سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۰۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
سرپرست سازمان بهزيستي کشور گفت همزمان با فرا رسيدن هفته بهزيستي 300 پروژه عمراني و آموزشي در استان هاي مختلف کشور ويژه استفاده معلولان و مددجويان تحت پوشش اين سازمان افتتاح مي شود.


به گزارش خبرنگار "شهر" سرپرست سازمان بهزيستي در نشست خبري درخصوص برنامه هاي آتي سازمان اظهار داشت: در هفته بهزيستي 300 پروژه عمراني شامل واحدهاي مسكوني و ورزشي، مراكز مشاوره و خدمات رساني، مجتمع هاي توانبخشي و خانه هاي كودك است.
احمد اسفندياري افزود: سه ميليارد تومان اعتبار براي احداث اين پروژه ها اختصاص داده شده است.
وي با اشاره به مباحث علمي حوزه توانمندسازي اعلام كرد: سازمان بهزيستي در اين زمينه سياست هاي جدي را دنبال مي كند كه از جمله آن توجه به موضوع پيشگيري از معلوليت ها با آگاه سازي آحاد جامعه است.

اسفندياري با تاكيد بر اين نكته كه آگاه سازي زمينه آسيب هاي اجتماعي را به حداقل مي رساند گفت: بايد به توانمند سازي معلولان در كليه حوزه ها از جمله مباحث اقتصادي توجه ويژه شود.

سرپرست سازمان بهزيستي عنوان كرد: در خصوص معلولان ما معتقديم كه از ايزوله كردن افراد بايد جلوگيري شود و اگر در مواردي مجبوريم برخي از معلولان را در مراكز خاص تحت درمان قرار دهيم بايد براي تردد و زندگي ساير معلولان محيط هاي مناسب شهري را فراهم سازيم.


شهر بدون مانع براي همه
اسفندياري با اشاره به برگزاري سمينار علمي – تخصصي با موضوع بررسي و تبيين چالش ها و فرصت هاي دستيابي به محيط هاي مناسب سازي شده و شهر بدون مانع براي همه گفت: نياز به يك سري اقدامات در زمينه مناسب سازي شهري در اين زمينه داريم.
وي در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر ارزيابي نحوه عملكرد دستگا ههاي ذي ربط در اين زمينه گفت: كارهاي خوبي در گذشته انجام شده است، استفاده از تابلوها، استقرار رمپ ها و ... از جمله اقدامات مثبت دستگاههاي مرتبط با موضوع است ولي بايد به سمتي برويم كه معلولان و نابينايان در معابر شهري تردد راحتي داشته باشند. از پارك ها، سينما ها ، مترو، اتوبوس و فضاهاي شهري مانند ديگر شهروندان استفاده كنند.
سرپرست سازمان بهزيستي با اشاره به اين نكته كه در 186 كشور در جهان تنها 46 كشور قانون حمايت از معلولان را تصويب كرده اند افزود: در منطقه خاورميانه هم تنها 2 يا 3 كشور به اين قانون پايبند هستند كه ايران اگر اولين كشور منطقه نباشد بي شك جزو بهترين كشورها در خصوص اجراي مفاد اين قانون است.
وي تصريح كرد: ايران تنها كشور در كل دنيا است كه فراكسيون حمايت از معلولان را با 160 نماينده در مجلس دارد.
اسفندياري ادامه داد: در مقايسه با سال هاي گذشته در اين زمينه كارهاي مثبت بسياري انجام شده است كه لازم است با جديت بيشتري به اين امر اهتمام ورزند. وي افزود: اين مناسب سازي بايد فراگير شود و در اين زمينه حتي به ساختمان هايي كه مناسب سازي نشده است نبايد پايان كار داده شود.
اسفندياري گفت: در برخي از اتوبوس ها صندلي هاي ويژه معلولان نصب شده است كه قابل تقدير است اما بايد ديد در ايستگاه هم فضاي مناسب براي تردد معلولان در نظر گرفته شده است؟

35 پروژه در دست اجرا
اسفندياري اعلام كرد: 35 پروژه نيز در استان هاي مختلف کشور در هفته بهزيستي احداث و در آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: مقدمات اين پروژه ها انجام شده و اعتبارات مورد نياز نيز تخصيص يافته است كه در اين هفته كار عمليات عمراني آن شروع مي شود.
برگزاري برنامه هاي تابستاني براي 8هزاركودك معلول
سرپرست سازمان بهزيستي با تاكيد بر توجه ويژه به اوقات فراغت و توانمند سازي فكري و روحي فرزندان معلول عنوان كرد: در اين زمينه سازمان بهزيستي با برگزاري برنامه هاي تابستاني و مسابقات ورزشي ويژه نابينايان و ناشنوايان براي 8 هزار كودك معلول برنامه ريزي خاصي داشته است.
وي در همين زمينه به جشنواره جوان موفق ايراني با توانايي خاص اشاره كرد و گفت: با همت و همكاري سازمان ملي جوانان اين جشنواره در حال برگزاري است كه روز جمعه اختتاميه آن برگزار مي شود و نفرات برتر معرفي مي شوند.
ثبت نام بيش از 140 هزار نفر در نهضت تامين مسكن مددجويان
اسفندياري با تصريح بر اين نكته كه تا اين لحظه استقبال خوبي از طرح ثبت نام مسكن براي معلولان و مددجويان سازمان بهزيستي شده است افزود: ما در بانك اطلاعات آمار فاقدين مسكن را در بين مددجويان داشتيم ولي با اعلام اين طرح در واقع زمينه را براي اعلام نياز افراد و فرصت را براي مددجويان جديد فراهم كرديم.
وي گفت : حداكثر تا 10 روز آينده اولويت ها را اعلام مي كنيم كه براساس آن پس از تاييد مددكار و امتياز داده شده مددجويان مي توانند تا 10 روز آينده با ورود به صفحه اصلي سايت هم امتياز كسب شده را ببينند و هم از اولويت برخوردار شده مطلع شوند.
جمع‌آوري كودكان كار و خيابان بر عهده بهزيستي نيست
اسفندياري در رابطه با ساماندهي كودكان كار و خياباني با تاكيد بر اين كه جمع‌آوري كودكان بر عهده بهزيستي نيست، تنها وظيفه سازمان بهزيستي را ساماندهي و حمايت از كودكان كار و خياباني خواند و تصريح كرد: خارج از قوانين كاري، بهزيستي وظيفه‌اي در قبال جمع‌آوري كودكان كار و خيابان ندارد.

سرپرست سازمان بهزيستي كشور تاكيد كرد: معتقدم بهزيستي در اين رابطه به وظايف خود عمل كرده است، اين در حاليست كه عده‌اي از كودكان كار و خياباني به صورت شبكه‌اي و توسط شيادان اداره مي‌شوند.

وي يادآور شد: كودكان كار و خيابان شهرستاني پس از جمع‌آوري به استان‌هاي متبوع ارجاع داده مي‌شوند و برخي از آن‌ها كه از اتباع خارجي هستند، بايد به كشور متبوعشان بازگشت داده شوند.

اسفندياري جمع‌آوري كودكان كار و خيابان را از جمله وظايف شهرداري‌ها دانست و ادامه داد: برخي از دستگاه‌ها بايد امكانات ساماندهي كودكان را براي بهزيستي مهيا و در اختيار اين سازمان قرار دهند.



نظر شما