علني امروز مجلس گزارش کميسيون بهداشت و درمان درخصوص وضعيت آلودگي برنج‌هاي وارداتي به فلزات سنگين قرائت شد.

در گزارش کميسيون بهداشت و درمان آمده است: بررسي نمونه‌هاي جمع آوري شده از مبادي گمرک‌هاي کشور نشان داد که اين نمونه‌ها از نظر ميزان غلظت آلودگي به فلز سنگين کادميوم آلودگي ندارد.

اين گزارش مي‌افزايد: آناليز نمونه‌ها درخصوص غلظت آلودگي به فلز سرب حاکي از آن است که برنج‌هاي وارداتي با عنوان‌هاي عطر گل باز، دل مبارکه کامونگي، سارال، کيميا، جادوگر، هاشمي 1121، عررمان و حاجي مرادي داراي غلظت بالا بودند.

همچنين از آنجا که معيار سنجش آلودگي برنج به آرسنيک در ايران مشخص نيست، اعضاي اين کميسيون بر لزوم تعيين ميزان دريافت آرسنيک از مواد غذايي اصلي نان، برنج، آب و هوا تاکيد کردند.

اعضاي کميسيون بهداشت و درمان در گزاش خود بر جلوگيري از توزيع 8 نمونه اعلام شده برنج آلوده به سرب در بازار و ارجاع آن به کشورهاي فروشنده تاکيد کردند.

در اين گزارش همچنين پيشنهاد شده است در مورد برنج‌هاي آلوده به فلز سنگين آرسنيک از بين استانداردهاي کشورهاي آسيايي و استاندارد، کشور چين که توسط وزارت سلامت و سازمان استاندارد ملي آن کشور تعيين شده است مبناي عمل قرار گيرد.

در اين گزارش تاکيد شده که علت عمده آلودگي برنج به فلز سنگين آرسنيک آبياري مزارع، با آب آلوده به آرسنيک مي‌باشد لذا لازم است آناليز برنج‌هاي وارداتي به صورت مداوم مورد بررسي قرار گيرد.

پس از قرائت گزارش کميسيون بهداشت و درمان "علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد: گزارش مربوط به کميسيون اصل نود ارسال مي‌شود تا از طريق مراجع ذيربط مورد پيگيري قرار گيرد.

نظر شما