يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۰
کد خبر: ۲۰۵۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
در هفته جاري دو نمايش «گِل» و «كيارش» به مجموعه نمايش‌هاي موجود در تالارهاي تهران افزوده شد و البته با پايان يافتن سه نمايش در تالار مولوي و اختلاف موجود بر سر مديريت آنجا و عدم همكاري انجمن هنرهاي نمايشي با مديريت فعلي، در آن تالار هيچ نمايشي اجرا نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايش «گل» اثر منتخب مردمي در جشنواره بيست و هشتم تئاتر فجر، با کارگرداني و طراحي "ياسر خاسب" کارگردان جوان و نوگراي ايراني از سه‌شنبه 22 تيرماه در کارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر به مدت يک ماه اجراي عمومي مي‌شود.

به گفته خاسب اين نمايش در ادامه اجراهاي قبلي او يک فيزيکال تئاتر است و با تمرکز برجسم و روح بازيگر شکل مي‌گيرد تا فضاي نزديکي با مخاطب ايجاد کرده و بتواند او را با خود همراه کند. آب، باد، خاک و آتش چهار عنصر طبيعت هستند که اين بار در اجراي خاسب به کمک موسيقي، حرکت و نور براي بيان مفهوم نمايش مورد استفاده قرار مي‌گيرند. «گل» با بازي ياسر خاسب و علي اصغري قاجاري از ساعت 19 به صحنه مي‌آيد و داستان انساني است که مي‌خواهد موجودي را خلق کند، اما آن موجود خلق شده، زندگي او را دگرگون مي‌کند.

مسوول هماهنگي و برنامه‌ريزي نمايش «گل»، محمد قدس، مدير صحنه و تنظيم کننده موسيقي، شيما خاسب و منشي صحنه کيان اسماعيلي هستند. طراحي صحنه و نور آن را نيز خود ياسر خاسب انجام داده و طراحي لباس نيز به عهده علي اصغر قاجاري است. طراحي گريم را افسانه قلي‌زاده به عهده دارد و رضا موسوي به عنوان مدير اجرا و عکاس با گروه همکاري مي‌کند. ايمان نوروزي دستيار صحنه و علي‌محمد گنج‌علي‌خان طراح پوستر و بروشور نمايش هستند. اين نمايش به همراه نمايش ديگر خاسب «هديه مرموز» پيش از اين به مدت يک ماه در سياتل آمريکا به صحنه رفت.


نمايش «کيارش» نوشته هادي حوري به کارگرداني «تينو صالحي» اجراي خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرد. 

اين نمايش که سال گذشته در جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني سنتي به صحنه رفت، در قالب رپرتوار شب‌هاي تئاتر سنگلج اجرا مي‌شود و بازيگراني چون بهروز پوربرجي، شاهين علايي‌نژاد، نوشين تن دسته، صادق پديدار، منصوره مرادي، کيومرث قنبري، بهرام افشار، سينا نصراللهي، حسين متحد، نسيم تاجي و زينب قادري در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند. در اين نمايش احسان تارخ آهنگساز، بهروزپور برجي طراح حرکت و بابک پسيان‌پور و شيما شريفي دستياران کارگردان هستند. اين نمايش که نگاهي متفاوت به اسطوره آرش دارد، ساعت 18:30 به صحنه مي‌رود. صالحي سال گذشته نمايش «فطرس» را در همايش سراسري آيين‌هاي عاشورايي به صحنه برد که به عنوان يکي از آثار برگزيده همايش در تالار مولوي اجراي عمومي شد.


در اين هفته همچنان شاهد حضور نمايش‌هاي «منهاي دو» كار داود رشيدي ساعت 20 در تالار اصلي، خداحافظي نکردي با نجمه سورچي كار حميدرضا آذرنگ ساعت 20:15 در تالارچهارسو، روال عادي كار محمدرضا خاكي ساعت 19:45 در تالار سايه، نورا كار عليرضا كوشك جلالي ساعت 19:30 در تالار قشقايي مجموعه تئاترشهر هستيم.

همچنين در تماشاخانه ايرانشهر نمايش‌هاي «خانه برناردا آلبا» كار ميكاييل شهرستاني ساعت 18:30 و نبرد- مده‌آ كار قطب‌الدين صادقي ساعت 20:30 در تالار حميد سمندريان، و نمايش كاليگولا كار همايون غني‌زاده در تالار شماره يك ساعت 20 اجرا مي‌شوند.

در تالار هنر هم دو نمايش «قزقون» به سر كار مجيد اميري ساعت 18 و قصه سيبي که پرواز کرد كار مجتبي مهدي ساعت 19:30 به صحنه مي‌رود.

تالار سنگلج هم همچنان نمايش سيب‌هاي پلاسيده كار فرشاد منظوفي‌نيا را ساعت 20 روي صحنه دارد.

نظر شما