سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۲۰۴۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷
آيين بزرگداشت كيومرث منشي‌زاده شاعر و طنزپرداز استان كرمان در اختتاميه‌ جشنواره‌ خارستان3 برگزار خواهد شد.

به گزارش شهر، اختتاميه‌ سومين جشنواره‌ استاني طنز كرمان (خارستان3) يك‌شنبه 3 مردادماه 89 ساعت 20:30 در تالار خانه‌ شهر كرمان برگزار مي‌شود.

در اين برنامه ضمن تقدير از طنزپردازان برتر استان كرمان، در آيين ويژه‌اي از چند دهه فعاليت موثر و ماندگار ادبي استاد كيومرث منشي‌زاده تجليل به عمل خواهد آمد.

كيومرث منشي‌زاده صاحب آثاري از جمله مجموعه شعرهاي «سفرنامه‌ مرد ماليخوليايي رنگ‌پريده»، «قرمزتر از سفيد»، كتاب «حافظ، حافظ»، دفتر شعر «ساعت سرخ در ساعت 25» و ... است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي دريافت اطلاعات بيش‌تر با شماره تلفن 2262670 (حوزه هنري كرمان، واحد آفرينش‌هاي ادبي) تماس بگيرند.



حجت الاسلام خاموشي در گفت و گو با پايگاه خبري حوزه هنري:
تاريخ شفاهي به فهم بهتر دوران دفاع مقدس کمک مي کند

رييس سازمان تبليغات اسلامي گفت: براي داشتن فهمي درست از جريان جنگ تحميلي نيازمند افرادي هستيم که صحنه هاي واقعي آن روزگار را روايت کنند.

حجت الاسلام دکتر سيد مهدي خاموشي رييس سازمان تبليغات اسلامي در گفت و گو با پايگاه خبري حوزه هنري اظهار کرد: براي داشتن فهمي درست از جريان جنگ تحميلي و عرصه دفاع مقدس نيازمند افرادي هستيم که صحنه هاي واقعي آن روزگار را روايت کنند زيرا تاريخ شفاهي به فهم بهتر دوران دفاع مقدس کمک مي کند.

وي افزود: آثار مربوط به دفاع مقدس در دو حالت نوشته مي شوند؛ يکي اين که نويسنده بر اساس مستندات و مطالعات تاريخي دست به نگارش داستان مي زند و يا راوي زنده است و خود و همرزمانش از روزگاري مي گويند که با چشم خود ديده اند که حالت دوم مخاطبان بيشتري دارد.

رييس سازمان تبليغات اسلامي ادامه داد: آثاري که در حوزه تاريخ شفاهي نوشته مي شوند از کشش بالاتري برخوردار بوده و با اقبال بيشتري روبه رو هستند از اين رو بايد به تاريخ شفاهي توجه بيشتري داشته باشيم.

وي درباره جذابيت آثاري که در حوزه تاريخ شفاهي منتشر شده اند نيز اظهار کرد: مولف، تاريخ شفاهي را که راويان نقل مي کنند با بهره گيري از اسناد مختلف تدوين کرده و ارائه مي دهد که اين امر به جذابيت آثار افزوده و موفقيت آن ها را در پي دارد.

حجت الاسلام خاموشي هم چنين با اشاره به کتاب «کوچه نقاش ها»، اين اثر را نمونه خوبي از روايت جنگ تحميلي در قالب تاريخ شفاهي عنوان کرد و گفت: اين کتاب براي من جذابيت زيادي داشت زيرا در صحنه هاي مختلفي که روايت شده حضور داشته ام و راوي همه وقايع را با صداقت کامل بيان کرده است.

رييس سازمان تبليغات اسلامي در پايان افزود: توصيه مي کنم نسل جوان اين کتاب را بخوانند و افرادي چون سيد ابوالفضل کاظمي راوي «کوچه نقاش ها» نيز ما را ياري کنند تا ديگر رزمندگاني را که با آنها در ارتباط هستند، بشناسيم و در نتيجه تاريخ شفاهي روزهاي دفاع مقدس به شکل بهتري ثبت کنيم.



جلد 5 روز شمار 15 خرداد آماده انتشار است
نگارش جلد 5 روز شمار 15 خرداد که وقايع سال 1341 را بررسي مي کند به پايان رسيده و براي چاپ به انتشارات سوره مهر تحويل داده شده است.

محمد قبادي پژوهشگر تاريخ و نويسنده با اعلام اين خبر گفت: اين جلد از روز شمار 15 خرداد به وقايع سال 1341 مي پردازد که آن را براي ويراستاري و ديگر کارهاي فني به سوره مهر سپرده ام و تا پايان امسال منتشر مي شود.

قبادي پيش از اين آثاري چون «پاسياد پسر خاک» و «خاطرات مرحوم حجت الاسلام بهجتي» را نوشته بود.

در جلد پنجم "روزشمار 15 خرداد"، حوادث 3 ماه ابتداي سال 1341 و از جمله؛ روزهاي پاياني دوره نخست وزيري علي اميني، سفر محمدرضا پهلوي به آمريكا، اختلاف وي و اميني درباره بودجه ارتش و نخست‌وزير شدن اسدالله اعلم، بررسي شده‌اند.

مرور روند اين حوادث با اخبار و اطلاعات موجود از واكنش مبارزان عليه حكومت پهلوي دوم و بخصوص طرفداران نهضت امام خميني (ره) تكميل شده تا بخشي از علل و عوامل و پيش‌زمينه‌هاي قيام 15 خرداد سال 1342 در اين مجلد ثبت و ضبط شوند.

مجموعه "روزشمار 15 خرداد"، حوادث آغاز سال 1340 تا پايان 1343 را در برمي‌گيرد. اين مجموعه در دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري توليد و به همت انتشارات سوره مهر منتشر مي‌شود.

نظر شما