يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۰۴۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳
در آب هاي جمع آوري شده ، اثراتي از فاضلاب مشاهده مي شود که نوع اين آب براي سازه ها و سيستم جمع آوري آب هاي سطحي خطرناک است و ما را مجبور به صرف هزينه اي مضاعف جهت نگهداري و بهسازي سازه ها مي‌کند.

مديرعامل شرکت خاکريزآب ، مجري جمع آوري آبهاي زيرزميني شهر تهران ، گفت : سالانه 10 درصد از اعتبارات شرکت خاکريزآب ، صرف نگهداري و ترميم شبکه جمع آوري آبهاي سطحي مي شود که بخش قابل توجهي از اين تخريبها به دليل وجود فاضلاب در آب هاي زيرزميني است.

به گزارش خبرگزاري ايلنا، جواد رحمتي با بيان اين مطلب اظهار داشت : در آب هاي جمع آوري شده ، اثراتي از فاضلاب مشاهده مي شود که نوع اين آب براي سازه ها و سيستم جمع آوري آب هاي سطحي خطرناک است و ما را مجبور به صرف هزينه اي مضاعف جهت نگهداري و بهسازي سازه ها مي کند.

وي تاکيد کرد : وزارت نيرو بايد در تکميل سيستم فاضلاب تهران تلاش بيشتري انجام دهد تا اين آلودگي ، آب هاي سطحي و زيرزميني را تهديد نکند.

آلوده بودن آب تهران به اثرات فاضلاب و نيترات موضوعي است که به مراتب مورد بحث کارشناسان محيط زيست و مسئولان شهري و دولتي قرار گرفته است که در اين ميان مسولان وزارت نيرو معتقد به سالم بودن آب شرب تهران هستند اما برخي از كارشناسان از در معرض آلودگي قرارگرفتن آب شرب زيرزميني تهران ، ابراز نگراني کرده اند.

 

دولت به تکاليف خود درباره بهبود کيفيت آب تهران عمل کند

معصومه ابتکار نيز درخصوص اظهار داشت : دولت بايد به تکاليف خود در مورد بهبود و ارتقاي کيفيت آب تهران عمل کند. تامين آب شرب سالم براي شهروندان ، تضمين سلامتي آب شرب ، ارتقاء استانداردهاي مربوط به آب شرب و ارتقاء تجهيزات پايش ، کنترل و نظارت آب از وظايف دولت است البته تلاش هاي خوبي در اين زينه انجام شده اما در بسياري از مناطق همچنان مشکل آب شرب وجود دارد.

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر با بيان اينکه در آب تهران به طور مستقيم فاضلاب وجود ندارد ادامه داد : آثار و بقاياي نيترات در آب هاي زيرزميني مشاهده مي شود که از اين آبها نيزبرداشت صورت مي گيرد.

عضو شوراي شهر تهران ، تاخير در اجراي سيستم فاضلاب تهران را منشاء اين آلودگي خواند و تصريح کرد : سازمان آب و فاضلاب تهران بايد بيشتر به اين موضوع توجه کرده و دولت اعتبار و برنامه اي جدي براي تکميل اين سيستم در نظر بگيرد ، اگر برنامه و نگاه و توجه کافي از 5 ، 6 سال گذشته از سوي دولت به اين طرح مي شد ، با اين مشکلات به اين شکل مواجه نمي شديم.

 

درصورت افزايش نيترات در آب ، تصفيه هم جوابگو نخواهد بود

محمدهادي حيدرزاده -مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست - نيز وجود چاه هاي جذبي متعدد در سطح شهر را در کنار نبود شبکه فاضلاب ، دليل وجود نيترات مي داند و معتقد است : خانه هاي سطح شهر داراي چاه هاي جذبي بوده و فاضلاب خانه ها به اين چاه ها وارد مي شود که به مرور اثراتي از اين فاضلاب ها از چاه هاي جذبي وارد خاک و سفره هاي آب زير زمين مي شوند.

وي گفت: با خشک سالي سنوات گذشته و کاهش آب هاي سطحي ، از سفره هاي آب زيرزمين ينيز جهت شرب ، بهره برداري مي شود که اين همان آب هايي است که پيش از آن توسط فاضلاب ها ، به نيترات آلوده شده اندو اين درحالي است كه در فصول گرم سال نيز بهره برداري از سفره آب زيرزميني بيشتر انجام مي شود.

مشاور شهردار تهران افزود : اگر حجم نيترات در آب افزايش يابد ، تصفيه نيز پاسخگو نخواهد بود. آلوده شدن خاک نيز از ديگر اثرات وجود نيترات در آب است چراكه آلوده شدن خاک ، کيفيت آن را کاهش داده کارکرد اکوسيستمي خاک را با مخاطره مواجه مي کند و به عنوان نمونه خاک ، حاصل خيزي خود را از دست مي دهد.

اين درحالي است كه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در آبان ماه سال گذشته ، پيشنهاد به دولت و مجلس براي تامين اعتبار پروژه هاي آب و فاضلاب را براي سال 89 ، تصويب کرده است.

نظر شما