شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۰۷۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷
در نشست مطبوعاتي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران- مبارك مطرح شد/
پس از برگزاري دوازده دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران- مبارك، احساس مي‌شود كه اين جشنواره به رشد در خور تاملي رسيده است و به همين دليل سيزدهمين دوره اين جشنواره، به هويت و فرهنگ ايراني اختصاص يافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، اردشير صالحپور دبير جشنواره سيزدهم با بيان مطلب فوق گفت: امسال 129 متقاضي خارجي داشتيم كه از اين بين 8 كشور با 11 اثر نمايشي براي شركت در جشنواره انتخاب شده‌اند. اين نشانه پيشرفت و معرفي جشنواره تئاتر عروسكي تهران- مبارك در سراسر جهان است كه با توجه به معضلات سياسي همچنان خواهان حضور در جشنواره ما هستند. در جشنواره امسال كشورهاي هلند، سوئيس، آلمان، فرانسه، ايتاليا، بوسني و هرزگوئين، ارزانتين و انگلستان با 11 نمايش شركت كرده‌اند.


وي افزود: ما معتقد هستيم كه براي جهاني شدن، نخست بايد بومي بود، و به عبارتي با شناسنامه ايراني بايد وارد فرهنگ جهاني شويم. امسال مضمون و موضوع جشنواره به فرهنگ ايراني با تمام ابعاد و ساحاتش اختصاص يافته است.


دبير جشنواره سيزدهم فرهنگ بشريت را وام‌دار ذوق و قريحه فرهنگ ايراني دانست كه شامل چهار مشخصه است؛ و اين موارد عبارت است از معنويت و فضيلت، خير، كمال و زيبايي.

دبيرخانه جشنواره سيزدهم با اعلام فراخوان اين جشنواره در مهرماه 88، براي 300 عضو انجمن نمايشگران عروسكي فراخوان را با پست ارسال كرده اند. همچنين به طور شفاهي از استادان تئاتر عروسكي دعوت كرده‌اند كه در جشنواره امسال حضور داشته باشند و در اين رابطه 6 استاد به نام‌هاي جواد ذوالفقاري، هما جدي‌كار، مردم سعادت، عادل بزدوده، حسن دادشكرو رسول نجفيان موفق به ارائه اثر شده‌اند. همچنين بهروز غريب‌پور كه مشاور عالي جشنواره بوده است، با نمايش اپراي عروسكي مولوي در جشنواره سيزدهم شركت خواهد كرد.


در بخش صحنه از ميان 319 اثر متقاضي، 21 نمايش از سراسر كشور به انتخاب حميدرضا بني اردلان، يوسف صديق، و آزاده پورمختار در جشنواره راه يافته‌اند. از ميان 42 متقاضي حضور در بخش فضاي باز و خيمه شب بازي نيز با داوري مسلم قاسمي، ايرج محمدي و فريبا رئيسي 25 اثر انتخاب شده است.


در بخش دانشگاهي نيز 6 نمايش از ميان 26 پايان نامه‌ برگزيده و متقاضي با داوري علي پاكدست، كريم سعيديان و منصور پاك بين انتخاب شده است. در بخش قصص قرآني نيز 6 نمايش و در بخش كودك و عروسك نيز 6 نمايش اجرا خواهد شد. در بخش نمايشنامه نويسي نيز 3 متن از بين 42 نمايشنامه ارائه شده توسط داود كيانيان، جواد ذوالقاري و حميدرضا اردلان برگزيده خواهند شد.


در جشنواره امسال 6 كارگاه آموزشي و يك سمينار سه روزه برگزار خواهد شد. همچنين 8 كتاب همزمان با جشنواره منتشر خواهد شد كه در اين بين آثاري از داودفتحعلي بيگي، هنگامه مفيد، جواد ذوالفقاري و پوپك عظيم‌پور نيز منتشر خواهند شد. در سمينار پژوهشگران و استادان به نام از كشورهاي تركيه، لهستان، فرانسه و شيلي، ايتاليا،كانادا، صربستان وهند شركت خواهند كرد و زمان برگزاري آن نيز از 29 تا 31 تيرماه خواهد بود.

نظر شما